dc.contributor.advisor | Laufková, Veronika | |
dc.creator | Horáčková, Květa | |
dc.date.accessioned | 2024-04-08T09:57:19Z | |
dc.date.available | 2024-04-08T09:57:19Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/187663 | |
dc.description.abstract | The diploma thesis "Improving students' readiness for the Practical Matriculation Examination through tutoring at a selected secondary vocational school" focuses on improving the success rate of students at the Secondary Hotel School in Teplice, through voluntary studying. The goal of the thesis is to describe what methods and forms of teaching exist, to describe the success rate of two groups of students in the Practical Matriculation Examination (one group used the offer of voluntary studying, the other did not) and to verify the benefits of studying seen by the students themselves. In order to fulfill this goal, in the theoretical part they focus mainly on questions of general didactics, specifically didactic principles, organizational forms of teaching, teaching methods and didactic tools. Then informal, formal and unformal education, especially tutoring. Given the objective, the empirical part will be planned as an action research design. First, the tutoring itself is described, the nature of the practical matriculation exam at a selected secondary hotel school, and then two groups of students are characterized - one of them used the tutoring and one did not. The results of the work compare the score of students in the Practical Matriculation Examination for both groups of students involved in... | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce "Zkvalitnění připravenosti žáků k Praktické maturitní zkoušce prostřednictvím doučování na vybrané střední odborné škole" se zaměřuje na zkvalitnění úspěšnosti žáků na Střední hotelové školy v Teplicích, a to prostřednictvím dobrovolného doučování. Cílem práce je popsat, jaké metody a formy výuky existují, dále popsat úspěšnost dvou skupin žáků u Praktické maturitní zkoušky (jedna skupina využila nabídku dobrovolného doučování, druhá ji nevyužila) a ověřit, jaký přínos doučování spatřují sami žáci. K naplnění tohoto cíle se v teoretické části věnuji zejména otázkám obecné didaktiky, konkrétně didaktickým zásadám, organizačním formám výuky, výukovým metodám a didaktickým prostředkům. Dále pak informálnímu, formálnímu a neformálnímu vzdělávání, zejména doučování. Empirická část bude vzhledem k cíli naplánována jako design akčního výzkumu. Nejprve je popsáno samotné doučování, charakter Praktické maturitní zkoušky na vybrané střední hotelové škole a dále jsou charakterizovány dvě skupiny žáků - jedna z nich doučování využila, druhá nikoliv. Výsledky práce porovnávají bodový zisk žáků u Praktické maturitní zkoušky u obou skupin žáků zapojených do výzkumu. Analýza dat ukázala, že žáci z experimentální skupiny H1, kteří se zpočátku nesetkávali s úspěchem v samostatných závěrečných pracích... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | metody výuky | cs_CZ |
dc.subject | organizační formy výuky | cs_CZ |
dc.subject | vzdělávání žáků SOŠ | cs_CZ |
dc.subject | doučování | cs_CZ |
dc.subject | Praktická maturitní zkouška | cs_CZ |
dc.subject | Teaching Methods | en_US |
dc.subject | Organizational Forms | en_US |
dc.subject | Upper Secondary Education | en_US |
dc.subject | tutoring | en_US |
dc.subject | Practical Matriculation Examination | en_US |
dc.title | Zkvalitnění připravenosti žáků k Praktické maturitní zkoušce prostřednictvím doučování | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-01-11 | |
dc.description.department | Katedra české literatury | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 251010 | |
dc.title.translated | Improving the quality of pupils' preparation for the Practical Matriculation Examination through tutoring | en_US |
dc.contributor.referee | Šťastný, Vít | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Education of Educational Sciences for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství pedagogiky pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Education of Educational Sciences for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pedagogiky pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra české literatury | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství pedagogiky pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Education of Educational Sciences for Upper Secondary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pedagogiky pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of Educational Sciences for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce "Zkvalitnění připravenosti žáků k Praktické maturitní zkoušce prostřednictvím doučování na vybrané střední odborné škole" se zaměřuje na zkvalitnění úspěšnosti žáků na Střední hotelové školy v Teplicích, a to prostřednictvím dobrovolného doučování. Cílem práce je popsat, jaké metody a formy výuky existují, dále popsat úspěšnost dvou skupin žáků u Praktické maturitní zkoušky (jedna skupina využila nabídku dobrovolného doučování, druhá ji nevyužila) a ověřit, jaký přínos doučování spatřují sami žáci. K naplnění tohoto cíle se v teoretické části věnuji zejména otázkám obecné didaktiky, konkrétně didaktickým zásadám, organizačním formám výuky, výukovým metodám a didaktickým prostředkům. Dále pak informálnímu, formálnímu a neformálnímu vzdělávání, zejména doučování. Empirická část bude vzhledem k cíli naplánována jako design akčního výzkumu. Nejprve je popsáno samotné doučování, charakter Praktické maturitní zkoušky na vybrané střední hotelové škole a dále jsou charakterizovány dvě skupiny žáků - jedna z nich doučování využila, druhá nikoliv. Výsledky práce porovnávají bodový zisk žáků u Praktické maturitní zkoušky u obou skupin žáků zapojených do výzkumu. Analýza dat ukázala, že žáci z experimentální skupiny H1, kteří se zpočátku nesetkávali s úspěchem v samostatných závěrečných pracích... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The diploma thesis "Improving students' readiness for the Practical Matriculation Examination through tutoring at a selected secondary vocational school" focuses on improving the success rate of students at the Secondary Hotel School in Teplice, through voluntary studying. The goal of the thesis is to describe what methods and forms of teaching exist, to describe the success rate of two groups of students in the Practical Matriculation Examination (one group used the offer of voluntary studying, the other did not) and to verify the benefits of studying seen by the students themselves. In order to fulfill this goal, in the theoretical part they focus mainly on questions of general didactics, specifically didactic principles, organizational forms of teaching, teaching methods and didactic tools. Then informal, formal and unformal education, especially tutoring. Given the objective, the empirical part will be planned as an action research design. First, the tutoring itself is described, the nature of the practical matriculation exam at a selected secondary hotel school, and then two groups of students are characterized - one of them used the tutoring and one did not. The results of the work compare the score of students in the Practical Matriculation Examination for both groups of students involved in... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra české literatury | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |