Show simple item record

Adaptation of children in kindergarten from the point of view of parents' and teachers' evaluation
dc.contributor.advisorLoudová Stralczynská, Barbora
dc.creatorZuntová, Klára
dc.date.accessioned2024-04-08T13:20:38Z
dc.date.available2024-04-08T13:20:38Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/187751
dc.description.abstractThe diploma thesis deals with the issue of children's adaptation in kindergarten, primarily from the perspective of parents and teachers. The aim of the thesis is to develop relevant theoretical frameworks and starting points regarding adaptation in preschool education and to reflect on the issue of adaptation through a case study of a kindergarten in an empirical investigation. In the conclusion, recommendations are formulated for the further development of the pedagogical work of the selected kindergarten aimed at supporting the adaptation processes of children who start attending preschool education. The theoretical part first focuses on the definition of basic terms related to the course of the adaptation period and the socialization of the child in preschool age. It also deals with legislative documents on which the adaptation process is based. In the last part, the issues of communication, cooperation and psychosocial needs of the child are defined, which it is desirable to pay attention to specifically in this period. The research design in the empirical part is a case study of one kindergarten. The investigation focuses on the analysis of expectations, experiences and evaluation of the course and outcome of the adaptation period from the perspective of parents and teachers in the selected...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá problematikou adaptace dětí v mateřské škole, a to především z pohledu rodičů a pedagogů. Cílem diplomové práce je zpracovat relevantní teoretické rámce a východiska týkající se adaptace v předškolním vzdělávání a v empirickém šetření reflektovat problematiku adaptace skrze případovou studii jedné mateřské školy. V závěru jsou formulována doporučení pro další rozvoj pedagogické práce vybrané mateřské školy směrující k podpoře adaptačních procesů dětí, které zahajují docházku do předškolního vzdělávání. Teoretická část se orientuje nejprve na vymezení základních termínů týkajících se průběhu adaptačního období a socializace dítěte v předškolním věku. Dále řeší legislativní dokumenty, o které se proces adaptace opírá. V poslední části je vymezena problematika komunikace, spolupráce a psychosociálních potřeb dítěte, kterým je žádoucí věnovat pozornost specificky v tomto období. Designem výzkumu v empirické části je případová studie jedné mateřská školy. Šetření se zaměřuje na analýzu očekávání, zkušeností a hodnocení průběhu a výsledku adaptačního období z pohledu rodičů a pedagogů ve vybrané mateřské škole. Klíčovým nástrojem sběru dat je dotazníkové šetření mezi rodiči a následně vedené polostrukturované rozhovory s pedagogy a rodiči. Výzkumným šetřením bylo zjištěno, že...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectAdaptacecs_CZ
dc.subjectadaptační obdobícs_CZ
dc.subjectpředškolní vzdělávánícs_CZ
dc.subjectsocializacecs_CZ
dc.subjectpsychosociální potřeby dítětecs_CZ
dc.subjectpřípadová studiecs_CZ
dc.subjectAdaptationen_US
dc.subjectadaptation perioden_US
dc.subjectpreschool educationen_US
dc.subjectsocializationen_US
dc.subjectchild's psychosocial needsen_US
dc.subjectcase studyen_US
dc.titleAdaptace dětí v mateřské škole v hodnocení rodičů a pedagogůcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-01-15
dc.description.departmentKatedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId242985
dc.title.translatedAdaptation of children in kindergarten from the point of view of parents' and teachers' evaluationen_US
dc.contributor.refereeFerklová, Alžběta
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogy of Pre-school Ageen_US
thesis.degree.disciplinePedagogika předškolního věkucs_CZ
thesis.degree.programPedagogy of Pre-school Ageen_US
thesis.degree.programPedagogika předškolního věkucs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogika předškolního věkucs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogy of Pre-school Ageen_US
uk.degree-program.csPedagogika předškolního věkucs_CZ
uk.degree-program.enPedagogy of Pre-school Ageen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá problematikou adaptace dětí v mateřské škole, a to především z pohledu rodičů a pedagogů. Cílem diplomové práce je zpracovat relevantní teoretické rámce a východiska týkající se adaptace v předškolním vzdělávání a v empirickém šetření reflektovat problematiku adaptace skrze případovou studii jedné mateřské školy. V závěru jsou formulována doporučení pro další rozvoj pedagogické práce vybrané mateřské školy směrující k podpoře adaptačních procesů dětí, které zahajují docházku do předškolního vzdělávání. Teoretická část se orientuje nejprve na vymezení základních termínů týkajících se průběhu adaptačního období a socializace dítěte v předškolním věku. Dále řeší legislativní dokumenty, o které se proces adaptace opírá. V poslední části je vymezena problematika komunikace, spolupráce a psychosociálních potřeb dítěte, kterým je žádoucí věnovat pozornost specificky v tomto období. Designem výzkumu v empirické části je případová studie jedné mateřská školy. Šetření se zaměřuje na analýzu očekávání, zkušeností a hodnocení průběhu a výsledku adaptačního období z pohledu rodičů a pedagogů ve vybrané mateřské škole. Klíčovým nástrojem sběru dat je dotazníkové šetření mezi rodiči a následně vedené polostrukturované rozhovory s pedagogy a rodiči. Výzkumným šetřením bylo zjištěno, že...cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis deals with the issue of children's adaptation in kindergarten, primarily from the perspective of parents and teachers. The aim of the thesis is to develop relevant theoretical frameworks and starting points regarding adaptation in preschool education and to reflect on the issue of adaptation through a case study of a kindergarten in an empirical investigation. In the conclusion, recommendations are formulated for the further development of the pedagogical work of the selected kindergarten aimed at supporting the adaptation processes of children who start attending preschool education. The theoretical part first focuses on the definition of basic terms related to the course of the adaptation period and the socialization of the child in preschool age. It also deals with legislative documents on which the adaptation process is based. In the last part, the issues of communication, cooperation and psychosocial needs of the child are defined, which it is desirable to pay attention to specifically in this period. The research design in the empirical part is a case study of one kindergarten. The investigation focuses on the analysis of expectations, experiences and evaluation of the course and outcome of the adaptation period from the perspective of parents and teachers in the selected...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV