dc.contributor.advisor | Hyánková, Tereza | |
dc.creator | Šilpochová, Daniela | |
dc.date.accessioned | 2024-11-28T17:27:43Z | |
dc.date.available | 2024-11-28T17:27:43Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/189792 | |
dc.description.abstract | Tato práce se zabývá analýzou tří vybraných učebnic občanské výchovy pro 6. ročník základní školy z hlediska genderu. Cílem bylo za pomoci kvalitativní a kvantitativní obsahové analýzy zjistit, zda jsou v učebnicích ženy a muži vyobrazeni v genderově stereotypních rolích či nikoli a v jakém počtu jsou zastoupeni. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je věnována vysvětlení pojmů pohlaví a gender, genderové socializaci, genderu v prostředí školy a nakonec genderu v jazyce. Praktická část je věnována samotné analýze učebnic. Výsledkem analýzy je zjištění, že jsou ve všech učebnicích ve výrazné početní převaze muži nad ženami. Genderová korektnost učebnic se však s postupem času zvyšuje. KLÍČOVÁ SLOVA gender, genderové role, genderové stereotypy, učebnice, občanská výchova, škola | cs_CZ |
dc.description.abstract | This thesis is focused on the analysis of three chosen civics textbooks for the 6th grade of primary school from the perspective of gender. The aim was to find out, using qualitative and quantitative content analysis, whether or not women and men are depicted in gender stereotyped roles and in what numbers they are represented. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part is dedicated to explaining the concepts of sex and gender, gender socialisation, gender in the school environment and gender in language. The practical part is dedicated to the analysis of the textbooks. As a result of the analysis, it is found that in all textbooks women are significantly outnumbered by men. However, the gender correctness of the textbooks increases over time. KEYWORDS gender, gender roles, gender stereotypes, textbook, civics, school | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Gender | en_US |
dc.subject | gender roles | en_US |
dc.subject | gender stereotypes | en_US |
dc.subject | textbook | en_US |
dc.subject | civics | en_US |
dc.subject | school | en_US |
dc.subject | Gender | cs_CZ |
dc.subject | genderové role | cs_CZ |
dc.subject | genderové stereotypy | cs_CZ |
dc.subject | učebnice | cs_CZ |
dc.subject | občanská výchova | cs_CZ |
dc.subject | škola | cs_CZ |
dc.title | Analýza vybraných učebnic občanské výchovy z hlediska genderu | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-05-28 | |
dc.description.department | Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 268346 | |
dc.title.translated | Analysis of chosen civics textbooks from the perspective of gender | en_US |
dc.contributor.referee | Ondráček, Vojtěch | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
thesis.degree.program | English Language for Teacher Education | en_US |
thesis.degree.program | Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
uk.degree-program.en | English Language for Teacher Education | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Tato práce se zabývá analýzou tří vybraných učebnic občanské výchovy pro 6. ročník základní školy z hlediska genderu. Cílem bylo za pomoci kvalitativní a kvantitativní obsahové analýzy zjistit, zda jsou v učebnicích ženy a muži vyobrazeni v genderově stereotypních rolích či nikoli a v jakém počtu jsou zastoupeni. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je věnována vysvětlení pojmů pohlaví a gender, genderové socializaci, genderu v prostředí školy a nakonec genderu v jazyce. Praktická část je věnována samotné analýze učebnic. Výsledkem analýzy je zjištění, že jsou ve všech učebnicích ve výrazné početní převaze muži nad ženami. Genderová korektnost učebnic se však s postupem času zvyšuje. KLÍČOVÁ SLOVA gender, genderové role, genderové stereotypy, učebnice, občanská výchova, škola | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis is focused on the analysis of three chosen civics textbooks for the 6th grade of primary school from the perspective of gender. The aim was to find out, using qualitative and quantitative content analysis, whether or not women and men are depicted in gender stereotyped roles and in what numbers they are represented. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part is dedicated to explaining the concepts of sex and gender, gender socialisation, gender in the school environment and gender in language. The practical part is dedicated to the analysis of the textbooks. As a result of the analysis, it is found that in all textbooks women are significantly outnumbered by men. However, the gender correctness of the textbooks increases over time. KEYWORDS gender, gender roles, gender stereotypes, textbook, civics, school | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |