Show simple item record

Implementation of RWCT methods in teaching psychology on secondary level of basic school
dc.contributor.advisorZicha, Zbyněk
dc.creatorKotrs, Miroslav
dc.date.accessioned2023-07-24T15:52:49Z
dc.date.available2023-07-24T15:52:49Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/180812
dc.description.abstractThe thesis examines the possibilities of using critical thinking methods in teaching psychological topics at the second level of primary school. Critical thinking is a process that helps us to analyse information, make conclusions from it and form our own opinions. It can be used in teaching to support the development of critical and independent thinking in pupils and to promote problem solving skills and critical evaluation of information. Critical thinking can be developed using a variety of methods and text work such as brainstorming, mind mapping, T-charts, or Venn diagrams. Its use can help pupils to better understand the text they are studying, develop their skills and prepare them for future professional and personal challenges. However, the aim of this thesis is to explore how critical thinking methods can be used effectively in the topic of psychology. The practical part of the thesis includes an analysis of eight lessons that focus on psychology topics and use critical thinking methods in their implementation. The teaching of psychology at primary school focuses on psychological functional literacy, applying aspects of experiential pedagogy. The use of critical thinking is linked to the aspects of experiential pedagogy in the lessons prepared, taught and reflected upon. The results show...en_US
dc.description.abstractPráce se zabývá možnostmi využití metod kritického myšlení ve výuce psychologické tematiky na druhém stupni základní školy. Kritické myšlení je proces, který nám umožňuje analyzovat informace, vyvozovat z nich závěry a vytvářet své vlastní názory. Ve výuce může být využito pro rozvoj kritického a nezávislého myšlení u žáků a pro podporu schopnosti řešit problémy a kriticky hodnotit informace. Kritické myšlení může být rozvíjeno pomocí práce s textem a různých metod, jako například brainstorming, myšlenková mapa, T-graf nebo Vennovy diagramy. Jeho využití může pomoci žákům lépe porozumět zkoumanému textu, rozvíjet jejich schopnosti a připravit je na budoucí profesní a osobní výzvy. Cílem práce je však zjistit, jak lze efektivně pracovat s metodami kritického myšlení při výuce psychologické tematiky. Praktická část práce obsahuje rozbor osmi lekcí, které jsou zaměřeny na psychologickou tematiku a jsou při jejich realizaci využívány metody kritického myšlení. Výuka psychologie na ZŠ se zaměřuje na psychologickou funkční gramotnost, přičemž se uplatňují aspekty zážitkové pedagogiky. V připravených lekcích, které jsou také odučeny a reflektovány, se propojuje využívání kritického myšlení se zmíněnými aspekty zážitkové pedagogiky. Z výsledků práce vyplývá, že metody kritického myšlení lze efektivně...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectcritical thinkingen_US
dc.subjectdidactics of civic educationen_US
dc.subjectdidactics of psychologyen_US
dc.subjectteaching psychologyen_US
dc.subjectreading and writing for critical thinkingen_US
dc.subjectkritické myšlenícs_CZ
dc.subjectdidaktika občanské výchovycs_CZ
dc.subjectdidaktika psachologiecs_CZ
dc.subjectvýuka psychologiecs_CZ
dc.subjectčtením a psaním ke kritickému myšlenícs_CZ
dc.titleVyužití metod kritického myšlení ve výuce psychologické tematiky na druhém stupni ZŠcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-05-22
dc.description.departmentKatedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId244990
dc.title.translatedImplementation of RWCT methods in teaching psychology on secondary level of basic schoolen_US
dc.contributor.refereeFapšo, Marek
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy dějepis - základy společenských vědcs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools History - Foundations of Humanitiesen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy dějepis - základy společenských vědcs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools History - Foundations of Humanitiesen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csPráce se zabývá možnostmi využití metod kritického myšlení ve výuce psychologické tematiky na druhém stupni základní školy. Kritické myšlení je proces, který nám umožňuje analyzovat informace, vyvozovat z nich závěry a vytvářet své vlastní názory. Ve výuce může být využito pro rozvoj kritického a nezávislého myšlení u žáků a pro podporu schopnosti řešit problémy a kriticky hodnotit informace. Kritické myšlení může být rozvíjeno pomocí práce s textem a různých metod, jako například brainstorming, myšlenková mapa, T-graf nebo Vennovy diagramy. Jeho využití může pomoci žákům lépe porozumět zkoumanému textu, rozvíjet jejich schopnosti a připravit je na budoucí profesní a osobní výzvy. Cílem práce je však zjistit, jak lze efektivně pracovat s metodami kritického myšlení při výuce psychologické tematiky. Praktická část práce obsahuje rozbor osmi lekcí, které jsou zaměřeny na psychologickou tematiku a jsou při jejich realizaci využívány metody kritického myšlení. Výuka psychologie na ZŠ se zaměřuje na psychologickou funkční gramotnost, přičemž se uplatňují aspekty zážitkové pedagogiky. V připravených lekcích, které jsou také odučeny a reflektovány, se propojuje využívání kritického myšlení se zmíněnými aspekty zážitkové pedagogiky. Z výsledků práce vyplývá, že metody kritického myšlení lze efektivně...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis examines the possibilities of using critical thinking methods in teaching psychological topics at the second level of primary school. Critical thinking is a process that helps us to analyse information, make conclusions from it and form our own opinions. It can be used in teaching to support the development of critical and independent thinking in pupils and to promote problem solving skills and critical evaluation of information. Critical thinking can be developed using a variety of methods and text work such as brainstorming, mind mapping, T-charts, or Venn diagrams. Its use can help pupils to better understand the text they are studying, develop their skills and prepare them for future professional and personal challenges. However, the aim of this thesis is to explore how critical thinking methods can be used effectively in the topic of psychology. The practical part of the thesis includes an analysis of eight lessons that focus on psychology topics and use critical thinking methods in their implementation. The teaching of psychology at primary school focuses on psychological functional literacy, applying aspects of experiential pedagogy. The use of critical thinking is linked to the aspects of experiential pedagogy in the lessons prepared, taught and reflected upon. The results show...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV