Zobrazit minimální záznam

The influence of multicultural education on attitudes and prosocial behavior of the majority towards Gypsies
dc.contributor.advisorŠulová, Lenka
dc.creatorDlabal, Martin
dc.date.accessioned2018-10-30T00:13:12Z
dc.date.available2018-10-30T00:13:12Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/18185
dc.description.abstractDisertační práce se zabývá vztahem příslušníků většinové populace v České republice k příslušníkům romského etnika a možnostmi, jak tento vztah ovlivnit. Konkrétně jsou zkoumány vyjadřované etnické postoje a vykazované prosociální chování adolescentů k Romům a účinnost multikulturní výchovy tyto postoje a chování měnit. Hodnoty etnických postojů zkoumaných respondentů byly získány administrací škály Romové. Úroveň pomáhajícího chování byla měřena v experimentální situaci, která umožňovala zkoumanému jedinci poskytnout pomoc příslušníkovi buď té či oné etnické skupiny. Data získaná po aplikaci škály Romové byla zpracována vícefaktorovou analýzou vanance (ANOVA). Data týkající se výskytu či absence pomáhajícího chování u respondentů a etnické příslušnosti potenciálního recipienta pomoci byla zpracována testem nezávislosti chí-kvadrát pro čtyřpolní tabulku. V případě ověřování účinnosti multikulturní výchovy byl použit párový t-test. Výsledná data potvrdila vztah mezi vyjadřovanými etnickými postoji a typem navštěvovaného školního zařízení a lokalitou pobytu. Významným zjištěním studie je skutečnost, že nebyl potvrzen vztah mezi výskytem pomáhajícího chování a etnickou příslušností jedince v nouzi. Adolescenti se zachovali stejně prosociálně k příslušníkům obou etických skupin. Dále dosažená data nepotvrdila...cs_CZ
dc.description.abstractThis dissertation focuses on the affiliation of the majority in the Czech Republic to Gypsies and on possible effects on their relationship. Especially, expressed ethnical attitudes and prosocial behavior of adolescents to Gypsies and effectiveness of the multicultural education are studied. The score of respondent' s ethnical attitudes were acquired by a distribution of the "Gypsy Scale" questionnaire. Frequency of helping behavior was measured in experimental situation in which the respondent could help either a member of one group or a member of another group. Data acquired from the "Gypsy Scale" questionnaire was computed by univariate analysis of variance (ANOV A). The occurrence or absence of helping behavior towards the members of majority group or members of Gypsy group was computed by chi square test. When speaking of testing the effect of multicultural education t - test was used. The results showed significant relation between expressed ethnical attitudes and both education and region. The fact that there was not confirmed relationship between help and ethnicity of the person in need was the major finding of the study. Czech adolescents help equally the members of both ethnical groups. Likewise, scores did not confirm relation between ethnical attitudes towards Gypsies and succeeding helping...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleVliv multikulturní výchovy na postoje a prosociální chování většinové populace k Romůmcs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-09-23
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId24553
dc.title.translatedThe influence of multicultural education on attitudes and prosocial behavior of the majority towards Gypsiesen_US
dc.contributor.refereeVýrost, Jozef
dc.contributor.refereeŠvingalová, Dana
dc.identifier.aleph001003300
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSocial Psychologyen_US
thesis.degree.disciplineSociální psychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociální psychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSocial Psychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csDisertační práce se zabývá vztahem příslušníků většinové populace v České republice k příslušníkům romského etnika a možnostmi, jak tento vztah ovlivnit. Konkrétně jsou zkoumány vyjadřované etnické postoje a vykazované prosociální chování adolescentů k Romům a účinnost multikulturní výchovy tyto postoje a chování měnit. Hodnoty etnických postojů zkoumaných respondentů byly získány administrací škály Romové. Úroveň pomáhajícího chování byla měřena v experimentální situaci, která umožňovala zkoumanému jedinci poskytnout pomoc příslušníkovi buď té či oné etnické skupiny. Data získaná po aplikaci škály Romové byla zpracována vícefaktorovou analýzou vanance (ANOVA). Data týkající se výskytu či absence pomáhajícího chování u respondentů a etnické příslušnosti potenciálního recipienta pomoci byla zpracována testem nezávislosti chí-kvadrát pro čtyřpolní tabulku. V případě ověřování účinnosti multikulturní výchovy byl použit párový t-test. Výsledná data potvrdila vztah mezi vyjadřovanými etnickými postoji a typem navštěvovaného školního zařízení a lokalitou pobytu. Významným zjištěním studie je skutečnost, že nebyl potvrzen vztah mezi výskytem pomáhajícího chování a etnickou příslušností jedince v nouzi. Adolescenti se zachovali stejně prosociálně k příslušníkům obou etických skupin. Dále dosažená data nepotvrdila...cs_CZ
uk.abstract.enThis dissertation focuses on the affiliation of the majority in the Czech Republic to Gypsies and on possible effects on their relationship. Especially, expressed ethnical attitudes and prosocial behavior of adolescents to Gypsies and effectiveness of the multicultural education are studied. The score of respondent' s ethnical attitudes were acquired by a distribution of the "Gypsy Scale" questionnaire. Frequency of helping behavior was measured in experimental situation in which the respondent could help either a member of one group or a member of another group. Data acquired from the "Gypsy Scale" questionnaire was computed by univariate analysis of variance (ANOV A). The occurrence or absence of helping behavior towards the members of majority group or members of Gypsy group was computed by chi square test. When speaking of testing the effect of multicultural education t - test was used. The results showed significant relation between expressed ethnical attitudes and both education and region. The fact that there was not confirmed relationship between help and ethnicity of the person in need was the major finding of the study. Czech adolescents help equally the members of both ethnical groups. Likewise, scores did not confirm relation between ethnical attitudes towards Gypsies and succeeding helping...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990010033000106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV