Tvorba v pojetí laických a profesionálních řemeslníků
Professional and Laic Conception of Creating
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178838Identifiers
Study Information System: 234289
Collections
- Kvalifikační práce [19157]
Author
Advisor
Consultant
Hůla, Zdenek
Referee
Kitzbergerová, Leonora
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Art Education Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 1. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
výtvarná činnost, postup činosti, řemeslo, profesionální a laický přístup, kvalitativní sondaKeywords (English)
Visual Art Activity, creative process, craft, professional and laic approach, qualitative probeBakalářská práce se zabývá pojetím tvorby mezi laickými a profesionálními řemeslníky. Cílem je zjistit a porovnat, jak vnímají pojem tvorba a řemeslo řemeslník profesionál od laika. Teoretická část se zaměřuje na vysvětlení pojmů, na historii řemesla, jeho úpadek, ale také na to, jak je lidové řemeslo v dnešní době vnímáno. Jsou zde nastíněna vývojová stádia dítěte a jeho kresby, ale i postavení řemesla ve vzdělávání. Praktická část je zpracována pomocí kvalitativní metody rozhovorů. Uskutečněno bylo šest rozhovorů. Tři rozhovory byly realizovány s profesionálními řemeslníky a tři s laiky. Po zrealizování veškerých rozhovorů byly následně přepsány a analyzovány otevřeným kódováním. Kódy byly vloženy do skupin a porovnány mezi sebou. Výsledkem analýzy je rozdílné pojetí řemesla mezi skupinou profesionálů a laiků, které je podrobněji rozebráno na konci praktické části.
The bachelor's thesis deals with the concept of creation between lay and professional craftsmen. The key focus is to find and compare how they perceive the concept of craft, craftsman, professional and layman. The theoretical part focuses on the explanation of concepts, the history of craft, its decline, but also how folk craft is perceived nowadays. The developmental stages of the child and his drawings are outlined, as well as position of craft in education. The practical part is processed using the qualitative method of interviews. Six interviews were conducted. Three with professional craftsmen and three with laymen. After all the interviews, they were subsequently transcribed and analyzed using open coding. Codes were put into groups and compared with each other. The results of the analysis indicates different conception of craft between a group of professionals and laymen, which is discussed in more detail at the end of the practical part.