dc.contributor.advisor | Bělohlávková, Petra | |
dc.creator | Vitásková, Lucie | |
dc.date.accessioned | 2023-11-07T00:13:24Z | |
dc.date.available | 2023-11-07T00:13:24Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/184355 | |
dc.description.abstract | This work aims to explore the artistic development of the personality of the composer Otmar Mácha and his work in cultural and social contexts, to focus on his works intended for children and youth and to assess the possibilities of using his work in contemporary music education. It follows the beginnings of the composer's musical career and pays attention to the influences that shaped his personality and gave the unique character of his musical language. It examines the influence of regional musical culture, its roots, and artistic personalities that the composer met during his professional development and followed up on in his creative work. It analyzes the selected works from the point of view of their significance for aesthetic education and the development of children's musical imagination. In the composer's work, he looks for works that, through the emotional experience of a musical message, shape aesthetic feelings and values in the development of a child's personality. Keywords: Otmar Mácha, music for children, music education, work with songs, listening activities. | en_US |
dc.description.abstract | Tato práce si klade za cíl představit umělecký vývoj osobnosti skladatele Otmara Máchy a jeho tvorby v kulturních a společenských souvislostech, zaměřit se na jeho díla určená dětem a mládeži a posoudit možnosti využití jeho tvorby v současné výuce hudební výchovy. Sleduje prvopočátky skladatelovy hudební dráhy a věnuje pozornost vlivům, které jeho osobnost utvářely a daly jedinečný charakter jeho hudební řeči. Zkoumá podíl vlivu regionální hudební kultury, jejích kořenů i podíl vlivu uměleckých osobností, s nimiž se skladatel v průběhu svého profesního vývoje setkal a na něž ve své tvůrčí činnosti navázal. Analyzuje vybraná díla z hlediska jejich významu pro estetickou výchovu a rozvoj hudební představivosti dětí. Ve skladatelově tvorbě hledá díla, která prostřednictvím emocionálního prožitku hudebního sdělení utvářejí estetické cítění i hodnoty ve vývoji dětské osobnosti. Klíčová slova: Otmar Mácha, hudba pro děti, hudební výchova, práce s písní, poslechové činnosti | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Otmar Mácha | cs_CZ |
dc.subject | hudba pro děti | cs_CZ |
dc.subject | hudební výchova | cs_CZ |
dc.subject | práce s písní | cs_CZ |
dc.subject | poslechové činnosti | cs_CZ |
dc.subject | Otmar Mácha | en_US |
dc.subject | music for children | en_US |
dc.subject | music education | en_US |
dc.subject | work with songs | en_US |
dc.subject | listening activities | en_US |
dc.title | Tvorba skladatele Otmara Máchy pro děti | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2023 | |
dcterms.dateAccepted | 2023-09-07 | |
dc.description.department | Katedra hudební výchovy | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 243386 | |
dc.title.translated | Works of composer Otmar Mácha for Children | en_US |
dc.contributor.referee | Kubátová, Gabriela | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro základní školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra hudební výchovy | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro základní školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato práce si klade za cíl představit umělecký vývoj osobnosti skladatele Otmara Máchy a jeho tvorby v kulturních a společenských souvislostech, zaměřit se na jeho díla určená dětem a mládeži a posoudit možnosti využití jeho tvorby v současné výuce hudební výchovy. Sleduje prvopočátky skladatelovy hudební dráhy a věnuje pozornost vlivům, které jeho osobnost utvářely a daly jedinečný charakter jeho hudební řeči. Zkoumá podíl vlivu regionální hudební kultury, jejích kořenů i podíl vlivu uměleckých osobností, s nimiž se skladatel v průběhu svého profesního vývoje setkal a na něž ve své tvůrčí činnosti navázal. Analyzuje vybraná díla z hlediska jejich významu pro estetickou výchovu a rozvoj hudební představivosti dětí. Ve skladatelově tvorbě hledá díla, která prostřednictvím emocionálního prožitku hudebního sdělení utvářejí estetické cítění i hodnoty ve vývoji dětské osobnosti. Klíčová slova: Otmar Mácha, hudba pro děti, hudební výchova, práce s písní, poslechové činnosti | cs_CZ |
uk.abstract.en | This work aims to explore the artistic development of the personality of the composer Otmar Mácha and his work in cultural and social contexts, to focus on his works intended for children and youth and to assess the possibilities of using his work in contemporary music education. It follows the beginnings of the composer's musical career and pays attention to the influences that shaped his personality and gave the unique character of his musical language. It examines the influence of regional musical culture, its roots, and artistic personalities that the composer met during his professional development and followed up on in his creative work. It analyzes the selected works from the point of view of their significance for aesthetic education and the development of children's musical imagination. In the composer's work, he looks for works that, through the emotional experience of a musical message, shape aesthetic feelings and values in the development of a child's personality. Keywords: Otmar Mácha, music for children, music education, work with songs, listening activities. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra hudební výchovy | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |