Využití biomechaniky jako podpůrné argumentace pro závěry znaleckých posudků
The Use of Biomechanics as Supporting Argumentation for Expert Opinion Conclusions
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188911Identifiers
Study Information System: 161585
Collections
- Kvalifikační práce [8839]
Author
Advisor
Referee
Maršík, František
Horák, Zdeněk
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
-
Department
Department of Biomedical Foundation in Kinanthropology
Date of defense
26. 3. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
dopravní nehoda, mechanismus poranění, poranění hlavy, chodec, čelní sklo automobilu, rychlost dopadu hlavy, deformační zonaKeywords (English)
road accident, mechanism of injury, head injury, pedestrian, car windscreen, head impact velocity, deformation zonedisertační práce Název: Využití biomechaniky jako podpůrné argumentace pro závěry znaleckých posudků Autor: Ing.Vratislav Veselý, MBA Klíčová slova: Dopravní nehoda, mechanismus poranění, poranění hlavy, chodec, čelní sklo automobilu, rychlost dopadu hlavy, deformační zóna. V této disertační práci je cílem zmapovat z dostupné odborné literatury mechanické vlastnosti kostí obličeje a lebky, dále popsat mechanismy poranění mozku a krční páteře. Popis těchto mechanismů přispívá k objasnění vzniku poranění čistě z mechanického/biomechanického pohledu, a ve forenzní praxi přispívá k pochopení situace dalším inženýrským profesím, které se nevěnují soudnímu lékařství. Pevnostní a tuhostní parametry kostí obličeje a lebky slouží ke stanovení velikosti, směru a působiště možných sil pro vznik zlomenin apod. Dalším cílem je navrhnout a popsat jednoduchý analytický přístup pro stanovení rychlosti hlavy při úderu do čelního skla automobilu. Řešit závislost dopadové rychlosti hlavy a rychlosti automobilu, a vliv sklonu čelního skla. Pomocí experimentálního testování, popsat defekty vzniklé na čelním skle automobilu po pádu tzv. impaktoru (simulace nárazu hlavy proti čelnímu sklu) při různých rychlostech nárazu. Stanovení rychlosti dopadu hlavy na čelní sklo automobilu při střetu chodce s automobilem bylo řešeno...
of the dissertaton Title: The use of biomechanics as a supportng argumentaton for the conclusions of expert opinions Auhtor: Ing. Vratslav Veselý, MBA Keywords: trafc accident, mechanism of injury, head injury, pedestrian, car windscreen, head impact velocity, deformaton zones The aim of this dissertaton is to map the mechanical propertes of the bones of the face and skull from the available literature and to describe the mechanisms of brain and cervical spine injuries. The descripton of these mechanisms contributes to the elucidaton of the origin of injuries from a purely mechanical/biomechanical perspectve, and in forensic practce contributes to the understanding of the situaton by other engineering professions not involved in forensic medicine. The strength and stfness parameters of the bones of the face and skull are used to determine the magnitude, directon and locaton of possible forces for fracture formaton, etc. Another objectve is to propose and describe a simple analytcal approach for determining the velocity of the head when striking the windshield of an automobile. To address the dependence of head impact velocity and car speed, and the efect of windscreen tlt. Using experimental testng, to describe the defects produced on the windscreen of a car afer a crash of...