Zobrazit minimální záznam

Czech autorship woven tapestry of the 1960s
dc.contributor.advisorWittlich, Petr
dc.creatorRudovská, Magdalena
dc.date.accessioned2017-04-13T09:32:30Z
dc.date.available2017-04-13T09:32:30Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/18979
dc.description.abstractPočátek 60. let znamenal v dějinách oboru tapiserie v českém prostředí i evropském měřítku otevření nové kapitoly vývoje spojené s energickým nástupem autorského přístupu k realizaci, dispozici podmiňující následný razantní vpád autorsky tkané tapiserie na scénu výtvarného umění. Předpoklady obou těchto aspektů byly položeny vývojem předchozího desetiletí, v němž se v opozici vůči konvencím a technologické rutině tvorby gobelínových dílen a s tvůrčí potřebou nejzazší autenticity výtvarné výpovědi začala utvářet forma autorsky tkané tapiserie jako nové polohy tkaného vyjádření nekomparativního s dílenskou produkcí v intenzitě autorova sdělení, charakteru výtvarného pojetí i inspiračních východisek. I přes vyjadřovací regeneraci dílenské tvorby přehodnocením materiálových a technologických kvalit, rozpoutaná konfrontace obou tvůrčích přístupů vyplynula v nevyhnutelný rozkol mezi dílenským přepisem malířsky koncipovaného kartonu podřízeného funkcí, vyjadřovací i významovou strukturou investorskému požadavku a autorskou, v určité rovině vždy experimentální tvorbou, odpoutanou od svazujících předpisů tradice, řídící se pouze imaginací tvůrce a možnostmi textilní hmoty jako nenahraditelného vyjadřovacího prostředku. I tato kontroverze mezi dílenským a autorským způsobem realizace tapiserií, polemika mezi jejich...cs_CZ
dc.description.abstractThe beginning of the 1960s was marked in the history of tapestry discipline in European scene by forceful entry of artists-creators realizations, the condition of consequent breaking of this artist-creator tapestry, so-called the new tapestry or the art fabric (in English-speaking countries), to the contemporary artistic life. Preconditions of both of these aspects were lined up by a development of a previous decade, a period when in oposition to stereotypes, conventions and a routine technique of tapestry making in gobelin manufactories and with demands of (on) the ultimate autenticity of artistic communication, opened to begin forming a way of authorship execution, a personal participation of artist in the entire creative process, as a kind of the art weaving incomparable to value of studio's realizations by intensity and mode of artist's message, its artistic language and its sources of inspiration. Althought (Even if) the production of gobelin manufactories was renewed by a revaluation of materials and technological qualities, awakened confrontation of these controversy creative approachs to the weaving eventuated to the inevitable divission between manufactory tapestries woven in the traditional reproductive way according to painted cartoons - designs requisite in line of subject, technology of...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleČeská autorsky tkaná tapiserie 60. let 20. stoletícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-01-29
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId68811
dc.title.translatedCzech autorship woven tapestry of the 1960sen_US
dc.contributor.refereeKybalová, Jana
dc.identifier.aleph001178152
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Arten_US
thesis.degree.disciplineDějiny uměnícs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Arten_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPočátek 60. let znamenal v dějinách oboru tapiserie v českém prostředí i evropském měřítku otevření nové kapitoly vývoje spojené s energickým nástupem autorského přístupu k realizaci, dispozici podmiňující následný razantní vpád autorsky tkané tapiserie na scénu výtvarného umění. Předpoklady obou těchto aspektů byly položeny vývojem předchozího desetiletí, v němž se v opozici vůči konvencím a technologické rutině tvorby gobelínových dílen a s tvůrčí potřebou nejzazší autenticity výtvarné výpovědi začala utvářet forma autorsky tkané tapiserie jako nové polohy tkaného vyjádření nekomparativního s dílenskou produkcí v intenzitě autorova sdělení, charakteru výtvarného pojetí i inspiračních východisek. I přes vyjadřovací regeneraci dílenské tvorby přehodnocením materiálových a technologických kvalit, rozpoutaná konfrontace obou tvůrčích přístupů vyplynula v nevyhnutelný rozkol mezi dílenským přepisem malířsky koncipovaného kartonu podřízeného funkcí, vyjadřovací i významovou strukturou investorskému požadavku a autorskou, v určité rovině vždy experimentální tvorbou, odpoutanou od svazujících předpisů tradice, řídící se pouze imaginací tvůrce a možnostmi textilní hmoty jako nenahraditelného vyjadřovacího prostředku. I tato kontroverze mezi dílenským a autorským způsobem realizace tapiserií, polemika mezi jejich...cs_CZ
uk.abstract.enThe beginning of the 1960s was marked in the history of tapestry discipline in European scene by forceful entry of artists-creators realizations, the condition of consequent breaking of this artist-creator tapestry, so-called the new tapestry or the art fabric (in English-speaking countries), to the contemporary artistic life. Preconditions of both of these aspects were lined up by a development of a previous decade, a period when in oposition to stereotypes, conventions and a routine technique of tapestry making in gobelin manufactories and with demands of (on) the ultimate autenticity of artistic communication, opened to begin forming a way of authorship execution, a personal participation of artist in the entire creative process, as a kind of the art weaving incomparable to value of studio's realizations by intensity and mode of artist's message, its artistic language and its sources of inspiration. Althought (Even if) the production of gobelin manufactories was renewed by a revaluation of materials and technological qualities, awakened confrontation of these controversy creative approachs to the weaving eventuated to the inevitable divission between manufactory tapestries woven in the traditional reproductive way according to painted cartoons - designs requisite in line of subject, technology of...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.identifier.lisID990011781520106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV