Utváření a rozvoj studentské identity vysokoškolských studentů, jejichž rodiče nemají vysokoškolské vzdělání
Construction and development of student identity of college students whose parents do not have university degree
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185512Identifiers
Study Information System: 220025
Collections
- Kvalifikační práce [19116]
Author
Advisor
Referee
Smetáčková, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
studenti první generace, identita, vysoké školství, kvalitativní výzkumKeywords (English)
first generation students, identity, higher education, qualitative researchTato diplomová práce se zabývá tím, jak se utváří a dále vyvíjí studentská identita vysokoškolských studujících, jejichž rodiče nemají vysokoškolské vzdělání. Cílem je zjistit, jaké významy, faktory, zdroje, aktéři a identity mají vliv na proces budování a rozvoje jejich studentské identity. Zaměřuje se na zlomové momenty, které jsou u nich doprovázeny změnou vlastní identity a nejistotou ve vlastním sociálním a kulturním světě. Teoretická část práce je zaměřena na definování a popis specifických charakteristik vysokoškoláků s rodiči bez vysokoškolského vzdělání, problému deficitní perspektivy a specifik studujících první generace na prestižnějších studijních oborech. Navazují části zabývající se sociálními a vzdělanostními nerovnostmi z hlediska historického vývoje v českém kontextu a z hlediska kritické sociální psychologie. Závěr je věnován identitě, na niž je nahlíženo ze tří teoretických hledisek, a to z pohledu teorie sociální identity, z pohledu sociálního konstruktivismu a ze sociokulturního vývojového pohledu na identitní proměny. V empirické části byly ke sběru dat využity opakované polostrukturované hloubkové rozhovory a fotografické deníky. Získaná data jsou kvalitativně zpracována v interpretativní tradici prostřednictvím reflexivní tematické analýzy. Zkoumaný vzorek sestává z patnácti...
This master thesis investigates how student identity of college students whose parents do not have university degree is constructed and further developed. The aim is to find out what meanings, factors, resources, actors and identities enter and influence the process of building and developing their student identity. It focuses on turning points, which are accompanied by a change in their own identity and uncertainty in their own social and cultural world. The theoretical part of the work is focused on defining and describing the specific characteristics of college students with parents without a college degree, the problem of a deficit perspective on them and the specifics of first-generation students in more prestigious fields of study. The following sections deal with social and educational inequalities from a historical point of view in the Czech context and from the point of view of critical social psychology. The conclusion is devoted to identity, which is viewed from three theoretical perspectives, namely from the perspective of social identity theory, from the perspective of social constructivism, and from the sociocultural developmental perspective on identity changes. In the empirical part, repeated semi-structured in-depth interviews and photo diaries were used to collect data. The...