Show simple item record

The Jan Deyl Conservatory and the Secondary School for the Visually Impaired in Prague: The "Deylak" Subculture as Motivation for the Given Students to Pursue a Music Career
dc.contributor.advisorJurková, Zuzana
dc.creatorLibánská, Alena
dc.date.accessioned2020-08-21T15:28:53Z
dc.date.available2020-08-21T15:28:53Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/18695
dc.description.abstractThis thesis deals with the Conservatory of Jan Deyl in Prague and its students and absolvents. The Conservatory of Jan Deyl is a Special High School for people with visual handicap and it is the only one of its kind in Czech Republic. The Conservatory leads its students to the future profession as a teacher of music. At times, there is a tendency of absolvents to lose their interests in being a teacher of music and a lot of them tend to choose other professions such as informatics, massages or languages, but not music. Even though there are still some people who stay truth to music teaching, they often end up working in a smaller town. In the beginning of my research I wanted to discover that strange subculture, as an Ethnologist discovers culture of primitive civilizations. A field research took one school year (2006/2007), during which I spend time around the school to discover the environment and to familiarize with blind people and their daily habits. On the basis of observation I came up with my aims and my research question: 'How does Conservatory motivate its students to study music and to become professional musicians in their future lives?' My research is based on participating, observation and interviews with students and absolvents of the Jan Deyl Conservatory. I focused more closely on blind...en_US
dc.description.abstractTato bakalářská práce je o Konzervatoři Jana Deyla v Praze, o jejích studentech a absolventech. Konzervatoř Jana Deyla je speciální střední hudební škola pro zrakově postižené studenty, jediná v České Republice. Konzervatoř své studenty vede k budoucímu zaměstnání učitelů hudby. V nynější době ubývá zájem studentů o učitelství hudby a mnozí z nich se po absolutoriu věnují zcela odlišné oblasti (informatika, fyzioterapie, jazyky), nebo pokračují ve studiu na vysoké škole. Někteří se i přes tuto klesající tendenci uplatňují jako učitelé hudby, hlavně v menších městech. Ve svém výzkumu jsem zpočátku chtěla tuto zvláštní subkulturu poznat, stejně jako etnolog cizí kulturu. Terénní výzkum trval jeden školní rok (2006/2007), během něhož jsem docházela do školy, poznávala prostředí a seznamovala se s problematikou nevidomých mladých lidí. Na základě pozorování jsem zformulovala výzkumnou otázku. Cílem se mi stalo odhalit strategie, kterými škola své studenty motivuje do studia a do budoucího profesionálně hudebního života. Výzkum jsem založila na zúčastněném pozorování a na rozhovorech se studenty a absolventy konzervatoře. Ve výzkumu jsem se zaměřila hlavně na indikované studenty, tedy na studenty se zrakovou vadou, protože u nich je otázka hledání budoucího zaměstnání zvlášť palčivá.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.titleKonzervatoř Jana Deyla a střední škola pro zrakově postižené v Praze: Subkultura "Deylák" jako motivace pro indikované studenty k budoucímu profesionálnímu hudebnictvícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-10-20
dc.description.departmentLiberal Arts and Humanities - Social Sciences Moduleen_US
dc.description.departmentStudium humanitní vzdělanosti - Společenskovědní modulcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.identifier.repId61507
dc.title.translatedThe Jan Deyl Conservatory and the Secondary School for the Visually Impaired in Prague: The "Deylak" Subculture as Motivation for the Given Students to Pursue a Music Careeren_US
dc.contributor.refereeHeřmanský, Martin
dc.identifier.aleph001015938
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineLiberal Arts and Humanitiesen_US
thesis.degree.disciplineStudium humanitní vzdělanostics_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Studium humanitní vzdělanosti - Společenskovědní modulcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Liberal Arts and Humanities - Social Sciences Moduleen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csStudium humanitní vzdělanostics_CZ
uk.degree-discipline.enLiberal Arts and Humanitiesen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce je o Konzervatoři Jana Deyla v Praze, o jejích studentech a absolventech. Konzervatoř Jana Deyla je speciální střední hudební škola pro zrakově postižené studenty, jediná v České Republice. Konzervatoř své studenty vede k budoucímu zaměstnání učitelů hudby. V nynější době ubývá zájem studentů o učitelství hudby a mnozí z nich se po absolutoriu věnují zcela odlišné oblasti (informatika, fyzioterapie, jazyky), nebo pokračují ve studiu na vysoké škole. Někteří se i přes tuto klesající tendenci uplatňují jako učitelé hudby, hlavně v menších městech. Ve svém výzkumu jsem zpočátku chtěla tuto zvláštní subkulturu poznat, stejně jako etnolog cizí kulturu. Terénní výzkum trval jeden školní rok (2006/2007), během něhož jsem docházela do školy, poznávala prostředí a seznamovala se s problematikou nevidomých mladých lidí. Na základě pozorování jsem zformulovala výzkumnou otázku. Cílem se mi stalo odhalit strategie, kterými škola své studenty motivuje do studia a do budoucího profesionálně hudebního života. Výzkum jsem založila na zúčastněném pozorování a na rozhovorech se studenty a absolventy konzervatoře. Ve výzkumu jsem se zaměřila hlavně na indikované studenty, tedy na studenty se zrakovou vadou, protože u nich je otázka hledání budoucího zaměstnání zvlášť palčivá.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis deals with the Conservatory of Jan Deyl in Prague and its students and absolvents. The Conservatory of Jan Deyl is a Special High School for people with visual handicap and it is the only one of its kind in Czech Republic. The Conservatory leads its students to the future profession as a teacher of music. At times, there is a tendency of absolvents to lose their interests in being a teacher of music and a lot of them tend to choose other professions such as informatics, massages or languages, but not music. Even though there are still some people who stay truth to music teaching, they often end up working in a smaller town. In the beginning of my research I wanted to discover that strange subculture, as an Ethnologist discovers culture of primitive civilizations. A field research took one school year (2006/2007), during which I spend time around the school to discover the environment and to familiarize with blind people and their daily habits. On the basis of observation I came up with my aims and my research question: 'How does Conservatory motivate its students to study music and to become professional musicians in their future lives?' My research is based on participating, observation and interviews with students and absolvents of the Jan Deyl Conservatory. I focused more closely on blind...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Studium humanitní vzdělanosti - Společenskovědní modulcs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990010159380106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV