Show simple item record

A comparative study of the "idol" phenomenon and the Japanese ideal of beauty
dc.contributor.advisorSýkora, Jan
dc.creatorDrechsel, Lukáš
dc.date.accessioned2023-11-07T23:04:45Z
dc.date.available2023-11-07T23:04:45Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/186566
dc.description.abstractThis thesis deals with the relatively new phenomenon of the "idol", which is an essential part of modern Japanese society. Since it is very close to the aesthetic values traditionally associated with beauty, I examine what ideals of beauty can be observed in the various categories of idol. I first analyze traditional Japanese ideals of beauty, their origins, and focus on the perception of human beauty. Beyond the traditional ideals, I introduce the concept of kawaii as a prominent representative of the modern perception of beauty in today's Japanese society in the form of cuteness. I then explain the concept of "idol" and its historical context, and analyze three categories of idol: musical groups, virtual idols, and celebrities. For each type, I will assess what their common features are and what aesthetic ideals they are characterized by. In the final part of the thesis, I will evaluate to what extent these shared idol traits correspond to the traditional conception of beauty that is generally shared in modern Japanese society. Key words: Japan, idol, beauty, ideal, aesthetics, comparisonen_US
dc.description.abstractTato práce se zabývá relativně novým fenoménem "idolu", který je neodmyslitelnou součástí současné japonské společnosti. Vzhledem k tomu, že má velmi blízko k estetickým hodnotám tradičně spojované s krásou, zabývám se tím, jaké ideály krásy lze pozorovat v jednotlivých kategorií idolu. Nejprve analyzuji tradiční japonské ideály krásy, jaké mají prameny, a zaměřuji se na vnímání lidské krásy. Mimo tradiční ideály představuji koncept kawaii jako výrazného zástupce současného vnímání krásy v dnešní japonské společnosti v podobě roztomilosti. Následně osvětlím pojem "idol", jeho historický kontext a analyzuji tři kategorie idolu: hudební skupiny, virtuální idoly a celebrity. U každého druhu posoudím, jaké jsou jejich společné rysy a jakými estetickými ideály se vyznačují. V závěrečné části práce vyhodnotím, do jaké míry tyto sdílené rysy idolů odpovídají tradičnímu pojetí krásy, které je obecně sdílené v současné japonské společnosti. Klíčová slova: Japonsko, idol, krása, ideál, estetika, komparacecs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectJapan|idol|beauty|ideal|aesthetics|comparisonen_US
dc.subjectJaponsko|idol|krása|ideál|estetika|komparacecs_CZ
dc.titleSrovnání fenoménu "idol" s japonským ideálem krásycs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-12
dc.description.departmentÚstav asijských studiícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Asian Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId258398
dc.title.translatedA comparative study of the "idol" phenomenon and the Japanese ideal of beautyen_US
dc.contributor.refereeTirala, Martin
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAsijská studia se specializací Japanologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineAsian Studies with specialisation in Japanese Studiesen_US
thesis.degree.programAsian Studiesen_US
thesis.degree.programAsijská studiacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav asijských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Asian Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAsijská studia se specializací Japanologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enAsian Studies with specialisation in Japanese Studiesen_US
uk.degree-program.csAsijská studiacs_CZ
uk.degree-program.enAsian Studiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato práce se zabývá relativně novým fenoménem "idolu", který je neodmyslitelnou součástí současné japonské společnosti. Vzhledem k tomu, že má velmi blízko k estetickým hodnotám tradičně spojované s krásou, zabývám se tím, jaké ideály krásy lze pozorovat v jednotlivých kategorií idolu. Nejprve analyzuji tradiční japonské ideály krásy, jaké mají prameny, a zaměřuji se na vnímání lidské krásy. Mimo tradiční ideály představuji koncept kawaii jako výrazného zástupce současného vnímání krásy v dnešní japonské společnosti v podobě roztomilosti. Následně osvětlím pojem "idol", jeho historický kontext a analyzuji tři kategorie idolu: hudební skupiny, virtuální idoly a celebrity. U každého druhu posoudím, jaké jsou jejich společné rysy a jakými estetickými ideály se vyznačují. V závěrečné části práce vyhodnotím, do jaké míry tyto sdílené rysy idolů odpovídají tradičnímu pojetí krásy, které je obecně sdílené v současné japonské společnosti. Klíčová slova: Japonsko, idol, krása, ideál, estetika, komparacecs_CZ
uk.abstract.enThis thesis deals with the relatively new phenomenon of the "idol", which is an essential part of modern Japanese society. Since it is very close to the aesthetic values traditionally associated with beauty, I examine what ideals of beauty can be observed in the various categories of idol. I first analyze traditional Japanese ideals of beauty, their origins, and focus on the perception of human beauty. Beyond the traditional ideals, I introduce the concept of kawaii as a prominent representative of the modern perception of beauty in today's Japanese society in the form of cuteness. I then explain the concept of "idol" and its historical context, and analyze three categories of idol: musical groups, virtual idols, and celebrities. For each type, I will assess what their common features are and what aesthetic ideals they are characterized by. In the final part of the thesis, I will evaluate to what extent these shared idol traits correspond to the traditional conception of beauty that is generally shared in modern Japanese society. Key words: Japan, idol, beauty, ideal, aesthetics, comparisonen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav asijských studiícs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV