Dvojí výjimečnost v pedagogicko-psychologické praxi
Twice exceptional children in pedagogical and psychological practise
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19058Identifiers
Study Information System: 69090
Collections
- Kvalifikační práce [23261]
Author
Advisor
Referee
Morávková Krejčová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
26. 1. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Cílem této diplomové práce je v teoretické cásti zmapovat problematiku mimorádne nadaných detí se zamerením na vysoce specifickou oblast tzv. dvakrát výjimecných detí, tj. nadaných detí s handicapem. Vzhledem k relativní novosti tématu a malé orientaci verejnosti v této problematice je nezbytné uvést téma "dvojí výjimecnosti" do širších souvislostí. Teoretická cást proto zacíná vymezením základních pojmu, souvisejících s tématikou - inteligence, nadání, talentu a tvorivosti. Kapitoly týkající se fenoménu dvakrát výjimecných detí jsou zarazeny až na konci teoretické cásti, po celkovém shrnutí poznatku o nadaných detech - jejich charakteristikách, vývoji, identifikaci, vzdelávání apod. Tyto kapitoly, vztahující se již prímo ke zkoumané skupine nadaných detí, završují teoretickou cást a soucasne tvorí urcitý prechod k cásti empirické. Empirická cást této práce vychází z pedagogicko-psychologické praxe. Jejím cílem je prostrednictvím vybraných kazuistik predložit konkrétní projevy, souvislosti vývoje a vlivy výchovného a vzdelávacího prístupu u nejvýznamnejších podskupin dvakrát výjimecných detí. Tato data mají být praktickým doplnením a ilustrováním zmapované psychologické problematiky dvakrát výjimecných detí, kterou se zabývala teoretická cást diplomové práce.
In the theoretical part of this thesis the aim is to map problems of gifted children focusing on the highly specific field of so called twice-exceptional children, i.e. gifted children with disabilities. Keeping in mind relative newness and poor familiarity it is essential to bring up the theme of the dual exceptionality in a wider context. Therefore the theoretical part begins with defining of related basic terms - intelligence, giftedness, talent and creativity. Chapters concerning phenomena of twice-exceptional children are inserted at the end of the theoretical part after general summarizing information about gifted children - their characteristics, development, identification, education and so on. These chapters which directly refer to studied group of gifted children round off the theoretical part and concurrently form some transition to an empirical part. The empirical part of the thesis comes out from pedagogical and psychological practice. Its object is to present concrete expressions, the link with development and influences of educational approach along the most significant subgroups of twice-exceptional children through selected casuistries. These data should be a practical replenishment and illustration of mapped psychological problems of gifted children that the theoretical part of the thesis...