Show simple item record

Music and words in the chamber cycles Lukáš Hurník
dc.creatorFraněk, Milan
dc.date.accessioned2021-05-20T12:56:22Z
dc.date.available2021-05-20T12:56:22Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/18210
dc.description.abstractCíl této práce spočíval v komplexní analýze dvojice cyklů, jež se řadí k celkem početné vokální tvorbě Lukáše Hurníka. Jádrem se stala druhá kapitola, jež se výslovně touto problematikou zabývala. K výběru skladeb mne motivovala řada faktorů: obsahy a parametry hudební, literární a z obou vyplývající výhledy na pedagogickou interpretaci v současné škole. Nesledoval jsem však primárně exaktní vyjádření podnětů, jež by pro uplatnění vybraných skladeb byly směrodatné, nestanovil jsem tedy přesně ani vzdělávací stupeň, na němž se skladby mohou uplatnit. Tyto možnosti jsou značně variabilní již podle toho, který z výsledků analýz bude konkrétní pedagog preferovat, k jakým účelům skladbu použije a v jaké situaci se rozhodne skladbu uplatnit. Slo mi tedy o to, aby impulsy pro takovouto interpretaci z rozborů vysvítaly, ale aby si nenárokovaly dogmatickou nedotknutelnost. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
dc.description.abstractThe emphasis of this thesis was put on a complex analysis of two cycles, which belong to the rather abundant vocal output of Lukáš Hurník. A second chapter became essential which explicitly discusses these aspects in detail. There were several factors which motivated me to choose this topic: musical and literary content and its parameters as well as the emerging views on pedagogical interpretation in a current school. However, I did not primarily follow the exact explication of these incitations, which would normally be conclusive for the chosen compositions. I also did not determine the exact educational level in which these compositions could be used. This offers numerous variable possibilities of usage, depending on which result of the analysis will be preferred by a particular educator, to which purpose and in what situation he decides to use this composition. The main interest was therefore to make sure, that certain impulses to this interpretation would be clearly evident in the results of these analyses but simultaneously would not claim to be dogmatically untouchable. Even though the main point of my observation was the complex analysis, containing all the attributes of a serious study, 1 could not act schematically. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleHudba a slovo v komorních cyklech Lukáše Hurníkacs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-09-02
dc.description.departmentKatedra hudební výchovycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId149380
dc.title.translatedMusic and words in the chamber cycles Lukáš Hurníken_US
dc.identifier.aleph001846932
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Musicen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - hudební výchovacs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra hudební výchovycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - hudební výchovacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Musicen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csUznánocs_CZ
thesis.grade.enRecognizeden_US
uk.abstract.csCíl této práce spočíval v komplexní analýze dvojice cyklů, jež se řadí k celkem početné vokální tvorbě Lukáše Hurníka. Jádrem se stala druhá kapitola, jež se výslovně touto problematikou zabývala. K výběru skladeb mne motivovala řada faktorů: obsahy a parametry hudební, literární a z obou vyplývající výhledy na pedagogickou interpretaci v současné škole. Nesledoval jsem však primárně exaktní vyjádření podnětů, jež by pro uplatnění vybraných skladeb byly směrodatné, nestanovil jsem tedy přesně ani vzdělávací stupeň, na němž se skladby mohou uplatnit. Tyto možnosti jsou značně variabilní již podle toho, který z výsledků analýz bude konkrétní pedagog preferovat, k jakým účelům skladbu použije a v jaké situaci se rozhodne skladbu uplatnit. Slo mi tedy o to, aby impulsy pro takovouto interpretaci z rozborů vysvítaly, ale aby si nenárokovaly dogmatickou nedotknutelnost. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
uk.abstract.enThe emphasis of this thesis was put on a complex analysis of two cycles, which belong to the rather abundant vocal output of Lukáš Hurník. A second chapter became essential which explicitly discusses these aspects in detail. There were several factors which motivated me to choose this topic: musical and literary content and its parameters as well as the emerging views on pedagogical interpretation in a current school. However, I did not primarily follow the exact explication of these incitations, which would normally be conclusive for the chosen compositions. I also did not determine the exact educational level in which these compositions could be used. This offers numerous variable possibilities of usage, depending on which result of the analysis will be preferred by a particular educator, to which purpose and in what situation he decides to use this composition. The main interest was therefore to make sure, that certain impulses to this interpretation would be clearly evident in the results of these analyses but simultaneously would not claim to be dogmatically untouchable. Even though the main point of my observation was the complex analysis, containing all the attributes of a serious study, 1 could not act schematically. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra hudební výchovycs_CZ
thesis.grade.codeU
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusU


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV