dc.contributor.advisor | Gremlicová, Dorota | |
dc.creator | Tillmanová, Hana | |
dc.date.accessioned | 2023-01-18T12:55:02Z | |
dc.date.available | 2023-01-18T12:55:02Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/178546 | |
dc.description.abstract | The aim of this dissertation is to analyse and evaluate the content of a unique source from the Rudolphine period, the manuscript by Evangelista Papazzone, a dance master at the court of Rudolf II. The starting point is the independent transcription and translation of the manuscript into Czech. First, the thesis paints a picture of the situation in Bohemia in the second half of the 16th century and the court of Rudolf II, summarizes the existing knowledge about the relationship of the Bohemian nobility to Italian culture and the importance of dance in Bohemia, and discusses the professional possibilities of an Italian dance master in this milieu. The thesis also presents in detail the Italian dance style of the 16th century and presents an analysis of Italian dance treatises, in the context of which Papazzone's manuscript is considered. His treatise is exceptional in that it is the only one of the Renaissance Italian dance manuals to have been written outside Italy, but it shows numerous correspondences with them, especially in that it also favours the gagliarda, the most popular Renaissance dance. Gagliarda, characteristics, variability, social function and use is another important topic, in connection with the prominent position of this dance in Papazzone's manuscript. The final part of the... | en_US |
dc.description.abstract | Cílem této disertační práce je analýza a zhodnocení obsahu unikátního pramene rudolfinské doby, rukopisu Evangelisty Papazzona, tanečního mistra působícího na dvoře Rudolfa II. Východiskem je vlastní přepis a překlad rukopisu do češtiny. Nejprve práce vykresluje obraz situace v Čechách ve druhé polovině 16. století a dvora Rudolfa II., shrnuje dosavadní poznatky o vztahu české nobility k italské kultuře a významu tance v Čechách a zabývá se úvahami o profesních možnostech italského tanečního mistra v tomto prostředí. Práce rovněž detailně představuje italský taneční styl 16. století a předkládá analýzu italských tanečních spisů, v jejichž kontextu je Papazzonův rukopis posuzován. Tento traktát je výjimečný tím, že jako jediný z renesančních italských tanečních spisů vznikl mimo území Itálie, vykazuje však s nimi četné shody, především v tom, že rovněž upřednostňuje gagliardu, nejpopulárnější renesanční tanec. Gagliarda, její charakteristika, variabilita, společenská funkce a využití představuje další důležité téma, v souvislosti s významnou pozicí tohoto tance v Papazzonově rukopisu. Práce proto detailně sleduje specifika Papazzonova způsobu zápisů tance, konkrétních tanečních termínů a variací gagliardy, v komparaci s dalšími tanečními spisy pozdní renesance. Klíčová slova Evangelista Papazzone,... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Evangelista Papazzone|Rudolf II.|Italian dancing master|dance manual|renaissance dance|gagliarda | en_US |
dc.subject | Evangelista Papazzone|Rudolf II.|italský taneční mistr|taneční příručka|renesanční tanec|gagliarda | cs_CZ |
dc.title | Evangelista Papazzone a jeho rukopis Tractatus de arte saltandi | cs_CZ |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2022 | |
dcterms.dateAccepted | 2022-04-01 | |
dc.description.department | Departement of Theatre Studies | en_US |
dc.description.department | Katedra divadelní vědy | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 155152 | |
dc.title.translated | Evangelista Papazzone and his manuscript Tractatus de arte saltandi | en_US |
dc.contributor.referee | Stavělová, Daniela | |
dc.contributor.referee | Maňas, Vladimír | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Hudební věda | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Musicology | en_US |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
thesis.degree.program | Theory and History of Arts and Culture | en_US |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra divadelní vědy | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Departement of Theatre Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Hudební věda | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Musicology | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Arts and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | Cílem této disertační práce je analýza a zhodnocení obsahu unikátního pramene rudolfinské doby, rukopisu Evangelisty Papazzona, tanečního mistra působícího na dvoře Rudolfa II. Východiskem je vlastní přepis a překlad rukopisu do češtiny. Nejprve práce vykresluje obraz situace v Čechách ve druhé polovině 16. století a dvora Rudolfa II., shrnuje dosavadní poznatky o vztahu české nobility k italské kultuře a významu tance v Čechách a zabývá se úvahami o profesních možnostech italského tanečního mistra v tomto prostředí. Práce rovněž detailně představuje italský taneční styl 16. století a předkládá analýzu italských tanečních spisů, v jejichž kontextu je Papazzonův rukopis posuzován. Tento traktát je výjimečný tím, že jako jediný z renesančních italských tanečních spisů vznikl mimo území Itálie, vykazuje však s nimi četné shody, především v tom, že rovněž upřednostňuje gagliardu, nejpopulárnější renesanční tanec. Gagliarda, její charakteristika, variabilita, společenská funkce a využití představuje další důležité téma, v souvislosti s významnou pozicí tohoto tance v Papazzonově rukopisu. Práce proto detailně sleduje specifika Papazzonova způsobu zápisů tance, konkrétních tanečních termínů a variací gagliardy, v komparaci s dalšími tanečními spisy pozdní renesance. Klíčová slova Evangelista Papazzone,... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The aim of this dissertation is to analyse and evaluate the content of a unique source from the Rudolphine period, the manuscript by Evangelista Papazzone, a dance master at the court of Rudolf II. The starting point is the independent transcription and translation of the manuscript into Czech. First, the thesis paints a picture of the situation in Bohemia in the second half of the 16th century and the court of Rudolf II, summarizes the existing knowledge about the relationship of the Bohemian nobility to Italian culture and the importance of dance in Bohemia, and discusses the professional possibilities of an Italian dance master in this milieu. The thesis also presents in detail the Italian dance style of the 16th century and presents an analysis of Italian dance treatises, in the context of which Papazzone's manuscript is considered. His treatise is exceptional in that it is the only one of the Renaissance Italian dance manuals to have been written outside Italy, but it shows numerous correspondences with them, especially in that it also favours the gagliarda, the most popular Renaissance dance. Gagliarda, characteristics, variability, social function and use is another important topic, in connection with the prominent position of this dance in Papazzone's manuscript. The final part of the... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra divadelní vědy | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |