Hudba jako atribut etnické identity AfroAmeričanů
Music as an Attribute of the Ethnic Identity of African Americans
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185969Identifikátory
SIS: 168836
Kolekce
- Kvalifikační práce [23775]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Blüml, Jan
Kratochvíl, Matěj
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Etnologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav etnologie a středoevropských a balkánských studií
Datum obhajoby
18. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Afroameričané|afroamerická hudba|černošská hudební tradice|využití a funkce hudby|protest|černošství|etnická identitaKlíčová slova (anglicky)
African Americans|African American music|black musical tradition|uses and functions of music|protest|blackness|ethnic identityCílem disertační práce je podrobné prozkoumání vzájemného vztahu mezi hudbou a etnickou identitou vybrané etnické skupiny - Afroameričanů v průběhu několika vymezených historických období a využití získaných informací z dostupných literárních zdrojů jako východiska pro terénní výzkum zkoumané skutečnosti v dnešní době. Hlavní výzkumná otázka zní: Hudba a její role při utváření etnické identity Afroameričanů v současné době. V úvodních kapitolách jsou vymezeny základní pojmy a teorie, přičemž jsou stručně objasněny termíny Afroameričané, afroamerická hudba a etnická identita, a to především z hlediska jejich vzájemné provázanosti a hledání společných kontextů. Teoretická část se zaměřuje zejména na roli hudby při utváření etnické identity Afroameričanů a je členěna do pěti kapitol, které se zabývají zkoumanými souvislostmi mezi hudbou a etnickou identitou v různých historických obdobích, například v době otroctví a Rekonstrukce Jihu, v období Harlemské renesance dvacátých let a Hnutí za občanská práva Afroameričanů či v tzv. post-soulové době osmdesátých a devadesátých let. Zjištěné skutečnosti teoretické části disertační práce slouží jako východiska pro dvouměsíční kvalitativní terénní výzkum, který byl realizován v Chicagu v USA v roce 2018. Pomocí metod polostrukturovaného rozhovoru s vybranými...
The objective of the dissertation is a detailed study of the interactions between music and ethnic identity of a selected ethnic group - African Americans during several historical periods, and the use of information obtained from literary sources as research starting point for fieldwork. The main research question is: Music and its role in the formation of an African American ethnic identity today. The introductory chapters of the dissertation give an overview of basic concepts and theories and briefly clarify the terms African Americans, African American music, and ethnic identity in terms of their interconnection. The main part of the theoretical part of the study focuses on the role of music in the process of an African American ethnic identity formation and is divided into five chapters, each of which discusses interactions between music and ethnic identity in different historical periods, for example during slavery times in North America and the Reconstruction of the South, during the Harlem Renaissance of the 1920s and The Civil Rights Movement of the 1950s and 1960s, or in the so-called post-soul era of the 1980s and 1990s. The summary of the existing knowledge from literary sources serves as a theoretical basis for a two-month qualitative fieldwork research conducted in Chicago, USA in...