Proměna přístupu státu ke vzdělávání dětí po roce 1917 v RSFSR
Change of the state's approach to education of children after 1917 in RSFSR
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/177320Identifikátory
SIS: 157056
Kolekce
- Kvalifikační práce [18229]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vydra, Zbyněk
Šaur, Josef
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Moderní dějiny
Katedra / ústav / klinika
Institut mezinárodních studií
Datum obhajoby
19. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Sovětský svaz, vzdělávání, Naděžda Krupská, Anatolij Lunačarský, Stanislav Šacký, komisariát pro vzděláváníKlíčová slova (anglicky)
Soviet union, education, Nadezhda Krupskaya, Anatoly Lunacharsky, Stanislav Schatsky, commissariat of enlightenmentPo roce 1917 došlo na území bývalého carského Ruska k významným změnám ve společnosti. Jednu z nich představoval odlišný přístup ke vzdělávání dětí. Vznikající sovětský stát usiloval o vytvoření nové moderní společnosti založené na bolševickém pojetí komunismu. Ve vztahu k dětem a mládeži se záměrně snažil vytvořit vzdělávací systém s cílem formování nového sovětského člověka již od útlého věku. Disertační práce zjišťuje, jaký byl charakter spojení mezi předválečnou a poválečnou ruskou, respektive sovětskou, pedagogikou, jakým způsobem dokázali bolševici vytěžit moderní metody vzdělávání ve svůj prospěch a jaké důsledky to pro vzdělávání sovětských dětí a mládeže mělo. Práce nejprve v obecné rovině představuje teoretický rámec bolševických úvah o vzniku nové společnosti a vysvětluje, jakým způsobem se vyvíjelo chápání pojmu "nový člověk". Prezentuje teoretické pojetí "nového sovětského člověka" a zároveň konkretizuje důvody, proč právě děti a mládež představovaly pro bolševickou vládu ideální skupinu obyvatelstva, od níž očekávala zahájení přebudování společnosti. Proměny systému vzdělávání ve formujícím se Sovětském svazu sleduje dizertační práce zejména od roku 1917 až do začátku třicátých let. Nejdříve se soustředí na bolševiky diskutovanou představu o ideální podobě vzdělávání společnosti a...
After 1917, the territory of the former tsarist Russia witnessed significant changes in society. One of them was a different approach to children's education. The emerging Soviet state sought to create a new modern society based on the Bolshevik concept of communism. In relation to children and youth, it deliberately sought to create an educational system with the aim of forming a new Soviet person from an early age. This dissertation explores the nature of the connection between pre-war and post-war Russian, or Soviet, pedagogy, how the Bolsheviks were able to use modern methods of education to their advantage, and what the implications of this were for the education of Soviet children and youth. The thesis first presents, in general terms, the theoretical framework of Bolshevik considerations on the emergence of a new society and explains how the understanding of the concept of the "new man" evolved. It presents the theoretical conception of the 'new Soviet man' and also specifies the reasons why children and youth were the ideal population group for the Bolshevik government to expect to begin the rebuilding of society. In particular, the dissertation traces the transformation of the education system in the forming Soviet Union from 1917 to the early 1930s. It first focuses on the Bolsheviks'...