Význam biblického příběhu v etické výchově v malotřídní škole
The Importance of the Biblical Story in Ethical Education in a Small Class School
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/183854Identifikátory
SIS: 247632
Kolekce
- Kvalifikační práce [19336]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Stará, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
4. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
biblický příběh, malotřídní škola, etická výchovaKlíčová slova (anglicky)
biblical story, small class school, ethical educationDiplomová práce je rozdělena na dva celky. V první části jsou shrnuty teoretické poznatky o významu biblického příběhu a jeho vyprávění. Součástí tohoto celku je též kapitola, která se zabývá etickou výchovou z hlediska kurikulárních dokumentů. Vzhledem k tématu práce je v první kapitole specifikována malotřídní škola a poslední kapitola se zabývá dítětem mladšího školního věku. Není opomenuta ani didaktika a didaktické metody práce s Biblí. V empirické části byl použit design akčního výzkumu a rozhovor jako metoda sběru dat. Cílem bylo zjistit, jak pracovat s biblickým příběhem v etické výchově v malotřídní škole na základě scénářů lekcí založených na převyprávěném biblickém textu. Dále je v této části uveden průběh výzkumných lekcí a doporučení pro další práci s biblickým textem v malotřídní škole. Výzkumem bylo prokázáno, že implementace biblického příběhu do etické výchovy v malotřídní škole je vhodným prostředkem pro získávání nových vědomostí, zkušeností, hodnot a ctností z těchto příběhů vyplývajících. KLÍČOVÁ SLOVA malotřídní škola, biblický příběh, etická výchova, Bible, storrytelling, mladší školní věk, rozhovor, akční výzkum
The thesis is divided into two parts. The first part summarizes the theoretical knowledge about the meaning of the biblical story and its narration. The first part also includes a chapter that deals with ethics education in terms of curriculum documents. Considering the topic of the thesis, the first chapter specifies the small school and the last chapter deals with the younger school age. Didactics and didactic methods of working with the Bible are not omitted. In the empirical part, an action research design and an interview as a method of data collection were used. The aim was to find out how to work with the biblical story in ethics education in a small school based on lesson scenarios which retell the biblical text. Furthermore, this part presents the research lessons and recommendations for further work with the biblical text in small school. The research has proven that the implementation of the biblical stories in ethics education in small school is an appropriate means of acquiring new knowledge, experiences, values and virtues that come from within these stories. KEYWORDS Small school, biblical story, ethics education, Bible, storytelling, younger school age, interview, action research