Show simple item record

Professional development of teachers at a selected high school
dc.contributor.advisorTureckiová, Michaela
dc.creatorZahálková, Laura
dc.date.accessioned2023-11-06T14:34:53Z
dc.date.available2023-11-06T14:34:53Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/184492
dc.description.abstractThe thesis deals with the proffessional development at a selected high school and attitude towards it, to identify possible barriers to their proffessional development and on the basis of the findings to propose measures for improvement. Attitude means their relationship to professional development. The theoretical part defines the basic concepts related to the issue. In the empirical part, the author uses a qualitative approach with a case study design and analyses the results of semi-structured interviews with open-ended questions. The research sample consists of 8 teachers of the selected secondary school and the headmistress of the school. Finally, the author summarizes the findings, compares her findings with other research, and lists the benefits and limitations of the work. Based on the results of the research, she submits recommendations for practice that reacts many of the barriers identified by respondents. The results of the research show that teachers develop professionally to varying degrees and consider development to be a natural part of their work. They identify barriers such as lack of time or lack of motivation from management. Management then perceives the financial burden and inappropriate timing of training events as a barrier. The worrying results are related to the fact that...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá profesním rozvojem učitelů na vybrané střední škole v Ústeckém kraji. Cílem diplomové práce je zjistit, jaký je průběh profesního rozvoje učitelů na vybrané střední škole a přístup k němu, identifikovat případné bariéry jejich profesního rozvoje a na základě zjištění případně navrhnout opatření ke zlepšení. Přístupem se rozumí jejich vztah k profesnímu rozvoji. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy související s problematikou. V empirické části autorka využívá kvalitativní přístup s designem případové studie a analyzuje výsledky polostrukturovaných rozhovorů s otevřenými otázkami. Výzkumný vzorek činí 8 učitelů vybrané střední škole a ředitelku školy. Závěrem autorka shrnuje získané poznatky, komparuje svá zjištění s jinými výzkumy a uvádí přínosy i limity práce. V návaznosti na výzkumná zjištění předkládá doporučení pro praxi, která reagují na mnohé bariéry, které respondenti vytyčili. Z výsledků výzkumného šetření vyplývá, že se učitelé v různé míře profesně rozvíjí a rozvoj považují za přirozenou součást své práce. Jako bariéru identifikují například nedostatek času nebo nedostatečnou motivaci ze strany vedení. Vedení pak jako bariéru vnímá finanční zátěž a nevhodnou časovou organizaci vzdělávacích akcích. Znepokojivé výsledky souvisí se skutečností, že...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectučitelécs_CZ
dc.subjectdalší vzdělávání pedagogických pracovníkůcs_CZ
dc.subjectprofesní rozvojcs_CZ
dc.subjectpřístupcs_CZ
dc.subjectbariérycs_CZ
dc.subjectteachersen_US
dc.subjectfurther education of pedagogical staffen_US
dc.subjectprofessional developmenten_US
dc.subjectattitudeen_US
dc.subjectbarriersen_US
dc.titleProfesní rozvoj učitelů na vybrané střední školecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-08
dc.description.departmentKatedra andragogiky a managementu vzdělávánícs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId251021
dc.title.translatedProfessional development of teachers at a selected high schoolen_US
dc.contributor.refereePavlov, Ivan
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAndragogika a management vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.disciplineAdult education and educational managementen_US
thesis.degree.programAndragogika a management vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.programAdult education and educational managementen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra andragogiky a managementu vzdělávánícs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAndragogika a management vzdělávánícs_CZ
uk.degree-discipline.enAdult education and educational managementen_US
uk.degree-program.csAndragogika a management vzdělávánícs_CZ
uk.degree-program.enAdult education and educational managementen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá profesním rozvojem učitelů na vybrané střední škole v Ústeckém kraji. Cílem diplomové práce je zjistit, jaký je průběh profesního rozvoje učitelů na vybrané střední škole a přístup k němu, identifikovat případné bariéry jejich profesního rozvoje a na základě zjištění případně navrhnout opatření ke zlepšení. Přístupem se rozumí jejich vztah k profesnímu rozvoji. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy související s problematikou. V empirické části autorka využívá kvalitativní přístup s designem případové studie a analyzuje výsledky polostrukturovaných rozhovorů s otevřenými otázkami. Výzkumný vzorek činí 8 učitelů vybrané střední škole a ředitelku školy. Závěrem autorka shrnuje získané poznatky, komparuje svá zjištění s jinými výzkumy a uvádí přínosy i limity práce. V návaznosti na výzkumná zjištění předkládá doporučení pro praxi, která reagují na mnohé bariéry, které respondenti vytyčili. Z výsledků výzkumného šetření vyplývá, že se učitelé v různé míře profesně rozvíjí a rozvoj považují za přirozenou součást své práce. Jako bariéru identifikují například nedostatek času nebo nedostatečnou motivaci ze strany vedení. Vedení pak jako bariéru vnímá finanční zátěž a nevhodnou časovou organizaci vzdělávacích akcích. Znepokojivé výsledky souvisí se skutečností, že...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis deals with the proffessional development at a selected high school and attitude towards it, to identify possible barriers to their proffessional development and on the basis of the findings to propose measures for improvement. Attitude means their relationship to professional development. The theoretical part defines the basic concepts related to the issue. In the empirical part, the author uses a qualitative approach with a case study design and analyses the results of semi-structured interviews with open-ended questions. The research sample consists of 8 teachers of the selected secondary school and the headmistress of the school. Finally, the author summarizes the findings, compares her findings with other research, and lists the benefits and limitations of the work. Based on the results of the research, she submits recommendations for practice that reacts many of the barriers identified by respondents. The results of the research show that teachers develop professionally to varying degrees and consider development to be a natural part of their work. They identify barriers such as lack of time or lack of motivation from management. Management then perceives the financial burden and inappropriate timing of training events as a barrier. The worrying results are related to the fact that...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra andragogiky a managementu vzdělávánícs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV