Show simple item record

Sinn Féin: Comparison of election campaigns of 2020 Irish general election and of 2022 Northern Ireland Assembly election
dc.contributor.advisorŠpína, Vladimír
dc.creatorDvouletá, Kristýna
dc.date.accessioned2023-11-07T01:00:29Z
dc.date.available2023-11-07T01:00:29Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/184815
dc.description.abstractThe bachelor thesis analyzes the social media political communication of Sinn Féin during the election campaigns to Dáil in 2020 and to Stormont in 2022. The thesis focuses on the analysis of the posts about Irish unification and the usage of populist communication. The analysis proceeds form the Lees-Marshment model of political marketing. Sinn Féin was a sales-oriented party in both elections, thus it promoted its main aim; Irish unity. However, the majority of the posts did not focus on unification. In both campaigns, Sinn Féin followed the electorate's needs. Sinn Féin evinces the features of a market-oriented party. Sinn Féin used populist communication in the majority of the posts. The party was more offensive during the campaign to Dáil. Firstly, the thesis presents the Lees-Marshment political marketing model and it describes the most important features of populist communication. Then, the thesis focuses on the description of the chosen quantitative content analysis. The theoretical framework describes the past and present of Sinn Féin, it focuses on the party's attitude towards populism. The second part of the thesis describes the political system in both countries. Then, the thesis describes the election campaigns. The results are presented in the last chapter.en_US
dc.description.abstractBakalářská práce zkoumá politickou komunikaci Sinn Féin na sociálních sítích v kampaních do Dáilu v roce 2020 a do Stormontu v roce 2022. Práce se soustředí na analýzu propagace příspěvků o sjednocení Irska a na využití populistické komunikace. Analýza vychází z modelu politického marketingu Jennifer Lees-Marshmentové. Sinn Féin vykazovala v obou kampaních rysy strany orientované na prodej, tudíž propagovala svůj hlavní politický cíl, sjednocení Irska. Většina příspěvků se ovšem sjednocení netýkala, Sinn Féin v obou kampaních reagovala na potřeby voličů. Strana zároveň vykazuje rysy strany orientované na trh. Strana ve většině příspěvků využívala populistickou komunikaci. V kampani do Dáilu se strana projevila daleko útočněji než v kampani do Stormontu. Bakalářská práce nejprve představuje model politického marketingu Lees-Marshmentové a popisuje nejdůležitější rysy populistické komunikace. Práce se následně zaměřuje na popis zvolené výzkumné metody kvantitativní obsahové analýzy. Teoretická část práce popisuje historii a současnost Sinn Féin a zaměřuje se na postoj strany k populismu. Další část práce je věnována popisu severoirského a irského politického systému. Poslední část se věnuje popisu jednotlivých volebních kampaní. V poslední části práce jsou představeny výsledky práce.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.titleSinn Féin: komparace volebních kampaní ve volbách do Dáilu v roce 2020 a ve Stormontu v roce 2022cs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-11
dc.description.departmentKatedra evropských studiícs_CZ
dc.description.departmentDepartment of European Studiesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId248505
dc.title.translatedSinn Féin: Comparison of election campaigns of 2020 Irish general election and of 2022 Northern Ireland Assembly electionen_US
dc.contributor.refereeVáška, Jan
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeritoriální studia se specializací Teritoriální studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineArea Studies with specialisation in Area Studiesen_US
thesis.degree.programTeritoriální studiacs_CZ
thesis.degree.programArea Studiesen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra evropských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of European Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csTeritoriální studia se specializací Teritoriální studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enArea Studies with specialisation in Area Studiesen_US
uk.degree-program.csTeritoriální studiacs_CZ
uk.degree-program.enArea Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská práce zkoumá politickou komunikaci Sinn Féin na sociálních sítích v kampaních do Dáilu v roce 2020 a do Stormontu v roce 2022. Práce se soustředí na analýzu propagace příspěvků o sjednocení Irska a na využití populistické komunikace. Analýza vychází z modelu politického marketingu Jennifer Lees-Marshmentové. Sinn Féin vykazovala v obou kampaních rysy strany orientované na prodej, tudíž propagovala svůj hlavní politický cíl, sjednocení Irska. Většina příspěvků se ovšem sjednocení netýkala, Sinn Féin v obou kampaních reagovala na potřeby voličů. Strana zároveň vykazuje rysy strany orientované na trh. Strana ve většině příspěvků využívala populistickou komunikaci. V kampani do Dáilu se strana projevila daleko útočněji než v kampani do Stormontu. Bakalářská práce nejprve představuje model politického marketingu Lees-Marshmentové a popisuje nejdůležitější rysy populistické komunikace. Práce se následně zaměřuje na popis zvolené výzkumné metody kvantitativní obsahové analýzy. Teoretická část práce popisuje historii a současnost Sinn Féin a zaměřuje se na postoj strany k populismu. Další část práce je věnována popisu severoirského a irského politického systému. Poslední část se věnuje popisu jednotlivých volebních kampaní. V poslední části práce jsou představeny výsledky práce.cs_CZ
uk.abstract.enThe bachelor thesis analyzes the social media political communication of Sinn Féin during the election campaigns to Dáil in 2020 and to Stormont in 2022. The thesis focuses on the analysis of the posts about Irish unification and the usage of populist communication. The analysis proceeds form the Lees-Marshment model of political marketing. Sinn Féin was a sales-oriented party in both elections, thus it promoted its main aim; Irish unity. However, the majority of the posts did not focus on unification. In both campaigns, Sinn Féin followed the electorate's needs. Sinn Féin evinces the features of a market-oriented party. Sinn Féin used populist communication in the majority of the posts. The party was more offensive during the campaign to Dáil. Firstly, the thesis presents the Lees-Marshment political marketing model and it describes the most important features of populist communication. Then, the thesis focuses on the description of the chosen quantitative content analysis. The theoretical framework describes the past and present of Sinn Féin, it focuses on the party's attitude towards populism. The second part of the thesis describes the political system in both countries. Then, the thesis describes the election campaigns. The results are presented in the last chapter.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra evropských studiícs_CZ
thesis.grade.codeA
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV