Show simple item record

Practical science teaching during distance eduaction - analysis of interviews with chemistry teachers
dc.contributor.advisorStratilová Urválková, Eva
dc.creatorKonfrštová, Adéla
dc.date.accessioned2022-10-17T11:59:28Z
dc.date.available2022-10-17T11:59:28Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/176952
dc.description.abstractThe bachelor thesis focuses on the state of teaching practical chemistry activities in schools during distance learning in time of the SARS-COV-2 virus pandemic. The research, based on a questionnaire from the project HomeLab, was extended by a qualitative analysis of interviews with nine chemistry teachers. The research questions were looking for answers whether chemistry teachers implemented chemical experiments into their lessons during distance learning, what was their motivation or barriers to implement practical chemistry education. The thematic analysis of the interviews revealed that all nine teachers but one implemented chemistry activities, mostly including experiments with household tools, resources or food. The motivation was most often the fact that experiments belong to chemistry and without them the teaching of chemistry would not be so attractive. On the contrary, the interviews revealed the need for teachers to share their teaching experiences, but also to know the databases that offer didactic materials that can be used for practical teaching of natural sciences. Keywords chemistry experiments, distance education, interviews, qualitative analysis, thematic analysisen_US
dc.description.abstractBakalářská práce se zaměřuje na zjištění stavu výuky praktické chemie na školách během distanční výuky při pandemii viru SARS-COV-2. Šetření, vycházející z dotazníku z probíhajícího projektu HomeLab, bylo rozšířeno o kvalitativní analýzu rozhovorů s devíti učiteli chemie. Rozhovorem se zjišťovalo, zda a případně jaké chemické aktivity zadávali učitelé svým žákům během uzavření škol; jakou měli učitelé motivaci či naopak, proč experimenty s žáky nedělali. Z tematické analýzy rozhovorů vyplynulo, že až na jednoho se učitelé snažili žákům zpestřit výuku zařazením experimentů, při kterých byly nejčastěji využívány domácí pomůcky, prostředky nebo potraviny. Motivací byl nejčastěji fakt, že pokusy k chemii patří a bez nich by výuka chemie nebyla tak atraktivní. Naopak z rozhovorů vyplynula potřeba učitelů sdílet své zkušenosti z výuky, ale také znát databáze, které nabízejí didaktické materiály použitelné pro praktickou výuku přírodních věd. Klíčová slova chemické pokusy, distanční výuka, rozhovory, kvalitativní analýza, tematická analýzacs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.titlePraktická výuka přírodních věd během distančního vzdělávání - analýza rozhovorů s učiteli chemiecs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-09-15
dc.description.departmentDepartment of Chemistry Educationen_US
dc.description.departmentKatedra učitelství a didaktiky chemiecs_CZ
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.identifier.repId242442
dc.title.translatedPractical science teaching during distance eduaction - analysis of interviews with chemistry teachersen_US
dc.contributor.refereeJanoušková, Svatava
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineChemistry Oriented at Education - Biology Oriented at Educationen_US
thesis.degree.disciplineChemie se zaměřením na vzdělávání - Biologie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.programChemistryen_US
thesis.degree.programChemiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra učitelství a didaktiky chemiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Chemistry Educationen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csChemie se zaměřením na vzdělávání - Biologie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-discipline.enChemistry Oriented at Education - Biology Oriented at Educationen_US
uk.degree-program.csChemiecs_CZ
uk.degree-program.enChemistryen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská práce se zaměřuje na zjištění stavu výuky praktické chemie na školách během distanční výuky při pandemii viru SARS-COV-2. Šetření, vycházející z dotazníku z probíhajícího projektu HomeLab, bylo rozšířeno o kvalitativní analýzu rozhovorů s devíti učiteli chemie. Rozhovorem se zjišťovalo, zda a případně jaké chemické aktivity zadávali učitelé svým žákům během uzavření škol; jakou měli učitelé motivaci či naopak, proč experimenty s žáky nedělali. Z tematické analýzy rozhovorů vyplynulo, že až na jednoho se učitelé snažili žákům zpestřit výuku zařazením experimentů, při kterých byly nejčastěji využívány domácí pomůcky, prostředky nebo potraviny. Motivací byl nejčastěji fakt, že pokusy k chemii patří a bez nich by výuka chemie nebyla tak atraktivní. Naopak z rozhovorů vyplynula potřeba učitelů sdílet své zkušenosti z výuky, ale také znát databáze, které nabízejí didaktické materiály použitelné pro praktickou výuku přírodních věd. Klíčová slova chemické pokusy, distanční výuka, rozhovory, kvalitativní analýza, tematická analýzacs_CZ
uk.abstract.enThe bachelor thesis focuses on the state of teaching practical chemistry activities in schools during distance learning in time of the SARS-COV-2 virus pandemic. The research, based on a questionnaire from the project HomeLab, was extended by a qualitative analysis of interviews with nine chemistry teachers. The research questions were looking for answers whether chemistry teachers implemented chemical experiments into their lessons during distance learning, what was their motivation or barriers to implement practical chemistry education. The thematic analysis of the interviews revealed that all nine teachers but one implemented chemistry activities, mostly including experiments with household tools, resources or food. The motivation was most often the fact that experiments belong to chemistry and without them the teaching of chemistry would not be so attractive. On the contrary, the interviews revealed the need for teachers to share their teaching experiences, but also to know the databases that offer didactic materials that can be used for practical teaching of natural sciences. Keywords chemistry experiments, distance education, interviews, qualitative analysis, thematic analysisen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra učitelství a didaktiky chemiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV