Proměna chování českého televizního diváka v kontextu sílících VOD platforem
Shifting Behaviour of Czech TV Viewers in Context of Rising VOD Platforms
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/182555Identifiers
Study Information System: 252769
Collections
- Kvalifikační práce [18079]
Author
Advisor
Referee
Jirků, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism with specialisation in Digital Journalism
Department
Department of Journalism
Date of defense
21. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
televize, televizní vysílání, televizní sledovanost, televizní diváci, publikum, VOD platforma, nelineární službaKeywords (English)
television, television broadcast, television viewership, television viewers, audience, VOD platform, non-linear serviceTelevize jako médium dokazovala od svého vzniku dominantní postavení. Sledování audiovizuálních obsahů se však posouvá k novým možnostem. Digitalizace vedla nejen k rozšíření a diferenciaci televizního trhu, ale také k proměnám konzumace audiovizuálních obsahů a spotřebitelských návyků. Televizní vysílání již nemá konkurenci pouze v jiných televizních společnostech, ale také v internetu a poskytovatelích streamovacích služeb. Cílem diplomové práce bylo prozkoumat, jak se proměnilo chování českého televizního diváka v kontextu sílících VOD platforem, jež spotřebiteli umožňují sledovat audiovizuální obsah dle vlastního výběru a bez časového omezení. Práce se zaměřila na zodpovězení následujících výzkumných otázek: Jak se proměnilo chování českého televizního diváka v kontextu sílících VOD platforem? Proč lidé (ne)vlastní televizi? Z jakých důvodů je nebo není televizní vysílání atraktivní? Mají i VOD platformy nevýhody? Co diváky přivádí k využívání VOD platforem? Odkud lidé čerpají zpravodajství? Jakým směrem by se mělo lineární televizní vysílání v budoucnu ubírat? Pro jejich zodpovězení byly použity focus groups (skupinové rozhovory). Celkem dvacet tři účastníků bylo rozděleno do tří skupin podle specifických kvót. V první skupině byli lidé vlastnící televizor, již sledují televizní vysílání. Ve druhé byli...
Television as a medium has demonstrated dominant status since its establishment. However, the consumption of audiovisual content is shifting towards new possibilities. Digitalization has led not only to the expansion and differentiation of the television market, but also to changes in the consumption of audiovisual content and consumer habits. Television broadcasting has no longer faced competition only from other television companies, but also from the internet and streaming service providers. The aim of the thesis was to explore how the behavior of Czech viewers has changed in the context of strengthening VOD (video on demand) platforms, which allow consumers to watch audiovisual content of their own choice without time constraints. The thesis focused on answering the following research questions: How has the behavior of Czech television viewers changed in the context of strengthening VOD platforms? Why people do (or do not) own televisions? What are the reasons of why television broadcasting is (or is not) attractive? Do VOD platforms have disadvantages? What attracts viewers to using VOD platforms? Where do people get their news from? In what direction should linear television broadcasting move in the future? To answer these questions, focus groups (group interviews) were used. A total of twenty-three...