Hra chemické Bitevní lodě ve výuce chemie
Didactic game chemical Battleships in chemistry
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190767Identifikátory
SIS: 260860
Kolekce
- Kvalifikační práce [20052]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Petrželová, Simona
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Chemie se zaměřením na vzdělávání - Biologie se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra učitelství a didaktiky chemie
Datum obhajoby
12. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
periodická tabulka prvku, didaktická hra, Bitevní loděKlíčová slova (anglicky)
periodic table of elements, didactic game, BattleshipsTato bakalářská práce je zaměřená na adaptaci hry chemické Bitevní lodě a její použití ve výuce chemie na základních školách a vyšších ročnících víceletých gymnázií. Teoretická část práce se soustředí na zařazení tématu Periodická tabulka prvků v kurikulárních dokumentech a učebnicích. Dále se v teoretické části definuje didaktická hra jako jedna z aktivizujících metod a v závěru je definován pojem gamifikace a její využití ve výuce. Praktická část obsahuje v prvé řadě rešerši kurikulárních dokumentů a učebnic pro základní školy a vyšší ročníky víceletých gymnázií, na kterou navazuje rešerše her s tématem PTP, jež se vyskytují v závěrečných pracích a na volně dostupných webech. Z provedených rešerší byla převzata a upravena hra chemické Bitevní lodě, jež využívá PTP jako hrací pole. V rámci úpravy byly do hry přidány otázky Šance, jež cílí na zapakování učiva obecné chemie. Hra byla pilotně vyzkoušena na žácích 1. ročníku pražského gymnázia s velmi pozitivní odezvou.
This bachelor's thesis is focused on the adaptation of the chemical Battleships game and its use in the teaching of chemistry in elementary schools and upper years of multi-year gymnasiums. The theoretical part of the thesis focuses on the inclusion of the topic Periodic table of elements in curriculum documents and textbooks. Furthermore, in the theoretical part, a didactic game is defined as one of the activating methods, and in the conclusion, the concept of gamification and its use in teaching is defined. The practical part primarily includes a search of curricular documents and textbooks for elementary schools and higher years of multi-year grammar schools, which is followed by a search of games with the theme of PTP, which are found in theses and on freely available websites. The game Chemical Battleships, which uses PTP as a playing field, was adopted and modified from the conducted research. As part of the modification, Chance questions were added to the game, which aim to review the general chemistry curriculum. The game was pilot tested on 1st year students at the Prague grammar school with a very positive response.