Show simple item record

The concept of education according to St. Augustine
dc.contributor.advisorRybák, David
dc.creatorPecková, Alžběta
dc.date.accessioned2023-11-06T23:16:10Z
dc.date.available2023-11-06T23:16:10Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/184898
dc.description.abstractThe bachelor's thesis on The Concept of Education according to St. Augustine focuses on the analysis of Augustine's ideas concerning education and upbringing within the methodological framework of the history of philosophy. The thesis examines Augustine's view of what is the meaning of education and education. In this context, Augustine's thought is strongly influenced primarily by Plato's philosophy and, of course, by the philosophical and theological tradition that followed. We will trace this context in which Augustine is situated, and also the way in which he builds on earlier sources, especially Plato's idea of education as a bringing to ideas and the motive of anamnesis. We will use this comparison to characterize Augustine's thinking on education more generally, with key themes being the relationship between education and religion, the role of the teacher in the educational process, and the importance of love and truth, example and the individual approach to education. Augustine's writings On the Teacher, Christian Education, and the Confessions will be the primary textual sources.en_US
dc.description.abstractBakalářská práce na téma Pojetí výchovy podle sv. Augustina se zaměřuje na analýzu Augustinových myšlenek týkajících se vzdělávání a výchovy v metodickém rámci dějin filosofie. Práce se zabývá Augustinovým pohledem na to, jaký je smysl výchovy a vzdělání. Silný vliv na Augustinovo myšlení má v tomto kontextu především Platónova filosofie a ovšem též navazující filosofická a teologická tradice. Budeme sledovat tento kontext, v němž se Augustin pohybuje, a též způsob, jakým navazuje na předchozí zdroje, především na Platónovu ideu vzdělání jako přivádění k idejím a motivy anamnése. Toto srovnání využijeme pro obecnější charakteristiku Augustinova promýšlení problematiky výchovy, přičemž klíčovými tématy budou vztah mezi výchovou a náboženstvím, role učitele v procesu vzdělávání, význam lásky a pravdy, vzoru a individuálního přístupu k výchově. Základními textovými zdroji budou Augustinovy spisy O učiteli, Křesťanská vzdělanost a Vyznání.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectvýchovacs_CZ
dc.subjectideacs_CZ
dc.subjectBůhcs_CZ
dc.subjectiluminacecs_CZ
dc.subjecteducationen_US
dc.subjectideaen_US
dc.subjectGoden_US
dc.subjectilluminationen_US
dc.titlePojetí výchovy podle sv. Augustinacs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-11
dc.description.departmentKatedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId258186
dc.title.translatedThe concept of education according to St. Augustineen_US
dc.contributor.refereePelcová, Naděžda
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineČeský jazyk se zaměřením na vzdělávání - Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Language Oriented at Education - Social Sciences Oriented at Educationen_US
thesis.degree.programSpecializace v pedagogicecs_CZ
thesis.degree.programSpecialization in Educationen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeský jazyk se zaměřením na vzdělávání - Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Language Oriented at Education - Social Sciences Oriented at Educationen_US
uk.degree-program.csSpecializace v pedagogicecs_CZ
uk.degree-program.enSpecialization in Educationen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csBakalářská práce na téma Pojetí výchovy podle sv. Augustina se zaměřuje na analýzu Augustinových myšlenek týkajících se vzdělávání a výchovy v metodickém rámci dějin filosofie. Práce se zabývá Augustinovým pohledem na to, jaký je smysl výchovy a vzdělání. Silný vliv na Augustinovo myšlení má v tomto kontextu především Platónova filosofie a ovšem též navazující filosofická a teologická tradice. Budeme sledovat tento kontext, v němž se Augustin pohybuje, a též způsob, jakým navazuje na předchozí zdroje, především na Platónovu ideu vzdělání jako přivádění k idejím a motivy anamnése. Toto srovnání využijeme pro obecnější charakteristiku Augustinova promýšlení problematiky výchovy, přičemž klíčovými tématy budou vztah mezi výchovou a náboženstvím, role učitele v procesu vzdělávání, význam lásky a pravdy, vzoru a individuálního přístupu k výchově. Základními textovými zdroji budou Augustinovy spisy O učiteli, Křesťanská vzdělanost a Vyznání.cs_CZ
uk.abstract.enThe bachelor's thesis on The Concept of Education according to St. Augustine focuses on the analysis of Augustine's ideas concerning education and upbringing within the methodological framework of the history of philosophy. The thesis examines Augustine's view of what is the meaning of education and education. In this context, Augustine's thought is strongly influenced primarily by Plato's philosophy and, of course, by the philosophical and theological tradition that followed. We will trace this context in which Augustine is situated, and also the way in which he builds on earlier sources, especially Plato's idea of education as a bringing to ideas and the motive of anamnesis. We will use this comparison to characterize Augustine's thinking on education more generally, with key themes being the relationship between education and religion, the role of the teacher in the educational process, and the importance of love and truth, example and the individual approach to education. Augustine's writings On the Teacher, Christian Education, and the Confessions will be the primary textual sources.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV