Show simple item record

Genre preferences of pupils according to gender
dc.contributor.advisorLaufková, Veronika
dc.creatorSýkorová, Aneta
dc.date.accessioned2024-11-29T00:56:27Z
dc.date.available2024-11-29T00:56:27Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/189238
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá žánrovými preferencemi žáků mladšího školního věku s ohledem na genderové hledisko. Formálně je práce rozdělena na část teoretickou a empirickou. V teoretické části práce je charakteristika žáků mladšího školního věku s ohledem na téma práce, čtenáře a čtenářství. Teoretická část je dále věnována žánrům dětské literatury, současné literatuře pro děti a jejím oceněním. V neposlední řadě je teoretická část zaměřena na výzkumy čtenářství, gender, žánrové preference a socioekonomický status. Výzkumná část práce obsahuje popis akčního výzkumu realizovaného ve 2. až 5. ročníku na dvou základních školách s cílem zjistit žánrovou preferenci žáků. Na základě podnětných aktivit, mezi které patřilo domino z knih, sdílení záznamů z četby, pozorování a dotazníkové šetření o čtenářství, jsem zjišťovala žánrové preference žáků. Výzkum ukazuje, že nejvyhledávanějším žánrem je próza s dětským hrdinou. Po tomto žánru by dále následovaly dobrodružné knihy, encyklopedie a naučná literatura. Jako nejméně oblíbené žánry se ukázaly být knihy o lásce a cestopisy. Genderové preference se promítly pouze u několika žánrů. Stereotypům odpovídaly na základě porovnání s dalšími výzkumy čtenářství pouze knihy o technice, které si opravdu více volili chlapci. Zároveň u poezie a historických a...cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis deals with the genre preferences of pupils according to gender. In terms of form, it is divided into theoretical and empirical parts. In the theoretical part of the thesis, the characteristics of pupils of younger school age about the topic of the thesis, reader, and reading. The theoretical part is also devoted to genres of children's literature, contemporary children's literature, and its appreciation. Finally, the theoretical section focuses on research on reading, including gender, genre preferences, and socioeconomic status. The research part of the thesis contains a description of action research conducted in classes 2 to 5 in two primary schools to determine students' genre preferences I used stimulating activities, which included book dominoes or also sharing reading records observations and a questionnaire survey on reading to investigate pupils' genre preferences. The research shows that the most preferred genre is prose with a child protagonist. This genre would be followed by adventure books, encyclopedias, and books about science. Love books and travelogues emerged were the least popular genres. Gender preferences were only reflected for several genres. Only books on technology, which were indeed more chosen by boys, matched the stereotypes based on comparisons with other...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectliterature for children and youthen_US
dc.subjectLPDM genresen_US
dc.subjectselection of books for childrenen_US
dc.subjectgenderen_US
dc.subjectliteratura pro děti a mládežcs_CZ
dc.subjectžánry LPDMcs_CZ
dc.subjectvýběr knih u dětí mladšího školního věkucs_CZ
dc.subjectgendercs_CZ
dc.titleŽánrové preference žáků mladšího školního věku s ohledem na genderové hlediskocs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-05-20
dc.description.departmentKatedra české literaturycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId260404
dc.title.translatedGenre preferences of pupils according to genderen_US
dc.contributor.refereeMocná, Dagmar
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training For Primary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training For Primary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra české literaturycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training For Primary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training For Primary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá žánrovými preferencemi žáků mladšího školního věku s ohledem na genderové hledisko. Formálně je práce rozdělena na část teoretickou a empirickou. V teoretické části práce je charakteristika žáků mladšího školního věku s ohledem na téma práce, čtenáře a čtenářství. Teoretická část je dále věnována žánrům dětské literatury, současné literatuře pro děti a jejím oceněním. V neposlední řadě je teoretická část zaměřena na výzkumy čtenářství, gender, žánrové preference a socioekonomický status. Výzkumná část práce obsahuje popis akčního výzkumu realizovaného ve 2. až 5. ročníku na dvou základních školách s cílem zjistit žánrovou preferenci žáků. Na základě podnětných aktivit, mezi které patřilo domino z knih, sdílení záznamů z četby, pozorování a dotazníkové šetření o čtenářství, jsem zjišťovala žánrové preference žáků. Výzkum ukazuje, že nejvyhledávanějším žánrem je próza s dětským hrdinou. Po tomto žánru by dále následovaly dobrodružné knihy, encyklopedie a naučná literatura. Jako nejméně oblíbené žánry se ukázaly být knihy o lásce a cestopisy. Genderové preference se promítly pouze u několika žánrů. Stereotypům odpovídaly na základě porovnání s dalšími výzkumy čtenářství pouze knihy o technice, které si opravdu více volili chlapci. Zároveň u poezie a historických a...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis deals with the genre preferences of pupils according to gender. In terms of form, it is divided into theoretical and empirical parts. In the theoretical part of the thesis, the characteristics of pupils of younger school age about the topic of the thesis, reader, and reading. The theoretical part is also devoted to genres of children's literature, contemporary children's literature, and its appreciation. Finally, the theoretical section focuses on research on reading, including gender, genre preferences, and socioeconomic status. The research part of the thesis contains a description of action research conducted in classes 2 to 5 in two primary schools to determine students' genre preferences I used stimulating activities, which included book dominoes or also sharing reading records observations and a questionnaire survey on reading to investigate pupils' genre preferences. The research shows that the most preferred genre is prose with a child protagonist. This genre would be followed by adventure books, encyclopedias, and books about science. Love books and travelogues emerged were the least popular genres. Gender preferences were only reflected for several genres. Only books on technology, which were indeed more chosen by boys, matched the stereotypes based on comparisons with other...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra české literaturycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV