Show simple item record

The transition of a person with an intellectual disability from school to adult life through the prism of pedagogical workers
dc.contributor.advisorŠiška, Jan
dc.creatorWiesnerová, Kateřina
dc.date.accessioned2023-07-24T15:53:06Z
dc.date.available2023-07-24T15:53:06Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/180702
dc.description.abstractThe thesis deals with the topic of the transition of people with intellectual disabilities from school to adult life. The aim is to understand this process and the factors that influence it, to find out how respondents perceive a successful transition and what leads to it. The theoretical background regarding the transition of persons with intellectual disabilities to adulthood is described. A definition of the transition process, its planning and domains are given. The available support in the Czech Republic, the issue of self-determination and the role of the family during the transition period are described. In the next section, adulthood, its periods and specifics for persons with intellectual disabilities are defined. The research was carried out within the PEDAL project. A qualitative research strategy and a focus group discussion method were chosen. The respondents of the survey were five pedagogical workers of schools according to Section 16 (9) educating pupils and students with intellectual disabilities in the last two to three years of schooling. Through thematic analysis, four themes and several sub-themes were defined to address the research questions. It was found that transition planning during schooling takes many forms and involves many actors. The individual's environment,...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá tématem přechodu osob s mentálním postižením ze školy do dospělého života. Cílem je porozumět tomuto procesu a faktorům, které ho ovlivňují, dále zjistit, jak respondenti vnímají úspěšný přechod a co k němu vede. V práci jsou popsána teoretická východiska týkající se přechodu osob mentálním postižením do dospělosti. Uvedena je definice procesu přechodu, jeho plánování a oblasti. Popsána je dostupná podpora v České republice, problematika sebeurčení a role rodiny během přechodového období. V další části je definována dospělost, její období a specifika u osob s mentálním postižením. Výzkumné šetření bylo provedeno v rámci projektu PEDAL. Byla zvolena kvalitativní strategie výzkumu a metoda diskuse ohniskových skupin. Respondenty šetření bylo pět pedagogických pracovníků škol dle § 16 odst. 9, školského zákona, vzdělávající žáky a studenty s mentálním postižením v posledních dvou až třech letech školní docházky. Prostřednictvím tematické analýzy byla definována čtyři témata a několik subtémat, která reagovala na výzkumné otázky. Bylo zjištěno, že plánování přechodu během školní docházky má mnoho podob a podílí se na něm mnoho subjektů. Velký vliv má okolí jedince, především pak jeho rodina. Mladý dospělý s mentálním postižením čelí během tohoto období mnoha překážkám -...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectTransition to adulthooden_US
dc.subjecttransitionen_US
dc.subjectintellectual disabilityen_US
dc.subjectadulthooden_US
dc.subjectschoolen_US
dc.subjectPřechod do dospělostics_CZ
dc.subjecttranzicecs_CZ
dc.subjectmentální postiženícs_CZ
dc.subjectdospělostcs_CZ
dc.subjectškolacs_CZ
dc.titlePřechod člověka s mentálním postižením ze školy do dospělého života prizmatem pedagogických pracovníkůcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-05-19
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId257658
dc.title.translatedThe transition of a person with an intellectual disability from school to adult life through the prism of pedagogical workersen_US
dc.contributor.refereeŠumníková, Pavlína
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineSpecial Educationen_US
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpecial Educationen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpecial Educationen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá tématem přechodu osob s mentálním postižením ze školy do dospělého života. Cílem je porozumět tomuto procesu a faktorům, které ho ovlivňují, dále zjistit, jak respondenti vnímají úspěšný přechod a co k němu vede. V práci jsou popsána teoretická východiska týkající se přechodu osob mentálním postižením do dospělosti. Uvedena je definice procesu přechodu, jeho plánování a oblasti. Popsána je dostupná podpora v České republice, problematika sebeurčení a role rodiny během přechodového období. V další části je definována dospělost, její období a specifika u osob s mentálním postižením. Výzkumné šetření bylo provedeno v rámci projektu PEDAL. Byla zvolena kvalitativní strategie výzkumu a metoda diskuse ohniskových skupin. Respondenty šetření bylo pět pedagogických pracovníků škol dle § 16 odst. 9, školského zákona, vzdělávající žáky a studenty s mentálním postižením v posledních dvou až třech letech školní docházky. Prostřednictvím tematické analýzy byla definována čtyři témata a několik subtémat, která reagovala na výzkumné otázky. Bylo zjištěno, že plánování přechodu během školní docházky má mnoho podob a podílí se na něm mnoho subjektů. Velký vliv má okolí jedince, především pak jeho rodina. Mladý dospělý s mentálním postižením čelí během tohoto období mnoha překážkám -...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis deals with the topic of the transition of people with intellectual disabilities from school to adult life. The aim is to understand this process and the factors that influence it, to find out how respondents perceive a successful transition and what leads to it. The theoretical background regarding the transition of persons with intellectual disabilities to adulthood is described. A definition of the transition process, its planning and domains are given. The available support in the Czech Republic, the issue of self-determination and the role of the family during the transition period are described. In the next section, adulthood, its periods and specifics for persons with intellectual disabilities are defined. The research was carried out within the PEDAL project. A qualitative research strategy and a focus group discussion method were chosen. The respondents of the survey were five pedagogical workers of schools according to Section 16 (9) educating pupils and students with intellectual disabilities in the last two to three years of schooling. Through thematic analysis, four themes and several sub-themes were defined to address the research questions. It was found that transition planning during schooling takes many forms and involves many actors. The individual's environment,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV