Od ohnivé vody k tekutému chlebu aneb Alkohol v současné české próze
From firewater to liquid bread: Alcohol in contemporary Czech prose
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/177877Identifikátory
SIS: 246202
Kolekce
- Kvalifikační práce [23978]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Králíková, Andrea
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav české literatury a komparatistiky
Datum obhajoby
2. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
alkohol|próza|narativ|skaz|současná literatura|mluvený jazykKlíčová slova (anglicky)
alcohol|prose|narrative|skaz|contemporary literature|spoken languageTato bakalářská práce se zabývá naratologickou analýzou pěti současných českých prozaických děl krátkého až středně dlouhého charakteru významně pracujících s motivem alkoholu. Věnuje se textům, případně textům ze souborů: Prázdniny (Jan Balabán), O rodičích a dětech (Emil Hakl), Jako pes (Filip Topol), Pálenka (Matěj Hořava) a Tisíce plošin (Sylva Fischerová). V ohledu zkoumaných kategorií se inspiruje teorií skazového vyprávění Borise Ejchenbauma, kterou krátce charakterizuje. Práce zohledňuje jazykovou stránku s ohledem na blízkost mluvené řeči a popisuje funkci motivu alkoholu z hlediska vypravěče, časoprostoru a postav.
This bachelor thesis deals with the narratological analysis of five contemporary Czech prose works of short to medium length that significantly involve the motif of alcohol. The thesis focuses on texts, or texts from the collections: Prázdniny (Jan Balabán), O rodičích a dětech (Emil Hakl), Jako pes (Filip Topol), Pálenka (Matěj Hořava), and Tisíce plošin (Sylva Fischerová). In terms of the studied categories, it is inspired by Boris Eichenbaum's theory of skaz narrative, which is briefly characterized in it. The thesis considers the linguistic aspect with regard to the proximity of spoken language and describes the function of the alcohol motif in terms of the narrator, chronotope and characters.