Podpora vzdělávání sociálně znevýhodněných romských žáků ve vybrané základní škole
Support of the education of socially disadvantaged Roma pupils in a selected primary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180866Identifiers
Study Information System: 236406
Collections
- Kvalifikační práce [19116]
Author
Advisor
Referee
Valešová Malecová, Barbara
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 5. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Sociální znevýhodnění, Romové, romský žák, podpora vzdělávání, vzdělávání Romů, podpůrné strategie vzdělávání, základní vzděláváníKeywords (English)
Social disadvantage, Roma people, Romani pupil, education support, Roma education, educational supporting strategies, primary educationDiplomová práce se zaměřuje na problematiku podpůrných strategií využívaných k podpoře vzdělávání sociálně znevýhodněných romských žáků ve vybrané ZŠ. V teoretické části vymezuje základní definici sociálního znevýhodnění, pojem sociálně znevýhodněný žák a příčiny školního selhávání z důvodů sociálního znevýhodnění. Seznamuje se základními projevy sociálního znevýhodnění a bariérami, které v procesu vzdělávání způsobuje. Blíže specifikuje problematiku romského etnika. Nabízí krátký exkurz do historie Romů, popisuje specifika romské rodiny, výchovu dětí i postavení jednotlivých členů romské rodiny. Dále se věnuje problematice vzdělávání Romů a systému podpůrných opatření. V kontextu se zadáním této diplomové práce poté popisuje podpůrné strategie využívané ve vzdělávání romských sociálně znevýhodněných žáků. Cílem praktické části bylo zjistit, jakým způsobem je realizována podpora vzdělávání sociálně znevýhodněných romských žáků ve vybrané ZŠ. Za použití metody polostrukturovaného rozhovoru bylo zjištěno, jaké podpůrné mechanismy ZŠ využívá a s jakým efektem. Dále jaké možnosti podpory nepoužívá a z jakého důvodu. Celkový obraz podpory vzdělávání sociálně znevýhodněných romských žáků pak dokresluje otázka dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků této školy v oblasti romského etnika. V závěru práce...
This thesis focuses on the issue of support strategies used for socially disadvantaged Romani pupils in a selected primary school. In the theoretical part, it defines the basic concept of social disadvantage, the term socially disadvantaged pupil, and the reasons for educational failure due to social disadvantage. It introduces the fundamental manifestations of social disadvantage and the barriers it creates in the educational process. The thesis further specifies the issue of the Romani ethnicity, provides a brief history of the Roma people, describes the specifics of Romani families, the upbringing of children, and the position of individual family members. It then addresses the issue of Roma education and the support system. In the context of the thesis topic, it describes the support strategies used in the education of socially disadvantaged Romani pupils. The aim of the practical part was to find out how support for the education of social disadvantaged Romani pupils is implemented in a selected primary school. Using a semi- structured interview method, it was determined which support mechanisms the school uses and with what effect, as well as which support options are not used and why. The overall picture of support for the education of socially disadvantaged Romani pupils is further...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Komparace českého a německého systému dalšího vzdělávání
Defence status: DEFENDEDKosová, Barbora (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2021)Date of defense: 8. 9. 2021Tato diplomová práce se zabývá dalším vzděláváním v České republice a v Německu. Jejím cílem je komparovat systémy dalšího vzdělávání v těchto zemích v oblasti legislativy a finančního zabezpečení dalšího vzdělávání státem ... -
Další vzdělávání pedagogických pracovníků středních škol ve Středočeském kraji
Defence status: DEFENDEDVančura, Daniel (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019)Date of defense: 23. 5. 2019Diplomová práce je zaměřena na další vzdělávání pedagogických pracovníků středních škol ve Středočeském kraji. Cílem této diplomové práce je zjistit, jakým způsobem a zda se pedagogičtí pracovníci dále vzdělávají. Práce ... -
Vzdělávací systém České republiky a Španělského království
Defence status: DEFENDEDVondrouš, Jan (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018)Date of defense: 18. 1. 2018Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta Katedra pedagogiky Diplomová práce Vzdělávací systém České republiky a Španělského království Educational system of the Czech Republic and the Kingdom of Spain Bc. Jan Vondrouš ...