Myšlenkový odkaz Františka Drtiny
The thought legacy of the František Drtina
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178531Identifiers
Study Information System: 211229
Collections
- Kvalifikační práce [2707]
Author
Advisor
Referee
Hogenová, Anna
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Teaching of Religion, Ethics and Philosophy
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
František Drtina, Tomáš Garrigue Masaryk, československá společnost, české myšlení, filosofie, pedagogikaKeywords (English)
František Drtina, Tomáš Garrigue Masaryk, Czechoslovakian society, Czech thinking, philosophy, pedagogyTato diplomová práce se zabývá myšlenkovým odkazem českého myslitele Františka Drtiny (1861-1925), který vynikl především v oboru dějinách filosofie a pedagogiky. Byl reformátorem školství, univerzitním profesorem, vědcem a politikem. Zrekonstruovaný myšlenkový odkaz práce ukazuje, že Drtina významně přispěl k porozumění dějin filosofie a pedagogiky, ačkoli nevytvořil vlastní filosofický systém, ale přinesl vlastní pedagogické záměry. Těmto oborům věnoval většinu svých spisů. První kapitola se věnuje jeho životu a sleduje jeho životní osudy. Jedná se o obsáhlou kapitolu a rekonstruuje jeho životní obraz. Člověku se tak má vyjevit František Drtina. Druhá kapitola obsahuje myšlenkový odkaz, který je zasazen do dobového kontextu. Dále je zde rozbor vybraných filosofických a pedagogických děl. Součástí toho je také hodnocení autory tehdejší doby, kteří lépe dokážou uchopit Drtinův myšlenkový odkaz. Práce je psána objektivně, avšak se zaujetím autora k české filosofii. Práci je třeba vnímat jako příspěvek do dějin české filosofie.
This diploma thesis deals with the thought legacy of the Czech thinker František Drtina (1861- 1925) who excelled mainly in the field of history of philosophy and pedagogy. He was educational reformer, university professor, scientist and politician. The reconstructed thought legacy of the thesis shows that Drtina significantly contributed to the understanding of the history of philosophy and pedagogy, although he did not create his own philosophical system, but brought his own pedagogical intentions. He devoted most of his writings to these scientifical disciplines. The first chapter deals with his life and follows his life destinies. This is an extensive chapter and reconstructs his life picture. This is how František Drtina is supposed to appear to a reader. The second chapter contains a thought legacy, which is set in the context of his time. There is also an analysis of his philosophical and pedagogical works. Part of this is also an evaluation by authors of the time, who are better to grasp Drtina's thought legacy. The thesis is written objectively, but with the author's interest in Czech philosophy. The work must be seen as a contribution to the history of Czech philosophy.