Vysvědčení formou slovního hodnocení a jeho výpovědní hodnota
Verbal evaluation as a form of school report and its value
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/18749Identifikátory
SIS: 68328
Kolekce
- Kvalifikační práce [23715]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kasíková, Hana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
12. 2. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Práce se zabývá tématem slovního hodnocení ve škole. Cílem této práce je analyzovat, jakou výpovědní hodnotu a má vysvědčení formou slovního hodnocení pro žáka, rodiče i učitele.V teoretické části pojednává o obecných teoriích školního hodnocení a jeho vlivu na žákovu úspěšnost a motivaci k dalšímu studiu, dále pak konkrétně o vysvědčení formou slovního hodnocení. Na základě dostupné literatury srovnává oba způsoby hodnocení ve školy, tedy známky i slovní hodnocení. V části empirické stanovuje několik hlavních kriterií pro analýzu konkrétních vysvědčení formou slovního hodnocení, na základě kterých je proveden rozbor 26 autentických dokumentů. Jedná se o dokumenty z let 1994-2008, kromě sledování vývoje jednotlivých žáků je tedy kladen důraz i na rozdíl mezi podmínkami, ve kterých vysvědčení vznikala vzhledem ke změnám, které v tomto časovém období nastaly. Práce dále obsahuje diskusi nad tématy, jež se v dané problematice objevují a to na základě dlouhodobého pozorování výzkumného vzorku, či rozhovorů s rodiči, dětmi a učiteli.
Thesis deals with verbal evaluations in school. The aim of this work is to analyze the value of a notice of the school report in the form of verbal evaluation for the students, parents and teachers. In the theoretical part gives general theories of school assessment and its impact on pupil performance and motivation to further studies. Then, specifically it is concerned on the scoreboard in the form of verbal evaluations. Based on the available literature it compares the two methods of assessment in schools, the marks and verbal evaluation. In the empirical part it sets out a number of key criteria for the analysis of concrete school reports,on the basis of which is analyzed 26 authentic documents. These are the documents from the years 1994-2008, so in addition to monitoring the development and progress of individual pupils, therefore, emphasis on the difference between the conditions in which the certificate was created due to the changes in that time period. Work also includes a discussion of the issues and potential problems , which appear in the issue on the basis of long-term observations of the research sample, and interviews with parents, children and teachers.