Show simple item record

The Importance of the Biblical Story in Ethical Education in a Small Class School
dc.contributor.advisorBravená, Noemi
dc.creatorSvobodová, Denisa
dc.date.accessioned2023-11-06T22:00:02Z
dc.date.available2023-11-06T22:00:02Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/183854
dc.description.abstractThe thesis is divided into two parts. The first part summarizes the theoretical knowledge about the meaning of the biblical story and its narration. The first part also includes a chapter that deals with ethics education in terms of curriculum documents. Considering the topic of the thesis, the first chapter specifies the small school and the last chapter deals with the younger school age. Didactics and didactic methods of working with the Bible are not omitted. In the empirical part, an action research design and an interview as a method of data collection were used. The aim was to find out how to work with the biblical story in ethics education in a small school based on lesson scenarios which retell the biblical text. Furthermore, this part presents the research lessons and recommendations for further work with the biblical text in small school. The research has proven that the implementation of the biblical stories in ethics education in small school is an appropriate means of acquiring new knowledge, experiences, values and virtues that come from within these stories. KEYWORDS Small school, biblical story, ethics education, Bible, storytelling, younger school age, interview, action researchen_US
dc.description.abstractDiplomová práce je rozdělena na dva celky. V první části jsou shrnuty teoretické poznatky o významu biblického příběhu a jeho vyprávění. Součástí tohoto celku je též kapitola, která se zabývá etickou výchovou z hlediska kurikulárních dokumentů. Vzhledem k tématu práce je v první kapitole specifikována malotřídní škola a poslední kapitola se zabývá dítětem mladšího školního věku. Není opomenuta ani didaktika a didaktické metody práce s Biblí. V empirické části byl použit design akčního výzkumu a rozhovor jako metoda sběru dat. Cílem bylo zjistit, jak pracovat s biblickým příběhem v etické výchově v malotřídní škole na základě scénářů lekcí založených na převyprávěném biblickém textu. Dále je v této části uveden průběh výzkumných lekcí a doporučení pro další práci s biblickým textem v malotřídní škole. Výzkumem bylo prokázáno, že implementace biblického příběhu do etické výchovy v malotřídní škole je vhodným prostředkem pro získávání nových vědomostí, zkušeností, hodnot a ctností z těchto příběhů vyplývajících. KLÍČOVÁ SLOVA malotřídní škola, biblický příběh, etická výchova, Bible, storrytelling, mladší školní věk, rozhovor, akční výzkumcs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectbiblický příběhcs_CZ
dc.subjectmalotřídní školacs_CZ
dc.subjectetická výchovacs_CZ
dc.subjectbiblical storyen_US
dc.subjectsmall class schoolen_US
dc.subjectethical educationen_US
dc.titleVýznam biblického příběhu v etické výchově v malotřídní školecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-04
dc.description.departmentKatedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId247632
dc.title.translatedThe Importance of the Biblical Story in Ethical Education in a Small Class Schoolen_US
dc.contributor.refereeStará, Jana
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro základní školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro základní školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce je rozdělena na dva celky. V první části jsou shrnuty teoretické poznatky o významu biblického příběhu a jeho vyprávění. Součástí tohoto celku je též kapitola, která se zabývá etickou výchovou z hlediska kurikulárních dokumentů. Vzhledem k tématu práce je v první kapitole specifikována malotřídní škola a poslední kapitola se zabývá dítětem mladšího školního věku. Není opomenuta ani didaktika a didaktické metody práce s Biblí. V empirické části byl použit design akčního výzkumu a rozhovor jako metoda sběru dat. Cílem bylo zjistit, jak pracovat s biblickým příběhem v etické výchově v malotřídní škole na základě scénářů lekcí založených na převyprávěném biblickém textu. Dále je v této části uveden průběh výzkumných lekcí a doporučení pro další práci s biblickým textem v malotřídní škole. Výzkumem bylo prokázáno, že implementace biblického příběhu do etické výchovy v malotřídní škole je vhodným prostředkem pro získávání nových vědomostí, zkušeností, hodnot a ctností z těchto příběhů vyplývajících. KLÍČOVÁ SLOVA malotřídní škola, biblický příběh, etická výchova, Bible, storrytelling, mladší školní věk, rozhovor, akční výzkumcs_CZ
uk.abstract.enThe thesis is divided into two parts. The first part summarizes the theoretical knowledge about the meaning of the biblical story and its narration. The first part also includes a chapter that deals with ethics education in terms of curriculum documents. Considering the topic of the thesis, the first chapter specifies the small school and the last chapter deals with the younger school age. Didactics and didactic methods of working with the Bible are not omitted. In the empirical part, an action research design and an interview as a method of data collection were used. The aim was to find out how to work with the biblical story in ethics education in a small school based on lesson scenarios which retell the biblical text. Furthermore, this part presents the research lessons and recommendations for further work with the biblical text in small school. The research has proven that the implementation of the biblical stories in ethics education in small school is an appropriate means of acquiring new knowledge, experiences, values and virtues that come from within these stories. KEYWORDS Small school, biblical story, ethics education, Bible, storytelling, younger school age, interview, action researchen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV