Show simple item record

Evangelista Papazzone and his manuscript Tractatus de arte saltandi
dc.contributor.advisorGremlicová, Dorota
dc.creatorTillmanová, Hana
dc.date.accessioned2023-01-18T12:55:02Z
dc.date.available2023-01-18T12:55:02Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/178546
dc.description.abstractThe aim of this dissertation is to analyse and evaluate the content of a unique source from the Rudolphine period, the manuscript by Evangelista Papazzone, a dance master at the court of Rudolf II. The starting point is the independent transcription and translation of the manuscript into Czech. First, the thesis paints a picture of the situation in Bohemia in the second half of the 16th century and the court of Rudolf II, summarizes the existing knowledge about the relationship of the Bohemian nobility to Italian culture and the importance of dance in Bohemia, and discusses the professional possibilities of an Italian dance master in this milieu. The thesis also presents in detail the Italian dance style of the 16th century and presents an analysis of Italian dance treatises, in the context of which Papazzone's manuscript is considered. His treatise is exceptional in that it is the only one of the Renaissance Italian dance manuals to have been written outside Italy, but it shows numerous correspondences with them, especially in that it also favours the gagliarda, the most popular Renaissance dance. Gagliarda, characteristics, variability, social function and use is another important topic, in connection with the prominent position of this dance in Papazzone's manuscript. The final part of the...en_US
dc.description.abstractCílem této disertační práce je analýza a zhodnocení obsahu unikátního pramene rudolfinské doby, rukopisu Evangelisty Papazzona, tanečního mistra působícího na dvoře Rudolfa II. Východiskem je vlastní přepis a překlad rukopisu do češtiny. Nejprve práce vykresluje obraz situace v Čechách ve druhé polovině 16. století a dvora Rudolfa II., shrnuje dosavadní poznatky o vztahu české nobility k italské kultuře a významu tance v Čechách a zabývá se úvahami o profesních možnostech italského tanečního mistra v tomto prostředí. Práce rovněž detailně představuje italský taneční styl 16. století a předkládá analýzu italských tanečních spisů, v jejichž kontextu je Papazzonův rukopis posuzován. Tento traktát je výjimečný tím, že jako jediný z renesančních italských tanečních spisů vznikl mimo území Itálie, vykazuje však s nimi četné shody, především v tom, že rovněž upřednostňuje gagliardu, nejpopulárnější renesanční tanec. Gagliarda, její charakteristika, variabilita, společenská funkce a využití představuje další důležité téma, v souvislosti s významnou pozicí tohoto tance v Papazzonově rukopisu. Práce proto detailně sleduje specifika Papazzonova způsobu zápisů tance, konkrétních tanečních termínů a variací gagliardy, v komparaci s dalšími tanečními spisy pozdní renesance. Klíčová slova Evangelista Papazzone,...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectEvangelista Papazzone|Rudolf II.|Italian dancing master|dance manual|renaissance dance|gagliardaen_US
dc.subjectEvangelista Papazzone|Rudolf II.|italský taneční mistr|taneční příručka|renesanční tanec|gagliardacs_CZ
dc.titleEvangelista Papazzone a jeho rukopis Tractatus de arte saltandics_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-04-01
dc.description.departmentDepartement of Theatre Studiesen_US
dc.description.departmentKatedra divadelní vědycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId155152
dc.title.translatedEvangelista Papazzone and his manuscript Tractatus de arte saltandien_US
dc.contributor.refereeStavělová, Daniela
dc.contributor.refereeMaňas, Vladimír
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHudební vědacs_CZ
thesis.degree.disciplineMusicologyen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Arts and Cultureen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra divadelní vědycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Departement of Theatre Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHudební vědacs_CZ
uk.degree-discipline.enMusicologyen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Arts and Cultureen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csCílem této disertační práce je analýza a zhodnocení obsahu unikátního pramene rudolfinské doby, rukopisu Evangelisty Papazzona, tanečního mistra působícího na dvoře Rudolfa II. Východiskem je vlastní přepis a překlad rukopisu do češtiny. Nejprve práce vykresluje obraz situace v Čechách ve druhé polovině 16. století a dvora Rudolfa II., shrnuje dosavadní poznatky o vztahu české nobility k italské kultuře a významu tance v Čechách a zabývá se úvahami o profesních možnostech italského tanečního mistra v tomto prostředí. Práce rovněž detailně představuje italský taneční styl 16. století a předkládá analýzu italských tanečních spisů, v jejichž kontextu je Papazzonův rukopis posuzován. Tento traktát je výjimečný tím, že jako jediný z renesančních italských tanečních spisů vznikl mimo území Itálie, vykazuje však s nimi četné shody, především v tom, že rovněž upřednostňuje gagliardu, nejpopulárnější renesanční tanec. Gagliarda, její charakteristika, variabilita, společenská funkce a využití představuje další důležité téma, v souvislosti s významnou pozicí tohoto tance v Papazzonově rukopisu. Práce proto detailně sleduje specifika Papazzonova způsobu zápisů tance, konkrétních tanečních termínů a variací gagliardy, v komparaci s dalšími tanečními spisy pozdní renesance. Klíčová slova Evangelista Papazzone,...cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this dissertation is to analyse and evaluate the content of a unique source from the Rudolphine period, the manuscript by Evangelista Papazzone, a dance master at the court of Rudolf II. The starting point is the independent transcription and translation of the manuscript into Czech. First, the thesis paints a picture of the situation in Bohemia in the second half of the 16th century and the court of Rudolf II, summarizes the existing knowledge about the relationship of the Bohemian nobility to Italian culture and the importance of dance in Bohemia, and discusses the professional possibilities of an Italian dance master in this milieu. The thesis also presents in detail the Italian dance style of the 16th century and presents an analysis of Italian dance treatises, in the context of which Papazzone's manuscript is considered. His treatise is exceptional in that it is the only one of the Renaissance Italian dance manuals to have been written outside Italy, but it shows numerous correspondences with them, especially in that it also favours the gagliarda, the most popular Renaissance dance. Gagliarda, characteristics, variability, social function and use is another important topic, in connection with the prominent position of this dance in Papazzone's manuscript. The final part of the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra divadelní vědycs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV