Show simple item record

Reading Literacy of children in children's homes
dc.contributor.advisorŠormová, Kateřina
dc.creatorKotalová, Anna
dc.date.accessioned2023-03-22T13:52:33Z
dc.date.available2023-03-22T13:52:33Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/179602
dc.description.abstractČtenářská gramotnost dětí žijících v dětských domovech Diplomová práce Kotalová Anna Abstrakt (česky) Diplomová práce si klade za cíl zjistit, jak je rozvíjena čtenářská gramotnost u dětí žijících v dětských domovech a jak tyto děti rozumí psanému textu. V teoretické části je pozornost věnována gramotnosti, zejména čtenářské gramotnosti a jejím definicím, vývoji i faktorům, které ji ovlivňují. Mezi nejzásadnější faktory při rozvoji čtenářské gramotnosti se řadí rodina a rodinné zázemí, z toho důvodu se v této práci zkoumá zázemí u dětí, které stabilní rodinné zázemí nemají. Pozornost je věnována i mezinárodním výzkumům, především výzkumu PIRLS, z něhož vychází podklady pro praktickou část práce. V praktické části jsou podrobně popsány výzkumné metody, které byly použity a následně jsou rozebrány závěry zjištěné pomocí polostrukturovaných rozhovorů a testů čtenářské gramotnosti s dětmi. Na základě zkoumaných dat se došlo k výsledku, že děti z obou dětských domovů dokážou porozumět jak literárnímu, tak neliterárnímu textu a orientovat se v nich. Zvládnou nalézt i požadované informace. Výsledky dětí také dosáhly velmi podobných hodnot jako výsledné hodnoty, které prezentuje Mezinárodní výzkum PIRLS. Větší problém dělá dětem vlastní čtení knih, kdy jim velmi často chybí ke čtení motivace, čtení jim činí potíže...cs_CZ
dc.description.abstractČtenářská gramotnost dětí žijících v dětských domovech Diplomová práce Kotalová Anna Abstract (in English): This thesis aims to find out how literacy range differs in development in children living in children's homes and how these children understand written text. In the theoretical part, the focus is paid to literacy, especially reading literacy and its definitions, development and factors that influence it. Among the most important factors in the development of reading literacy is the family and family background. To further exemplify this, the thesis examines the background of children who do not have a stable family background. Attention is paid to international research mainly PIRLS survey, which forms the basis for the practical part of this thesis. The practical part firstly describes in detail the research methods that were used and secondly discuss the result findings from semi-structured interviews and literacy tests with children. Examined data leads to the conclusion that the participants from both children's homes could comprehend and navigate both literary and non-literary texts. Both subjects are also able to find the required information. This study showed that the children's results were similar to scores represented by the PIRLS International Survey. Additionally, children have more...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectreading|comprehension|children's home|test|home literacy environmenten_US
dc.subjectreading|porozumění|dětský domov|test|domácí gramotnostní prostředícs_CZ
dc.titleČtenářská gramotnost dětí v dětských domovechcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-02-06
dc.description.departmentÚstav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId223906
dc.title.translatedReading Literacy of children in children's homesen_US
dc.contributor.refereeKuzmičová, Anežka
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csČtenářská gramotnost dětí žijících v dětských domovech Diplomová práce Kotalová Anna Abstrakt (česky) Diplomová práce si klade za cíl zjistit, jak je rozvíjena čtenářská gramotnost u dětí žijících v dětských domovech a jak tyto děti rozumí psanému textu. V teoretické části je pozornost věnována gramotnosti, zejména čtenářské gramotnosti a jejím definicím, vývoji i faktorům, které ji ovlivňují. Mezi nejzásadnější faktory při rozvoji čtenářské gramotnosti se řadí rodina a rodinné zázemí, z toho důvodu se v této práci zkoumá zázemí u dětí, které stabilní rodinné zázemí nemají. Pozornost je věnována i mezinárodním výzkumům, především výzkumu PIRLS, z něhož vychází podklady pro praktickou část práce. V praktické části jsou podrobně popsány výzkumné metody, které byly použity a následně jsou rozebrány závěry zjištěné pomocí polostrukturovaných rozhovorů a testů čtenářské gramotnosti s dětmi. Na základě zkoumaných dat se došlo k výsledku, že děti z obou dětských domovů dokážou porozumět jak literárnímu, tak neliterárnímu textu a orientovat se v nich. Zvládnou nalézt i požadované informace. Výsledky dětí také dosáhly velmi podobných hodnot jako výsledné hodnoty, které prezentuje Mezinárodní výzkum PIRLS. Větší problém dělá dětem vlastní čtení knih, kdy jim velmi často chybí ke čtení motivace, čtení jim činí potíže...cs_CZ
uk.abstract.enČtenářská gramotnost dětí žijících v dětských domovech Diplomová práce Kotalová Anna Abstract (in English): This thesis aims to find out how literacy range differs in development in children living in children's homes and how these children understand written text. In the theoretical part, the focus is paid to literacy, especially reading literacy and its definitions, development and factors that influence it. Among the most important factors in the development of reading literacy is the family and family background. To further exemplify this, the thesis examines the background of children who do not have a stable family background. Attention is paid to international research mainly PIRLS survey, which forms the basis for the practical part of this thesis. The practical part firstly describes in detail the research methods that were used and secondly discuss the result findings from semi-structured interviews and literacy tests with children. Examined data leads to the conclusion that the participants from both children's homes could comprehend and navigate both literary and non-literary texts. Both subjects are also able to find the required information. This study showed that the children's results were similar to scores represented by the PIRLS International Survey. Additionally, children have more...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV