Implementace doplňujícího vzdělávacího oboru Etická výchova na prvním stupni základní školy
Implementation of Ethic Education as a Supplementary Educational Subject at primary school
rigorózní práce (UZNÁNO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/183430Identifikátory
SIS: 256727
Kolekce
- Kvalifikační práce [19157]
Autor
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
1. 8. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Uznáno
Klíčová slova (česky)
osobnostní výchova, etická výchova, afektivní cíle, prosociální chování, podpora sebereflexe, vrstevnické hodnocení, rozhovory, třídní klima, učitelské strategie, kurikulumKlíčová slova (anglicky)
personality education, ethical education, affective goals, prosocial behavior, self-reflection support, peer review, interviews, classroom climate, teaching strategies, curriculumDisertační práce popisuje způsoby implementace doplňkového vzdělávacího předmětu etická výchova do vzdělávacího systému v české společnosti. Primárně se zaměřuje na výuku prosociálního chování na prvním stupni základní školy. V teoretické části práce byla shromážděna teoretická východiska tématu disertační práce. Prosociální chování bylo vymezeno jako pozitivní sociální chování s aktivní účastí při řešení konkrétní životní situace, kdy pomoc druhým není spojena s očekáváním odměny. Představené metody socializace žáků byly členěny na direktivní a doporučené nedirektivní podporující pozitivní třídní klima. Charakteristika morálního růstu u žáků mladšího školního věku byla nahlížena dle několika kritérií. Bylo charakterizováno pojetí etické výchovy v kurikulárních dokumentech v České republice i v zahraničí. V empirické části je popsán kvalitativní výzkum s designem případové studie. Sběr dat proběhl metodou přímého pozorování, polostrukturovaných rozhovorů a analýzy školních artefaktů. Práce referuje o realizovaném výzkumu výuky etické výchovy na dvou vybraných základních školách. Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit, jak se výuka prosociálního chování implementuje do výukového procesu. Prvním dílčím cílem bylo charakterizovat, jaké aktivity rozvíjejí prosociální chování a komunikaci mezi žáky. Druhým...
This PhD thesis describes the ways of implementing the supplementary educational subject of ethics education into the educational system in Czech society. The primary focus is on the teaching of prosocial behaviour at primary school. In the theoretical part of the thesis, the redudant repeating background of the PhD thesis topic was collected. Prosocial behaviour was defined as positive social behaviour with active participation in solving a specific life situation, where helping others is not connected with the expectation of reward. The presented methods of socialization of pupils were divided into directive and recommended non-directive methods promoting a positive classroom climate. Characteristics of moral growth in younger school-age students were viewed from several criteria. The concept of ethical education in curriculum documents in the Czech Republic and abroad was characterized. The empirical part describes qualitative research with a case study design. Data collection was carried out by direct observation, semi-structured interviews and analysis of school artefacts. The thesis reports on the research conducted on the teaching of ethics education in two selected primary schools. The main aim of the research was to find out how the teaching of prosocial behaviour is implemented in the...