Čtenářská gramotnost dětí v dětských domovech
Reading Literacy of children in children's homes
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/179602Identifikátory
SIS: 223906
Kolekce
- Kvalifikační práce [23975]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kuzmičová, Anežka
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
6. 2. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
reading|porozumění|dětský domov|test|domácí gramotnostní prostředíKlíčová slova (anglicky)
reading|comprehension|children's home|test|home literacy environmentČtenářská gramotnost dětí žijících v dětských domovech Diplomová práce Kotalová Anna Abstrakt (česky) Diplomová práce si klade za cíl zjistit, jak je rozvíjena čtenářská gramotnost u dětí žijících v dětských domovech a jak tyto děti rozumí psanému textu. V teoretické části je pozornost věnována gramotnosti, zejména čtenářské gramotnosti a jejím definicím, vývoji i faktorům, které ji ovlivňují. Mezi nejzásadnější faktory při rozvoji čtenářské gramotnosti se řadí rodina a rodinné zázemí, z toho důvodu se v této práci zkoumá zázemí u dětí, které stabilní rodinné zázemí nemají. Pozornost je věnována i mezinárodním výzkumům, především výzkumu PIRLS, z něhož vychází podklady pro praktickou část práce. V praktické části jsou podrobně popsány výzkumné metody, které byly použity a následně jsou rozebrány závěry zjištěné pomocí polostrukturovaných rozhovorů a testů čtenářské gramotnosti s dětmi. Na základě zkoumaných dat se došlo k výsledku, že děti z obou dětských domovů dokážou porozumět jak literárnímu, tak neliterárnímu textu a orientovat se v nich. Zvládnou nalézt i požadované informace. Výsledky dětí také dosáhly velmi podobných hodnot jako výsledné hodnoty, které prezentuje Mezinárodní výzkum PIRLS. Větší problém dělá dětem vlastní čtení knih, kdy jim velmi často chybí ke čtení motivace, čtení jim činí potíže...
Čtenářská gramotnost dětí žijících v dětských domovech Diplomová práce Kotalová Anna Abstract (in English): This thesis aims to find out how literacy range differs in development in children living in children's homes and how these children understand written text. In the theoretical part, the focus is paid to literacy, especially reading literacy and its definitions, development and factors that influence it. Among the most important factors in the development of reading literacy is the family and family background. To further exemplify this, the thesis examines the background of children who do not have a stable family background. Attention is paid to international research mainly PIRLS survey, which forms the basis for the practical part of this thesis. The practical part firstly describes in detail the research methods that were used and secondly discuss the result findings from semi-structured interviews and literacy tests with children. Examined data leads to the conclusion that the participants from both children's homes could comprehend and navigate both literary and non-literary texts. Both subjects are also able to find the required information. This study showed that the children's results were similar to scores represented by the PIRLS International Survey. Additionally, children have more...