dc.contributor.advisor | Laufková, Veronika | |
dc.creator | Sýkorová, Aneta | |
dc.date.accessioned | 2024-11-29T00:56:27Z | |
dc.date.available | 2024-11-29T00:56:27Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/189238 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá žánrovými preferencemi žáků mladšího školního věku s ohledem na genderové hledisko. Formálně je práce rozdělena na část teoretickou a empirickou. V teoretické části práce je charakteristika žáků mladšího školního věku s ohledem na téma práce, čtenáře a čtenářství. Teoretická část je dále věnována žánrům dětské literatury, současné literatuře pro děti a jejím oceněním. V neposlední řadě je teoretická část zaměřena na výzkumy čtenářství, gender, žánrové preference a socioekonomický status. Výzkumná část práce obsahuje popis akčního výzkumu realizovaného ve 2. až 5. ročníku na dvou základních školách s cílem zjistit žánrovou preferenci žáků. Na základě podnětných aktivit, mezi které patřilo domino z knih, sdílení záznamů z četby, pozorování a dotazníkové šetření o čtenářství, jsem zjišťovala žánrové preference žáků. Výzkum ukazuje, že nejvyhledávanějším žánrem je próza s dětským hrdinou. Po tomto žánru by dále následovaly dobrodružné knihy, encyklopedie a naučná literatura. Jako nejméně oblíbené žánry se ukázaly být knihy o lásce a cestopisy. Genderové preference se promítly pouze u několika žánrů. Stereotypům odpovídaly na základě porovnání s dalšími výzkumy čtenářství pouze knihy o technice, které si opravdu více volili chlapci. Zároveň u poezie a historických a... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The thesis deals with the genre preferences of pupils according to gender. In terms of form, it is divided into theoretical and empirical parts. In the theoretical part of the thesis, the characteristics of pupils of younger school age about the topic of the thesis, reader, and reading. The theoretical part is also devoted to genres of children's literature, contemporary children's literature, and its appreciation. Finally, the theoretical section focuses on research on reading, including gender, genre preferences, and socioeconomic status. The research part of the thesis contains a description of action research conducted in classes 2 to 5 in two primary schools to determine students' genre preferences I used stimulating activities, which included book dominoes or also sharing reading records observations and a questionnaire survey on reading to investigate pupils' genre preferences. The research shows that the most preferred genre is prose with a child protagonist. This genre would be followed by adventure books, encyclopedias, and books about science. Love books and travelogues emerged were the least popular genres. Gender preferences were only reflected for several genres. Only books on technology, which were indeed more chosen by boys, matched the stereotypes based on comparisons with other... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | literature for children and youth | en_US |
dc.subject | LPDM genres | en_US |
dc.subject | selection of books for children | en_US |
dc.subject | gender | en_US |
dc.subject | literatura pro děti a mládež | cs_CZ |
dc.subject | žánry LPDM | cs_CZ |
dc.subject | výběr knih u dětí mladšího školního věku | cs_CZ |
dc.subject | gender | cs_CZ |
dc.title | Žánrové preference žáků mladšího školního věku s ohledem na genderové hledisko | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-05-20 | |
dc.description.department | Katedra české literatury | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 260404 | |
dc.title.translated | Genre preferences of pupils according to gender | en_US |
dc.contributor.referee | Mocná, Dagmar | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Training For Primary Schools | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training For Primary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra české literatury | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Training For Primary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training For Primary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá žánrovými preferencemi žáků mladšího školního věku s ohledem na genderové hledisko. Formálně je práce rozdělena na část teoretickou a empirickou. V teoretické části práce je charakteristika žáků mladšího školního věku s ohledem na téma práce, čtenáře a čtenářství. Teoretická část je dále věnována žánrům dětské literatury, současné literatuře pro děti a jejím oceněním. V neposlední řadě je teoretická část zaměřena na výzkumy čtenářství, gender, žánrové preference a socioekonomický status. Výzkumná část práce obsahuje popis akčního výzkumu realizovaného ve 2. až 5. ročníku na dvou základních školách s cílem zjistit žánrovou preferenci žáků. Na základě podnětných aktivit, mezi které patřilo domino z knih, sdílení záznamů z četby, pozorování a dotazníkové šetření o čtenářství, jsem zjišťovala žánrové preference žáků. Výzkum ukazuje, že nejvyhledávanějším žánrem je próza s dětským hrdinou. Po tomto žánru by dále následovaly dobrodružné knihy, encyklopedie a naučná literatura. Jako nejméně oblíbené žánry se ukázaly být knihy o lásce a cestopisy. Genderové preference se promítly pouze u několika žánrů. Stereotypům odpovídaly na základě porovnání s dalšími výzkumy čtenářství pouze knihy o technice, které si opravdu více volili chlapci. Zároveň u poezie a historických a... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis deals with the genre preferences of pupils according to gender. In terms of form, it is divided into theoretical and empirical parts. In the theoretical part of the thesis, the characteristics of pupils of younger school age about the topic of the thesis, reader, and reading. The theoretical part is also devoted to genres of children's literature, contemporary children's literature, and its appreciation. Finally, the theoretical section focuses on research on reading, including gender, genre preferences, and socioeconomic status. The research part of the thesis contains a description of action research conducted in classes 2 to 5 in two primary schools to determine students' genre preferences I used stimulating activities, which included book dominoes or also sharing reading records observations and a questionnaire survey on reading to investigate pupils' genre preferences. The research shows that the most preferred genre is prose with a child protagonist. This genre would be followed by adventure books, encyclopedias, and books about science. Love books and travelogues emerged were the least popular genres. Gender preferences were only reflected for several genres. Only books on technology, which were indeed more chosen by boys, matched the stereotypes based on comparisons with other... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra české literatury | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |