Show simple item record

The use of Tiger World® methodology in personality and social development of children in primary school
dc.contributor.advisorKrčmářová, Tereza
dc.creatorHálová, Berenika
dc.date.accessioned2023-07-25T01:59:44Z
dc.date.available2023-07-25T01:59:44Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/180593
dc.description.abstractThe diploma thesis is devoted to the development of personality and social education at the 1st grade of primary schools. As a tool for this development, I chose the Tiger World® method, which was described by Mr. and Mrs. Kops in their three books. Based on the study of this method and using the principles and means of personality and social education, I created preparations for individual lessons, which I applied in my core class. The knowledge presented in the theoretical part is the starting point for the practical part. In the first part, I define personality and social education, the concept of well-being and the classroom climate. These basic concepts are reflected in the practical part, where the given activities aim to promote well-being and a safe classroom climate. The basis for the given activities is provided by personality and social education, which defines goals, principles and means, and at the same time I am guided by these principles when working with children. The second half of the theoretical part deals with personality typology. Here I define the theoretical basis for the division of personality types according to temperament based on the MBTI theory. I also describe the typology from the Kops family. At the end of the practical part, I characterize two students based on my...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se věnuje rozvoji osobnostní a sociální výchovy na 1. stupni základních škol. Jako nástroj k tomuto rozvoji jsem si vybrala metodu Tygřího světa® , kterou popsali manželé Kopsovi ve svých třech knihách. Na základě studia této metody a za využití principů a prostředků osobnostní a sociální výchovy jsem vytvořila přípravy na jednotlivé hodiny, které jsem aplikovala ve své kmenové třídě. Poznatky uvedené v teoretické části jsou východiskem pro praktickou část. V první části vymezuji osobnostní a sociální výchovu, pojem well-being a klima třídy. Tyto základní pojmy se odráží v části praktické, kdy dané aktivity cílí k podpoře wellbeingu a bezpečnému klimatu třídy. Základ pro dané aktivity dává osobnostní a sociální výchova, která vymezuje cíle, principy a prostředky a zároveň se těmito principy řídím při práci s dětmi. Druhá polovina teoretické části se zabývá typologií osobnosti. Vymezuji zde teoretický základ pro rozdělení typů osobností dle temperamentu na základě teorie MBTI. Také popisuji typologii od manželů Kopsových. Na konci praktické části charakterizuji dva žáky na základě mého pozorování a jejich reakcí, dle typu temperamentu a dle komunikačních typů. V první polovině praktické části popisuji klíčové pilíře Tygřího světa® . Popisuji, o čem knihy jsou a jak vznikly. V druhé...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectSocial and personal educationen_US
dc.subjectschool classen_US
dc.subjectschool class room climateen_US
dc.subjectwell-beingen_US
dc.subjectpersonality typesen_US
dc.subjectcomunication typesen_US
dc.subjectTygers world®en_US
dc.subjectOsobnostní a sociální výchovacs_CZ
dc.subjectakční učitelský výzkumcs_CZ
dc.subjectklima školní třídycs_CZ
dc.subjectwell-beingcs_CZ
dc.subjecttypy osobnostícs_CZ
dc.subjectkomunikační typycs_CZ
dc.subjectTygří svět®cs_CZ
dc.titleVyužití metodiky Tygřího světa® při osobnostním a sociálním rozvoji žáků na 1. stupni ZŠcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-05-18
dc.description.departmentKatedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId243897
dc.title.translatedThe use of Tiger World® methodology in personality and social development of children in primary schoolen_US
dc.contributor.refereeHejlová, Helena
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro základní školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro základní školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se věnuje rozvoji osobnostní a sociální výchovy na 1. stupni základních škol. Jako nástroj k tomuto rozvoji jsem si vybrala metodu Tygřího světa® , kterou popsali manželé Kopsovi ve svých třech knihách. Na základě studia této metody a za využití principů a prostředků osobnostní a sociální výchovy jsem vytvořila přípravy na jednotlivé hodiny, které jsem aplikovala ve své kmenové třídě. Poznatky uvedené v teoretické části jsou východiskem pro praktickou část. V první části vymezuji osobnostní a sociální výchovu, pojem well-being a klima třídy. Tyto základní pojmy se odráží v části praktické, kdy dané aktivity cílí k podpoře wellbeingu a bezpečnému klimatu třídy. Základ pro dané aktivity dává osobnostní a sociální výchova, která vymezuje cíle, principy a prostředky a zároveň se těmito principy řídím při práci s dětmi. Druhá polovina teoretické části se zabývá typologií osobnosti. Vymezuji zde teoretický základ pro rozdělení typů osobností dle temperamentu na základě teorie MBTI. Také popisuji typologii od manželů Kopsových. Na konci praktické části charakterizuji dva žáky na základě mého pozorování a jejich reakcí, dle typu temperamentu a dle komunikačních typů. V první polovině praktické části popisuji klíčové pilíře Tygřího světa® . Popisuji, o čem knihy jsou a jak vznikly. V druhé...cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis is devoted to the development of personality and social education at the 1st grade of primary schools. As a tool for this development, I chose the Tiger World® method, which was described by Mr. and Mrs. Kops in their three books. Based on the study of this method and using the principles and means of personality and social education, I created preparations for individual lessons, which I applied in my core class. The knowledge presented in the theoretical part is the starting point for the practical part. In the first part, I define personality and social education, the concept of well-being and the classroom climate. These basic concepts are reflected in the practical part, where the given activities aim to promote well-being and a safe classroom climate. The basis for the given activities is provided by personality and social education, which defines goals, principles and means, and at the same time I am guided by these principles when working with children. The second half of the theoretical part deals with personality typology. Here I define the theoretical basis for the division of personality types according to temperament based on the MBTI theory. I also describe the typology from the Kops family. At the end of the practical part, I characterize two students based on my...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV