Show simple item record

Pedagogical support for children with underprivileged background
dc.contributor.advisorHanková, Zdeňka
dc.creatorMacků, Anna
dc.date.accessioned2023-07-24T11:18:25Z
dc.date.available2023-07-24T11:18:25Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/180661
dc.description.abstractThe thesis is focused on the support for socially disadvantaged children in the non-profit sector, namely on the tutoring program which is mediated by Czech non-governmental non-profit human rights organization People in Need. The work covers pedagogics of leisure, school preparation and social work. The aim of theoretical part is to give a description of non-profit sector and to define terms such as pedagogy of leisure, social disadvantage or tutoring. The empirical part is based on qualitative research. Using four case studies, it describes the operation of the tutoring program and tries to present its comprehensive picture. The case studies cover children who are tutored in the program and whose have underpriviledged backgrouds from various causes. The case studies were created from data collected in interviews with tutors and also based on findings from participant observation. The collected information also resulted in a practical output of the work, which are methodological cards for people who might want to join the program as volunteer teachers.en_US
dc.description.abstractBakalářská práce se soustředí na mapování podpory sociálně znevýhodněných dětí v oblasti neziskového sektoru, konkrétně na program doučování české nevládní neziskové lidskoprávní organizace Člověk v tísni. Tematicky se práce pohybuje na pomezí pedagogiky volného času, školní přípravy a sociální práce. Teoretická část se věnuje podstatám neziskového sektoru a v souvislostech vymezuje pojmy jako pedagogika volného času, sociální znevýhodnění školou povinných dětí nebo doučování. Empirická část se opírá o postupy šetření kvalitativní povahy. Pomocí případové studie popisuje fungování programu doučování a snaží se představit jeho ucelený obraz. Ve čtyřech kazuistikách případové studie figurují děti, jež jsou v programu doučovány a jejichž méně podnětné sociální prostředí, které je jejich společným atributem, pramení z rozličných příčin. Kazuistiky vznikaly z dat sesbíraných v rozhovorech s doučujícími a také na podkladech zjištění ze zúčastněného pozorování. Ze sesbíraných informací vznikl také praktický výstup práce, jímž jsou metodické karty pro osoby, které se do programu chtějí zapojit jako vyučující-dobrovolníci.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectchild with underprivileged backgrounden_US
dc.subjecttutoringen_US
dc.subjectnon-profit sectoren_US
dc.subjectvolunteeren_US
dc.subjectdítě ze znevýhodňujícího prostředícs_CZ
dc.subjectdoučovánícs_CZ
dc.subjectneziskový sektorcs_CZ
dc.subjectdobrovolníkcs_CZ
dc.titlePedagogická podpora dětí ze znevýhodňujícího prostředícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-05-19
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId249086
dc.title.translatedPedagogical support for children with underprivileged backgrounden_US
dc.contributor.refereeBlažková, Veronika
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineČeský jazyk se zaměřením na vzdělávání - Pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Language Oriented at Education - Pedagogyen_US
thesis.degree.programSpecializace v pedagogicecs_CZ
thesis.degree.programSpecialization in Educationen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeský jazyk se zaměřením na vzdělávání - Pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Language Oriented at Education - Pedagogyen_US
uk.degree-program.csSpecializace v pedagogicecs_CZ
uk.degree-program.enSpecialization in Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská práce se soustředí na mapování podpory sociálně znevýhodněných dětí v oblasti neziskového sektoru, konkrétně na program doučování české nevládní neziskové lidskoprávní organizace Člověk v tísni. Tematicky se práce pohybuje na pomezí pedagogiky volného času, školní přípravy a sociální práce. Teoretická část se věnuje podstatám neziskového sektoru a v souvislostech vymezuje pojmy jako pedagogika volného času, sociální znevýhodnění školou povinných dětí nebo doučování. Empirická část se opírá o postupy šetření kvalitativní povahy. Pomocí případové studie popisuje fungování programu doučování a snaží se představit jeho ucelený obraz. Ve čtyřech kazuistikách případové studie figurují děti, jež jsou v programu doučovány a jejichž méně podnětné sociální prostředí, které je jejich společným atributem, pramení z rozličných příčin. Kazuistiky vznikaly z dat sesbíraných v rozhovorech s doučujícími a také na podkladech zjištění ze zúčastněného pozorování. Ze sesbíraných informací vznikl také praktický výstup práce, jímž jsou metodické karty pro osoby, které se do programu chtějí zapojit jako vyučující-dobrovolníci.cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis is focused on the support for socially disadvantaged children in the non-profit sector, namely on the tutoring program which is mediated by Czech non-governmental non-profit human rights organization People in Need. The work covers pedagogics of leisure, school preparation and social work. The aim of theoretical part is to give a description of non-profit sector and to define terms such as pedagogy of leisure, social disadvantage or tutoring. The empirical part is based on qualitative research. Using four case studies, it describes the operation of the tutoring program and tries to present its comprehensive picture. The case studies cover children who are tutored in the program and whose have underpriviledged backgrouds from various causes. The case studies were created from data collected in interviews with tutors and also based on findings from participant observation. The collected information also resulted in a practical output of the work, which are methodological cards for people who might want to join the program as volunteer teachers.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV