| dc.contributor.advisor | Háša, Marek | |
| dc.creator | Nikodemová, Tereza | |
| dc.date.accessioned | 2023-07-24T15:23:36Z | |
| dc.date.available | 2023-07-24T15:23:36Z | |
| dc.date.issued | 2023 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/182274 | |
| dc.description.abstract | This bachelor thesis focuses on children's attitudes towards old age and seniors in the context of media representations. The part of the thesis that draws out the literature defines the issues of media representations, social and media construction of reality, discusses the influence of the media on children's audiences, defines old age and the position of seniors in society, and finally outlines the way seniors are presented not only in children's media. The research part of the thesis clarifies the issue of the perception of old age by children aged 9 to 11 in the context of media representations in relation to the studies already conducted. Within the framework of its own research, it explores, through individual in-depth interviews, the child participants' perceptions of the elderly, their lives and their position in society, and the role of the media in this process. The study found that children most often characterise the elderly through external features and think of them in very stereotypical ways. They see them as a homogeneous group of people with frequent health problems, who live alone, primarily meet the needs of others, obtain a lot of knowledge and are wise. Children show considerable fear of ageing aware "othering" in their views, emphasizing the ideal of youth and reflecting on... | en_US |
| dc.description.abstract | Tato bakalářská práce se věnuje postojům dětí ke stáří a k seniorům v kontextu mediálních reprezentací. Část práce čerpající z literatury se zabývá sociální i mediální konstrukcí reality, mediálními reprezentacemi a vlivem médií na dětské publikum. Dále definuje stáří a přibližuje postavení seniorů ve společnosti, a nakonec nastiňuje způsob prezentace seniorů nejen v dětských médiích. Výzkumná část práce osvětluje problematiku vnímání stáří v kontextu mediálních reprezentací dětmi ve věku devět až jedenáct let, a to v souvislosti s již provedenými studiemi. V rámci vlastního zkoumání prostřednictvím individuálních hloubkových rozhovorů zjišťuje, jaké představy mají dětští participanti o starých lidech, jejich životech a postavení ve společnosti a jakou roli v tomto procesu hrají média. Studie zjistila, že děti nejčastěji staré osoby charakterizují pomocí vnějších znaků a přemýšlí o nich velmi stereotypně. Považují je za homogenní skupinu lidí s častými zdravotními potížemi, kteří žijí o samotě, naplňují primárně potřeby druhých, mají mnoho znalostí a jsou moudří. Děti projevují značnou obavu ze stárnutí a ve svých názorech se dopouští "otheringu", vyzdvihují "ideál mládí" a reflektují "dualitu stáří". "Mladé staré" považují za stále aktivní osoby pečující o mladší jedince, "pokročilé staré" poté za... | cs_CZ |
| dc.language | Čeština | cs_CZ |
| dc.language.iso | cs_CZ | |
| dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
| dc.subject | children | en_US |
| dc.subject | perception | en_US |
| dc.subject | old age | en_US |
| dc.subject | old people | en_US |
| dc.subject | media representations | en_US |
| dc.subject | děti | cs_CZ |
| dc.subject | vnímání | cs_CZ |
| dc.subject | stáří | cs_CZ |
| dc.subject | staří lidé | cs_CZ |
| dc.subject | mediální reprezentace | cs_CZ |
| dc.title | Vnímání stáří dětmi v souvislosti s mediálními reprezentacemi | cs_CZ |
| dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
| dcterms.created | 2023 | |
| dcterms.dateAccepted | 2023-06-16 | |
| dc.description.department | Katedra mediálních studií | cs_CZ |
| dc.description.department | Department of Media Studies | en_US |
| dc.description.faculty | Faculty of Social Sciences | en_US |
| dc.description.faculty | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
| dc.identifier.repId | 251142 | |
| dc.title.translated | Children's perception of old age in the context of media representations | en_US |
| dc.contributor.referee | Soukup, Martin | |
| thesis.degree.name | Bc. | |
| thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
| thesis.degree.discipline | Komunikační studia se specializací Mediální studia | cs_CZ |
| thesis.degree.discipline | Communication Studies with specialisation in Media Studies | en_US |
| thesis.degree.program | Komunikační studia | cs_CZ |
| thesis.degree.program | Communication Studies | en_US |
| uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
| uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta sociálních věd::Katedra mediálních studií | cs_CZ |
| uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Social Sciences::Department of Media Studies | en_US |
| uk.faculty-name.cs | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
| uk.faculty-name.en | Faculty of Social Sciences | en_US |
| uk.faculty-abbr.cs | FSV | cs_CZ |
| uk.degree-discipline.cs | Komunikační studia se specializací Mediální studia | cs_CZ |
| uk.degree-discipline.en | Communication Studies with specialisation in Media Studies | en_US |
| uk.degree-program.cs | Komunikační studia | cs_CZ |
| uk.degree-program.en | Communication Studies | en_US |
| thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
| thesis.grade.en | Excellent | en_US |
| uk.abstract.cs | Tato bakalářská práce se věnuje postojům dětí ke stáří a k seniorům v kontextu mediálních reprezentací. Část práce čerpající z literatury se zabývá sociální i mediální konstrukcí reality, mediálními reprezentacemi a vlivem médií na dětské publikum. Dále definuje stáří a přibližuje postavení seniorů ve společnosti, a nakonec nastiňuje způsob prezentace seniorů nejen v dětských médiích. Výzkumná část práce osvětluje problematiku vnímání stáří v kontextu mediálních reprezentací dětmi ve věku devět až jedenáct let, a to v souvislosti s již provedenými studiemi. V rámci vlastního zkoumání prostřednictvím individuálních hloubkových rozhovorů zjišťuje, jaké představy mají dětští participanti o starých lidech, jejich životech a postavení ve společnosti a jakou roli v tomto procesu hrají média. Studie zjistila, že děti nejčastěji staré osoby charakterizují pomocí vnějších znaků a přemýšlí o nich velmi stereotypně. Považují je za homogenní skupinu lidí s častými zdravotními potížemi, kteří žijí o samotě, naplňují primárně potřeby druhých, mají mnoho znalostí a jsou moudří. Děti projevují značnou obavu ze stárnutí a ve svých názorech se dopouští "otheringu", vyzdvihují "ideál mládí" a reflektují "dualitu stáří". "Mladé staré" považují za stále aktivní osoby pečující o mladší jedince, "pokročilé staré" poté za... | cs_CZ |
| uk.abstract.en | This bachelor thesis focuses on children's attitudes towards old age and seniors in the context of media representations. The part of the thesis that draws out the literature defines the issues of media representations, social and media construction of reality, discusses the influence of the media on children's audiences, defines old age and the position of seniors in society, and finally outlines the way seniors are presented not only in children's media. The research part of the thesis clarifies the issue of the perception of old age by children aged 9 to 11 in the context of media representations in relation to the studies already conducted. Within the framework of its own research, it explores, through individual in-depth interviews, the child participants' perceptions of the elderly, their lives and their position in society, and the role of the media in this process. The study found that children most often characterise the elderly through external features and think of them in very stereotypical ways. They see them as a homogeneous group of people with frequent health problems, who live alone, primarily meet the needs of others, obtain a lot of knowledge and are wise. Children show considerable fear of ageing aware "othering" in their views, emphasizing the ideal of youth and reflecting on... | en_US |
| uk.file-availability | V | |
| uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studií | cs_CZ |
| thesis.grade.code | A | |
| uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
| uk.thesis.defenceStatus | O | |