Show simple item record

Fundamental frequency behaviour in Czech sonorous syllabic codas
dc.contributor.advisorVolín, Jan
dc.creatorSvatošová, Michaela
dc.date.accessioned2023-11-08T01:11:17Z
dc.date.available2023-11-08T01:11:17Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/185571
dc.description.abstractIt has been established that listeners perceive intonation only in certain parts of the fundamental frequency (F0) contour. Descriptions of melodic patterns are often based on F0 values in vowels. However, pitch can be controlled also in sonorants (nasals, approximants), which can be part of syllabic codas in Czech. The aim of this thesis was to compare syllables with a sonorous coda and without a coda, and to examine whether the F0 contours are more similar in the domain of the syllabic nucleus or rather in the domain of the syllabic rime. The material consisted of a two-hour collection of audiobook samples recorded by sixteen professional actors. The analysis used multiple methods - representing F0 con- tours by selected discrete points, modelling the whole F0 contour with Legendre polynomials, and functional principal component analysis (FPCA). The results indicated that the syllabic rime represents the domain relevant for the production of functional melodic patterns (melodemes) in Czech. F0 contours in syllabic rimes showed more similar values of span (across both types of sylla- bles) than F0 contours measured in syllabic nuclei. Their shapes were also more comparable when syllabic rimes were considered. In syllables with a sonorous coda, the relationship between the slope of the F0 contour...en_US
dc.description.abstractFonetický výzkum ukázal, že posluchači vnímají intonaci pouze v určitých částech kontury základní hlasivkové frekvence (F0). Popisy intonačních vzorců se často zakládají na hodnotách F0 ve vokálech. Výšku hlasu však lze ovládat i v sonorních souhláskách (nazálách, aproximantách), které mohou být v češtině součástí slabičných kod. Cílem této práce bylo srovnání slabik se sonorní kodou a bez kody a posouzení toho, jestli jsou si kontury F0 podobnější v doméně slabičného jádra, nebo spíše v doméně slabičného základu. Materiál tvořily úryvky audioknih načtených šestnácti profesionálními herci o celkovém rozsahu dvou hodin. Při analýze bylo použito více různých metod - zachycení kontur F0 něko- lika vybranými body, modelování celé kontury F0 pomocí Legendrových poly- nomů a funkční analýza hlavních komponent (FPCA). Výsledky naznačily, že doménu relevantní pro produkci funkčních intonačních vzorců (melodémů) v češtině představuje slabičný základ. Kontury F0 ve sla- bičných základech dosahovaly podobnějších hodnot rozsahu (mezi oběma typy slabik) než kontury F0 měřené ve slabičných jádrech. Také jejich tvary byly srovnatelnější v rámci slabičných základů. U slabik se sonorní kodou byl vztah sklonu kontury F0 ve slabičném jádru a v následující sonorní kodě poměrně variabilní. Ve většině případů zůstal...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectfundamental frequency|nuclear pitch accent|melodic pattern|melodic compression|melodic truncation|syllabic codaen_US
dc.subjectzákladní hlasová frekvence|melodém|kadence|slabičná koda|komprese kontury|osekávání konturycs_CZ
dc.titleChování základní hlasivkové frekvence v sonorních slabičných kodách v češtiněcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-13
dc.description.departmentFonetický ústavcs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Phoneticsen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId254609
dc.title.translatedFundamental frequency behaviour in Czech sonorous syllabic codasen_US
dc.contributor.refereeSkarnitzl, Radek
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFonetika se sdruženým studiem Obecná lingvistikacs_CZ
thesis.degree.disciplinePhonetics with double curriculum study General Linguisticsen_US
thesis.degree.programPhoneticsen_US
thesis.degree.programFonetikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Fonetický ústavcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Phoneticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFonetika se sdruženým studiem Obecná lingvistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPhonetics with double curriculum study General Linguisticsen_US
uk.degree-program.csFonetikacs_CZ
uk.degree-program.enPhoneticsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csFonetický výzkum ukázal, že posluchači vnímají intonaci pouze v určitých částech kontury základní hlasivkové frekvence (F0). Popisy intonačních vzorců se často zakládají na hodnotách F0 ve vokálech. Výšku hlasu však lze ovládat i v sonorních souhláskách (nazálách, aproximantách), které mohou být v češtině součástí slabičných kod. Cílem této práce bylo srovnání slabik se sonorní kodou a bez kody a posouzení toho, jestli jsou si kontury F0 podobnější v doméně slabičného jádra, nebo spíše v doméně slabičného základu. Materiál tvořily úryvky audioknih načtených šestnácti profesionálními herci o celkovém rozsahu dvou hodin. Při analýze bylo použito více různých metod - zachycení kontur F0 něko- lika vybranými body, modelování celé kontury F0 pomocí Legendrových poly- nomů a funkční analýza hlavních komponent (FPCA). Výsledky naznačily, že doménu relevantní pro produkci funkčních intonačních vzorců (melodémů) v češtině představuje slabičný základ. Kontury F0 ve sla- bičných základech dosahovaly podobnějších hodnot rozsahu (mezi oběma typy slabik) než kontury F0 měřené ve slabičných jádrech. Také jejich tvary byly srovnatelnější v rámci slabičných základů. U slabik se sonorní kodou byl vztah sklonu kontury F0 ve slabičném jádru a v následující sonorní kodě poměrně variabilní. Ve většině případů zůstal...cs_CZ
uk.abstract.enIt has been established that listeners perceive intonation only in certain parts of the fundamental frequency (F0) contour. Descriptions of melodic patterns are often based on F0 values in vowels. However, pitch can be controlled also in sonorants (nasals, approximants), which can be part of syllabic codas in Czech. The aim of this thesis was to compare syllables with a sonorous coda and without a coda, and to examine whether the F0 contours are more similar in the domain of the syllabic nucleus or rather in the domain of the syllabic rime. The material consisted of a two-hour collection of audiobook samples recorded by sixteen professional actors. The analysis used multiple methods - representing F0 con- tours by selected discrete points, modelling the whole F0 contour with Legendre polynomials, and functional principal component analysis (FPCA). The results indicated that the syllabic rime represents the domain relevant for the production of functional melodic patterns (melodemes) in Czech. F0 contours in syllabic rimes showed more similar values of span (across both types of sylla- bles) than F0 contours measured in syllabic nuclei. Their shapes were also more comparable when syllabic rimes were considered. In syllables with a sonorous coda, the relationship between the slope of the F0 contour...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Fonetický ústavcs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV