Show simple item record

Mental health in education and training within the school environment
dc.contributor.advisorKomárková, Tereza
dc.creatorVokáčová, Natálie
dc.date.accessioned2023-11-06T22:32:09Z
dc.date.available2023-11-06T22:32:09Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/184444
dc.description.abstractThe thesis is of a theoretical-empirical nature and focuses on the level of upbringing and education during adolescence, that is, so-called mental literacy. The theoretical part defines the basic thematic areas arising from the empirical part, and at the same time, it is a synthesis of professional literature dealing with psychosocial development, and the current development of education in a school environment. Space is also preserved for the analysis and evolution of methodological tools for evaluating mental literacy and the well-being of children and adolescents. Both foreign and Czech education systems as well as the healthcare system are constantly evolving in an effort to respond to current development and the needs of the population in line with modern approaches and current scientific knowledge. Various projects, studies, and programs backed by professional institutions for mental health and psychosocial development are already in place and continue to evolve to address these needs. The aim of the research part is to verify, using quantitative methodology, data presenting the level of knowledge about mental health, that is, mental literacy, further to determine the level of well- being of respondents, also supplemented by mapping so-called coping strategies, that is, methods of handling...en_US
dc.description.abstract(česky) Diplomová práce je teoreticko-empirické povahy a zaměřuje se na úroveň výchovy a vzdělávání adolescentů v oblasti duševního zdraví, tedy tzv. duševní gramotnosti. Teoretická část vymezuje základní tematické okruhy vycházející z části empirické, a zároveň je syntézou odborné literatury, zabývající se psychosociálním vývojem, s dosavadním vývojem výchovy a vzdělávání v prostředí školy. Prostor je zachován i pro analýzu a evoluci metodologických nástrojů k evaluaci duševní gramotnosti a well-beingu dětí a adolescentů. Systém zahraničního i českého školství a zdravotnictví se neustále vyvíjí ve snaze reagovat na aktuální vývoj a potřeby populace v souladu s moderními přístupy a aktuálními vědeckými poznatky. Na ošetření těchto potřeb již existují a dále se rozvíjí různé projekty, studie a programy zaštítěné odbornými institucemi na duševní zdraví a psychosociální vývoj. Cílem výzkumné části je ověřit pomocí užití kvantitativní metodologie data prezentující úroveň znalostí o duševním zdraví, tedy duševní gramotnost, dále zjistit v jaké úrovni se pohybuje well-being respondentů, doplněno také zmapováním tzv. coping strategií, tedy způsobů zvládání stresových situací, a dobrovolnou zpětnou vazbu respondentů o zkušenosti se vzděláváním o duševním zdraví. Výstupem výzkumné části je porovnání...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectduševní gramotnost|duševní zdraví|výchova a vzdělávání|well-being|škola|adolescence|psychohygiena|psychosociální vývoj|duševní onemocněnícs_CZ
dc.subjectmental health|well-being|mental illness|school|psychosocial development|mental health literacy|education and trainingen_US
dc.titleDuševní zdraví ve výchově a vzdělávání v rámci školního prostředícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-05
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Educationen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId257322
dc.title.translatedMental health in education and training within the school environmenten_US
dc.contributor.refereeKoťa, Jaroslav
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineSocial Educationen_US
thesis.degree.programSociální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSocial Educationen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Educationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSocial Educationen_US
uk.degree-program.csSociální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSocial Educationen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.cs(česky) Diplomová práce je teoreticko-empirické povahy a zaměřuje se na úroveň výchovy a vzdělávání adolescentů v oblasti duševního zdraví, tedy tzv. duševní gramotnosti. Teoretická část vymezuje základní tematické okruhy vycházející z části empirické, a zároveň je syntézou odborné literatury, zabývající se psychosociálním vývojem, s dosavadním vývojem výchovy a vzdělávání v prostředí školy. Prostor je zachován i pro analýzu a evoluci metodologických nástrojů k evaluaci duševní gramotnosti a well-beingu dětí a adolescentů. Systém zahraničního i českého školství a zdravotnictví se neustále vyvíjí ve snaze reagovat na aktuální vývoj a potřeby populace v souladu s moderními přístupy a aktuálními vědeckými poznatky. Na ošetření těchto potřeb již existují a dále se rozvíjí různé projekty, studie a programy zaštítěné odbornými institucemi na duševní zdraví a psychosociální vývoj. Cílem výzkumné části je ověřit pomocí užití kvantitativní metodologie data prezentující úroveň znalostí o duševním zdraví, tedy duševní gramotnost, dále zjistit v jaké úrovni se pohybuje well-being respondentů, doplněno také zmapováním tzv. coping strategií, tedy způsobů zvládání stresových situací, a dobrovolnou zpětnou vazbu respondentů o zkušenosti se vzděláváním o duševním zdraví. Výstupem výzkumné části je porovnání...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis is of a theoretical-empirical nature and focuses on the level of upbringing and education during adolescence, that is, so-called mental literacy. The theoretical part defines the basic thematic areas arising from the empirical part, and at the same time, it is a synthesis of professional literature dealing with psychosocial development, and the current development of education in a school environment. Space is also preserved for the analysis and evolution of methodological tools for evaluating mental literacy and the well-being of children and adolescents. Both foreign and Czech education systems as well as the healthcare system are constantly evolving in an effort to respond to current development and the needs of the population in line with modern approaches and current scientific knowledge. Various projects, studies, and programs backed by professional institutions for mental health and psychosocial development are already in place and continue to evolve to address these needs. The aim of the research part is to verify, using quantitative methodology, data presenting the level of knowledge about mental health, that is, mental literacy, further to determine the level of well- being of respondents, also supplemented by mapping so-called coping strategies, that is, methods of handling...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV