Show simple item record

Construction and development of student identity of college students whose parents do not have university degree
dc.contributor.advisorMachovcová, Kateřina
dc.creatorŠkanderová, Taťána
dc.date.accessioned2023-11-08T00:39:22Z
dc.date.available2023-11-08T00:39:22Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/185512
dc.description.abstractThis master thesis investigates how student identity of college students whose parents do not have university degree is constructed and further developed. The aim is to find out what meanings, factors, resources, actors and identities enter and influence the process of building and developing their student identity. It focuses on turning points, which are accompanied by a change in their own identity and uncertainty in their own social and cultural world. The theoretical part of the work is focused on defining and describing the specific characteristics of college students with parents without a college degree, the problem of a deficit perspective on them and the specifics of first-generation students in more prestigious fields of study. The following sections deal with social and educational inequalities from a historical point of view in the Czech context and from the point of view of critical social psychology. The conclusion is devoted to identity, which is viewed from three theoretical perspectives, namely from the perspective of social identity theory, from the perspective of social constructivism, and from the sociocultural developmental perspective on identity changes. In the empirical part, repeated semi-structured in-depth interviews and photo diaries were used to collect data. The...en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá tím, jak se utváří a dále vyvíjí studentská identita vysokoškolských studujících, jejichž rodiče nemají vysokoškolské vzdělání. Cílem je zjistit, jaké významy, faktory, zdroje, aktéři a identity mají vliv na proces budování a rozvoje jejich studentské identity. Zaměřuje se na zlomové momenty, které jsou u nich doprovázeny změnou vlastní identity a nejistotou ve vlastním sociálním a kulturním světě. Teoretická část práce je zaměřena na definování a popis specifických charakteristik vysokoškoláků s rodiči bez vysokoškolského vzdělání, problému deficitní perspektivy a specifik studujících první generace na prestižnějších studijních oborech. Navazují části zabývající se sociálními a vzdělanostními nerovnostmi z hlediska historického vývoje v českém kontextu a z hlediska kritické sociální psychologie. Závěr je věnován identitě, na niž je nahlíženo ze tří teoretických hledisek, a to z pohledu teorie sociální identity, z pohledu sociálního konstruktivismu a ze sociokulturního vývojového pohledu na identitní proměny. V empirické části byly ke sběru dat využity opakované polostrukturované hloubkové rozhovory a fotografické deníky. Získaná data jsou kvalitativně zpracována v interpretativní tradici prostřednictvím reflexivní tematické analýzy. Zkoumaný vzorek sestává z patnácti...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectfirst generation studentsen_US
dc.subjectidentityen_US
dc.subjecthigher educationen_US
dc.subjectqualitative researchen_US
dc.subjectstudenti první generacecs_CZ
dc.subjectidentitacs_CZ
dc.subjectvysoké školstvícs_CZ
dc.subjectkvalitativní výzkumcs_CZ
dc.titleUtváření a rozvoj studentské identity vysokoškolských studentů, jejichž rodiče nemají vysokoškolské vzdělánícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-14
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId220025
dc.title.translatedConstruction and development of student identity of college students whose parents do not have university degreeen_US
dc.contributor.refereeSmetáčková, Irena
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá tím, jak se utváří a dále vyvíjí studentská identita vysokoškolských studujících, jejichž rodiče nemají vysokoškolské vzdělání. Cílem je zjistit, jaké významy, faktory, zdroje, aktéři a identity mají vliv na proces budování a rozvoje jejich studentské identity. Zaměřuje se na zlomové momenty, které jsou u nich doprovázeny změnou vlastní identity a nejistotou ve vlastním sociálním a kulturním světě. Teoretická část práce je zaměřena na definování a popis specifických charakteristik vysokoškoláků s rodiči bez vysokoškolského vzdělání, problému deficitní perspektivy a specifik studujících první generace na prestižnějších studijních oborech. Navazují části zabývající se sociálními a vzdělanostními nerovnostmi z hlediska historického vývoje v českém kontextu a z hlediska kritické sociální psychologie. Závěr je věnován identitě, na niž je nahlíženo ze tří teoretických hledisek, a to z pohledu teorie sociální identity, z pohledu sociálního konstruktivismu a ze sociokulturního vývojového pohledu na identitní proměny. V empirické části byly ke sběru dat využity opakované polostrukturované hloubkové rozhovory a fotografické deníky. Získaná data jsou kvalitativně zpracována v interpretativní tradici prostřednictvím reflexivní tematické analýzy. Zkoumaný vzorek sestává z patnácti...cs_CZ
uk.abstract.enThis master thesis investigates how student identity of college students whose parents do not have university degree is constructed and further developed. The aim is to find out what meanings, factors, resources, actors and identities enter and influence the process of building and developing their student identity. It focuses on turning points, which are accompanied by a change in their own identity and uncertainty in their own social and cultural world. The theoretical part of the work is focused on defining and describing the specific characteristics of college students with parents without a college degree, the problem of a deficit perspective on them and the specifics of first-generation students in more prestigious fields of study. The following sections deal with social and educational inequalities from a historical point of view in the Czech context and from the point of view of critical social psychology. The conclusion is devoted to identity, which is viewed from three theoretical perspectives, namely from the perspective of social identity theory, from the perspective of social constructivism, and from the sociocultural developmental perspective on identity changes. In the empirical part, repeated semi-structured in-depth interviews and photo diaries were used to collect data. The...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV