Show simple item record

Comparative analysis of book reviews on the social site Instagram and in literary magazines
dc.contributor.advisorČeňková, Jana
dc.creatorSladovníková, Eliška
dc.date.accessioned2024-04-08T07:58:25Z
dc.date.available2024-04-08T07:58:25Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/188071
dc.description.abstractThe popularity of bookstagram accounts is gaining momentum and reach. For this reason, the thesis focuses on the format of book reviews both on Instagram and in literary and online magazines. The aim of the thesis is to define the structure of book reviews on Instagram and in literary magazines, the nature of bookstagram, and, above all, to assess whether bookstagram influences literary reviews. Another objective is to explore the perspectives of literary reviewers and bookstagrammers on book content on Instagram. The theoretical part mainly deals with the definition of book reviews and literary criticism, methods of text interpretation, and also defines new media and social networks, with a specific focus on bookstagram. In the analytical part, book reviews of Šikmý kostel are first described through direct description in both types of media. Subsequently, they are compared in several key categories such as the presence of the book's context, language form, or topics. Semi-structured interviews with literary reviewers and bookstagrammers follow, including two informants who engage with both media. The research section thoroughly analyzes the structure of book reviews and the opinions of their authors, providing insights into the characteristics of high-quality reviews, texts on bookstagram, and...en_US
dc.description.abstractPopularita bookstagramových účtů získává na popularitě a dosahu. Z tohoto důvodu se diplomová práce zaobírá právě podobou knižních recenzí jak na Instagramu, tak i v tištěných a internetových časopisech. Cílem práce je definovat podobu knižních recenzí na Instagramu a v časopisech, podobu bookstagramu a především zhodnotit, zda ovlivňuje literární recenze. Dalším cílem je zjistit i pohled literárních recenzentů a bookstagramerů na knižní obsah na Instagramu. Teoretická část se věnuje především definici knižních recenzí a literárních kritik, způsobům interpretace textu a definuje rovněž nová média a sociální sítě, ze kterých se práce soustředí právě na bookstagram. V analytické části jsou nejprve pomocí přímé deskripce popsány knižní recenze na Šikmý kostel v obou typech médiích a následně jsou mezi sebou porovnány v několika významných kategoriích jako je přítomnost kontextu díla, forma jazyka nebo témata. Dále následují polostrukturované rozhovory s literárními recenzenty a bookstagramery, mezi které byli zahrnuti i dva informanti, jež se věnují oběma mediím. Výzkumná část tak analyzuje podobu literárních recenzí i názory jejich autorů, díky kterým je popsána podoba kvalitní recenze, texty na bookstagramu i jeho možný vliv na publicistiku.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectbookstagramcs_CZ
dc.subjectInstagramcs_CZ
dc.subjectknižní recenzecs_CZ
dc.subjectliterární kritikacs_CZ
dc.subjectliterární recenzentcs_CZ
dc.subjectbookstagramercs_CZ
dc.subjectknižní influencercs_CZ
dc.subjectbookstagramen_US
dc.subjectInstagramen_US
dc.subjectliterary reviewen_US
dc.subjectliterary criticismen_US
dc.subjectliterary revieweren_US
dc.subjectbookstagrameren_US
dc.subjectbook influenceren_US
dc.titleKomparativní analýza knižních recenzí na sociální síti Instagram a v literárních časopisechcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-01-29
dc.description.departmentDepartment of Journalismen_US
dc.description.departmentKatedra žurnalistikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId257928
dc.title.translatedComparative analysis of book reviews on the social site Instagram and in literary magazinesen_US
dc.contributor.refereeMalý, Radek
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineJournalism with specialisation in Media Content Creationen_US
thesis.degree.disciplineŽurnalistika se specializací Mediální tvorbacs_CZ
thesis.degree.programJournalismen_US
thesis.degree.programŽurnalistikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra žurnalistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Journalismen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csŽurnalistika se specializací Mediální tvorbacs_CZ
uk.degree-discipline.enJournalism with specialisation in Media Content Creationen_US
uk.degree-program.csŽurnalistikacs_CZ
uk.degree-program.enJournalismen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPopularita bookstagramových účtů získává na popularitě a dosahu. Z tohoto důvodu se diplomová práce zaobírá právě podobou knižních recenzí jak na Instagramu, tak i v tištěných a internetových časopisech. Cílem práce je definovat podobu knižních recenzí na Instagramu a v časopisech, podobu bookstagramu a především zhodnotit, zda ovlivňuje literární recenze. Dalším cílem je zjistit i pohled literárních recenzentů a bookstagramerů na knižní obsah na Instagramu. Teoretická část se věnuje především definici knižních recenzí a literárních kritik, způsobům interpretace textu a definuje rovněž nová média a sociální sítě, ze kterých se práce soustředí právě na bookstagram. V analytické části jsou nejprve pomocí přímé deskripce popsány knižní recenze na Šikmý kostel v obou typech médiích a následně jsou mezi sebou porovnány v několika významných kategoriích jako je přítomnost kontextu díla, forma jazyka nebo témata. Dále následují polostrukturované rozhovory s literárními recenzenty a bookstagramery, mezi které byli zahrnuti i dva informanti, jež se věnují oběma mediím. Výzkumná část tak analyzuje podobu literárních recenzí i názory jejich autorů, díky kterým je popsána podoba kvalitní recenze, texty na bookstagramu i jeho možný vliv na publicistiku.cs_CZ
uk.abstract.enThe popularity of bookstagram accounts is gaining momentum and reach. For this reason, the thesis focuses on the format of book reviews both on Instagram and in literary and online magazines. The aim of the thesis is to define the structure of book reviews on Instagram and in literary magazines, the nature of bookstagram, and, above all, to assess whether bookstagram influences literary reviews. Another objective is to explore the perspectives of literary reviewers and bookstagrammers on book content on Instagram. The theoretical part mainly deals with the definition of book reviews and literary criticism, methods of text interpretation, and also defines new media and social networks, with a specific focus on bookstagram. In the analytical part, book reviews of Šikmý kostel are first described through direct description in both types of media. Subsequently, they are compared in several key categories such as the presence of the book's context, language form, or topics. Semi-structured interviews with literary reviewers and bookstagrammers follow, including two informants who engage with both media. The research section thoroughly analyzes the structure of book reviews and the opinions of their authors, providing insights into the characteristics of high-quality reviews, texts on bookstagram, and...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra žurnalistikycs_CZ
thesis.grade.codeB
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV