Show simple item record

Selected parameters influencing the difficulty of word problems
dc.contributor.advisorNovotná, Jarmila
dc.creatorVokounová, Lenka
dc.date.accessioned2023-11-06T16:31:33Z
dc.date.available2023-11-06T16:31:33Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/184774
dc.description.abstractThis thesis deals with selected parameters influencing the difficulty of word problems and also the student's ability to solve them. The aim of the thesis is to theoretically look into it and practically test some of these parameters from the project of the Grant Agency of the Czech Republic number 16-06134S - Word Problems as a Key to Application and Understanding of Mathematical Concepts and point out the difficulties that mathematics teachers may not perceive at first sight and consider as a problem. The first part of the thesis is devoted to word problems in general. It deals with the importance of word problems in mathematics lessons, classification of word problems. Finally, it deals with the solution of word problems. In the second part there are some parameters influencing the difficulty of word problems. These parameters are selected mainly on the basis of the project of the Grant Agency of the Czech Republic number 16-06134S - Word Problems as a Key to Application and Understanding of Mathematical Concepts and based on own experience in teaching. Some of these parameters I analyzed in mini case studies and my own teaching experience. In the last part of the thesis is my own recommendation for working with word problems. KEYWORDS word problems, parameters influencing the solution of word...en_US
dc.description.abstractPráce se zabývá vybranými parametry, které ovlivňují obtížnost slovních úloh, a tedy i žákovo řešení slovních úloh. Cílem práce je teoreticky prozkoumat a prakticky prověřit některé tyto parametry z projektu 16-06134S Grantové agentury České republiky - Slovní úlohy jako klíč k aplikaci a porozumění matematickým pojmům, a tím poukázat na obtíže, které učitelé matematiky nemusí vždy na první pohled vnímat a za problém je považovat. První část práce se zabývá slovními úlohami obecně. Věnuje se důležitosti slovních úloh v hodinách matematiky, dělení slovních úloh. Nakonec se zabývá řešením různých typů slovních úloh. V druhé části jsou uvedeny některé parametry ovlivňující obtížnost slovních úloh, které jsou vybrány převážně na základě projektu 16-06134S Grantové agentury České republiky - Slovní úlohy jako klíč k aplikaci a porozumění matematickým pojmům. Některé z těchto parametrů jsem analyzovala na základě mini případových studií a vlastní učitelské praxe. V poslední části práce je uvedeno vlastní doporučení pro práci se slovními úlohami. KLÍČOVÁ SLOVA slovní úlohy, parametry ovlivňující řešení slovních úloh, řešení slovních úlohcs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectslovní úlohycs_CZ
dc.subjectparametry ovlivňující řešení sloních úlohcs_CZ
dc.subjectřešení slovních úlohcs_CZ
dc.subjectword problemsen_US
dc.subjectparameters influencing the solution of word problemsen_US
dc.subjectsolving of word problemsen_US
dc.titleVybrané parametry ovlivňující obtížnost slovních úlohcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-11
dc.description.departmentKatedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId260318
dc.title.translatedSelected parameters influencing the difficulty of word problemsen_US
dc.contributor.refereeVondrová, Naďa
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMatematika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.disciplineMathematics Oriented at Educationen_US
thesis.degree.programSpecializace v pedagogicecs_CZ
thesis.degree.programSpecialization in Educationen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csMatematika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-discipline.enMathematics Oriented at Educationen_US
uk.degree-program.csSpecializace v pedagogicecs_CZ
uk.degree-program.enSpecialization in Educationen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csPráce se zabývá vybranými parametry, které ovlivňují obtížnost slovních úloh, a tedy i žákovo řešení slovních úloh. Cílem práce je teoreticky prozkoumat a prakticky prověřit některé tyto parametry z projektu 16-06134S Grantové agentury České republiky - Slovní úlohy jako klíč k aplikaci a porozumění matematickým pojmům, a tím poukázat na obtíže, které učitelé matematiky nemusí vždy na první pohled vnímat a za problém je považovat. První část práce se zabývá slovními úlohami obecně. Věnuje se důležitosti slovních úloh v hodinách matematiky, dělení slovních úloh. Nakonec se zabývá řešením různých typů slovních úloh. V druhé části jsou uvedeny některé parametry ovlivňující obtížnost slovních úloh, které jsou vybrány převážně na základě projektu 16-06134S Grantové agentury České republiky - Slovní úlohy jako klíč k aplikaci a porozumění matematickým pojmům. Některé z těchto parametrů jsem analyzovala na základě mini případových studií a vlastní učitelské praxe. V poslední části práce je uvedeno vlastní doporučení pro práci se slovními úlohami. KLÍČOVÁ SLOVA slovní úlohy, parametry ovlivňující řešení slovních úloh, řešení slovních úlohcs_CZ
uk.abstract.enThis thesis deals with selected parameters influencing the difficulty of word problems and also the student's ability to solve them. The aim of the thesis is to theoretically look into it and practically test some of these parameters from the project of the Grant Agency of the Czech Republic number 16-06134S - Word Problems as a Key to Application and Understanding of Mathematical Concepts and point out the difficulties that mathematics teachers may not perceive at first sight and consider as a problem. The first part of the thesis is devoted to word problems in general. It deals with the importance of word problems in mathematics lessons, classification of word problems. Finally, it deals with the solution of word problems. In the second part there are some parameters influencing the difficulty of word problems. These parameters are selected mainly on the basis of the project of the Grant Agency of the Czech Republic number 16-06134S - Word Problems as a Key to Application and Understanding of Mathematical Concepts and based on own experience in teaching. Some of these parameters I analyzed in mini case studies and my own teaching experience. In the last part of the thesis is my own recommendation for working with word problems. KEYWORDS word problems, parameters influencing the solution of word...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV