Show simple item record

Representation and reception of witchcraft by modern cinematography
dc.contributor.advisorSoukup, Martin
dc.creatorGrynyuková, Olivia
dc.date.accessioned2022-10-17T11:07:24Z
dc.date.available2022-10-17T11:07:24Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/177326
dc.description.abstractThe objective of this master thesis is image of witches and their most frequent and well- known representation in films of the 20th and 21st centuries, with the research that is specifically focused on Czechoslovak/Czech film productions. Through qualitative image analysis and semiotic analysis, this thesis aims to answer the main research question: how witches are portrayed in modern film/tv/series productions and how are these images received by us, as viewers. The thesis should form a comprehensive, concise, scholarly overview of the representation of witches (not only) in our local cinematography. The thesis is divided into a theoretical and analytical part. The first part is consisting of a brief definition of the media, followed by witchcraft definition by an anthropological perspective and the depiction of witches in world cinematography. The analytical part is devoted to Czechoslovak/Czech films and is divided into 20th century films and 21st century films. In four pre-selected films, I examine several elements such as the characteristics or abilities of the witches, their appearance, and their relationship to other characters in the film, the state system during the creation of the film and direct signs referring to witchcraft, as well as indirect symbols and finally, audience reception....en_US
dc.description.abstractPředmětem této diplomové práce je obraz čarodějnic a jejich nejčastější a nejslavnější filmové, seriálové a televizní zobrazení ve 20. a 21. století v kinematografii s výzkumem konkrétně zacíleným na československou a českou filmovou tvorbu. Cílem předkládané diplomové práce je pomocí kvalitativní obrazové a sémiotické analýzy zodpovědět na základní výzkumnou otázku: jak jsou postavy čarodějnic zobrazovány v moderní filmové, televizní či seriálové tvorbě 20. a 21. století a jak my jako publikum tato zobrazení přijímáme. Tato práce by měla tvořit ucelený, stručný, odborný přehled o zobrazení čarodějnic (nejen) v tuzemské kinematografii. Práce je rozdělena na teoretickou a analytickou část. První část tvoří stručné vymezení médií, dále vymezení čarodějnictví z hlediska antropologie a představení čarodějnice ve světové kinematografii. Analytická část je věnována československé a české kinematografii a je rozdělena na filmy 20. a 21. století. V předem vybraných čtyřech filmech zkoumám řadu prvků jako charakteristiky nebo schopnosti zobrazených čarodějnic, jejich vzhled, vztah k ostatním postavám filmu, dobu vzniku snímků a přímé znaky odkazující k čarodějnictví, stejně jako nepřímé symboly a přijetí publikem. To vše mi následně umožní sestavit stereotypní skupiny čarodějnic. Následuje shrnutí, které se...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectWitchesen_US
dc.subjectwitchcraften_US
dc.subjectcinematographyen_US
dc.subjectstereotypeen_US
dc.subjectmedia imageen_US
dc.subjectCzech filmsen_US
dc.subjectThe Girl on the Broomsticken_US
dc.subjectFire Womenen_US
dc.subjectThe Watermill Princess IIen_US
dc.subjectPrincess Enchanted in Timeen_US
dc.subjectČarodějnicecs_CZ
dc.subjectčarodějnictvícs_CZ
dc.subjectkinematografiecs_CZ
dc.subjectstereotypcs_CZ
dc.subjectmediální obrazcs_CZ
dc.subjectčeské filmycs_CZ
dc.subjectDívka na koštětics_CZ
dc.subjectOhnivé ženycs_CZ
dc.subjectPrincezna ze mlejna IIcs_CZ
dc.subjectPrincezna zakletá v časecs_CZ
dc.titleReprezentace a recepce čarodějnictví z rukou moderní kinematografiecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-09-19
dc.description.departmentDepartment of Media Studiesen_US
dc.description.departmentKatedra mediálních studiícs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId237930
dc.title.translatedRepresentation and reception of witchcraft by modern cinematographyen_US
dc.contributor.refereeŠtoll, Martin
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMedia Studiesen_US
thesis.degree.disciplineMediální studiacs_CZ
thesis.degree.programMedia Studiesen_US
thesis.degree.programMediální studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra mediálních studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Media Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMediální studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enMedia Studiesen_US
uk.degree-program.csMediální studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPředmětem této diplomové práce je obraz čarodějnic a jejich nejčastější a nejslavnější filmové, seriálové a televizní zobrazení ve 20. a 21. století v kinematografii s výzkumem konkrétně zacíleným na československou a českou filmovou tvorbu. Cílem předkládané diplomové práce je pomocí kvalitativní obrazové a sémiotické analýzy zodpovědět na základní výzkumnou otázku: jak jsou postavy čarodějnic zobrazovány v moderní filmové, televizní či seriálové tvorbě 20. a 21. století a jak my jako publikum tato zobrazení přijímáme. Tato práce by měla tvořit ucelený, stručný, odborný přehled o zobrazení čarodějnic (nejen) v tuzemské kinematografii. Práce je rozdělena na teoretickou a analytickou část. První část tvoří stručné vymezení médií, dále vymezení čarodějnictví z hlediska antropologie a představení čarodějnice ve světové kinematografii. Analytická část je věnována československé a české kinematografii a je rozdělena na filmy 20. a 21. století. V předem vybraných čtyřech filmech zkoumám řadu prvků jako charakteristiky nebo schopnosti zobrazených čarodějnic, jejich vzhled, vztah k ostatním postavám filmu, dobu vzniku snímků a přímé znaky odkazující k čarodějnictví, stejně jako nepřímé symboly a přijetí publikem. To vše mi následně umožní sestavit stereotypní skupiny čarodějnic. Následuje shrnutí, které se...cs_CZ
uk.abstract.enThe objective of this master thesis is image of witches and their most frequent and well- known representation in films of the 20th and 21st centuries, with the research that is specifically focused on Czechoslovak/Czech film productions. Through qualitative image analysis and semiotic analysis, this thesis aims to answer the main research question: how witches are portrayed in modern film/tv/series productions and how are these images received by us, as viewers. The thesis should form a comprehensive, concise, scholarly overview of the representation of witches (not only) in our local cinematography. The thesis is divided into a theoretical and analytical part. The first part is consisting of a brief definition of the media, followed by witchcraft definition by an anthropological perspective and the depiction of witches in world cinematography. The analytical part is devoted to Czechoslovak/Czech films and is divided into 20th century films and 21st century films. In four pre-selected films, I examine several elements such as the characteristics or abilities of the witches, their appearance, and their relationship to other characters in the film, the state system during the creation of the film and direct signs referring to witchcraft, as well as indirect symbols and finally, audience reception....en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studiícs_CZ
thesis.grade.codeB
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV