Učitelské rozpoznávání a reakce na násilnou radikalizaci u žáků a studentů
Teachers' recognition and behavior toward the violent radicalisation of students
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180094Identifikátory
SIS: 254532
Kolekce
- Kvalifikační práce [19336]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Viktorová, Ida
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
12. 1. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
radikalizace, rizikové chování, rizikové faktory, školní prostředí, násilná radikalizace, radikalizace na školáchKlíčová slova (anglicky)
radicalisation, risk behavior, risk factors, school environment, violent radicalisation, school radicalisationTato diplomová práce se věnuje tématu potenciálního rizika radikalizace v prostředí škol. Vychází ze zahraniční výzkumné studie zaměřené na schopnost rozpoznání rizika radikalizace pedagogickými pracovníky a míru jejich reakce na vzniklou situaci. První část vymezuje pojmy jako je radikalizace, extremismus a terorismus, definuje trend prevence radikalizace v České republice, popisuje radikalizaci u dětí. Druhá část se zaměřuje na faktory a úrovně radikalizačního procesu, modely radikalizačních procesů a modely rozpoznání radikalizačních procesů. Třetí část se zabývá popisem a analýzou zahraničního dotazníku adaptovaného na české prostředí. Výzkumné otázky se týkají četnosti různých reakcí pedagogických pracovníků na potenciálně probíhající radikalizační proces studenta, jistoty pedagogických pracovníků při řešení problému potenciálního radikalizačního procesu studenta, postoje učitelů týkající se současných protiradikalizačních opatření a mírou znepokojení. Závěry diplomové práce demonstrují neadekvátní míru reakce českých učitelů na potenciální radikalizační proces studenta. KLÍČOVÁ SLOVA radikalizace, rizikové chování, rizikové faktory, školní prostředí, násilná radikalizace, radikalizace na školách
This diploma thesis deals with the topic of the potential risk of radicalization in the school environment. It is based on a foreign research study focused on the ability to recognize the risks of radicalization of teachers and the degree of their reaction to the situation. The first part defines terms such as radicalization, extremism and terrorism, defines the trend of prevention of radicalization in the Czech Republic and describes radicalization in children. The second part is focused on the factors and levels of the radicalization process, radicalization processes and models of recognizing radicalization processes. The third part deals with the description and analysis of a foreign questionnaire adapted to the Czech environment. The research questions are concerned with the frequency of different reactions of teachers to the potentially demanding radicalization process of a student, the confidence of teachers in solving the problem of the potential radicalization process of a student, the attitude of teachers with current anti-radicalization measures and the level of concern. The conclusions of the diploma thesis demonstrate the inadequate level of response of Czech teachers to the potential radicalization process of the student. KEYWORDS radicalisation, risk behavior, risk factors, school...