Show simple item record

Selected psychological connections of changes in teachers' profession and their profesional preparation
dc.contributor.advisorGillernová, Ilona
dc.creatorŠtětovská, Iva
dc.date.accessioned2018-10-30T02:56:16Z
dc.date.available2018-10-30T02:56:16Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/17675
dc.description.abstractPráce se zamýšlí nad souvislostmi proměn společnosti a jejich dopady do života školy a profese učitele. Podrobně se zabývá souvislostmi změn v životě společnosti a jejich dopadem na instituce, resp. na instituci školy. Je diskutováno postupné oslabování pouhé vzdělávací funkce školy a posun její společenské odpovědnosti směrem ke společenským závazkům výchovným, resp. socializačním. V důsledku uvedených změn pak autorka zaměřuje pozornost zejména na konkrétní situaci učitele, zejména na problematiku proměn jeho profesních činností. Práce se pokouší vymezit, co se objevuje v kompetencích učitele nového, co v současné dominuje v jeho práci. Klade si rovněž otázku, jaké nové nároky tato situace změn klade na profesní přípravu učitele. S ohledem na stěžejní postavení práce se vztahy v současné základní škole se následující text zabývá komunikací jako oblastí, v níž se vztahovost ve škole realizuje především. Podrobně je pojednána problematika sociální opory, která je velmi významným činitelem v práci učitele. Na to navazují možné způsoby práce s bezpečnou zpětnou vazbou. Zde jako příklad slouží uvedení do metody videotréninku interakcí a aplikace bálintovských skupin do práce učitele. V oblasti psychologických souvislostí a dopadu vztahové práce učitele se autorka zaměřuje na problematiku souvisejících zejména...cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis introduces a rather unusual continual discussion concerning the context of social changes and their impact on school life, pre-gradual preparation, and professional achievement of teachers. The text surveys the connectedness between recent social changes and the development of professional institutions, especially schools. The author considers gradual weakening of primarily educational function of schools and their shift of social responsibility toward educative and socializing commitments. As a consequence of such changes special attention is paid to current teachers' position and modifications of their professional activities. The author attempts to state new teachers' competences and highlights of their work. She asks what new demands can be observed in the course of teachers' professional preparation. Regarding the key position of relationships at current schools, the text focuses on communication patterns at school, which are fulfilled via relationships. The author discusses social support problems in details as they represent a crucial factor of teachers' work. The text introduces various approaches to a safe feedback to teachers. Particular examples include methods of video- interaction guidance and Balint groups applied to teachers' work. Regarding psychological applications and the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleVybrané psychologické souvislosti změn v profesi učitele a jeho přípravěcs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-09-23
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId24679
dc.title.translatedSelected psychological connections of changes in teachers' profession and their profesional preparationen_US
dc.contributor.refereeVališová, Alena
dc.contributor.refereeDobrovská, Dana
dc.identifier.aleph001000642
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTheory of Psychologyen_US
thesis.degree.disciplineObecná psychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csObecná psychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enTheory of Psychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csPráce se zamýšlí nad souvislostmi proměn společnosti a jejich dopady do života školy a profese učitele. Podrobně se zabývá souvislostmi změn v životě společnosti a jejich dopadem na instituce, resp. na instituci školy. Je diskutováno postupné oslabování pouhé vzdělávací funkce školy a posun její společenské odpovědnosti směrem ke společenským závazkům výchovným, resp. socializačním. V důsledku uvedených změn pak autorka zaměřuje pozornost zejména na konkrétní situaci učitele, zejména na problematiku proměn jeho profesních činností. Práce se pokouší vymezit, co se objevuje v kompetencích učitele nového, co v současné dominuje v jeho práci. Klade si rovněž otázku, jaké nové nároky tato situace změn klade na profesní přípravu učitele. S ohledem na stěžejní postavení práce se vztahy v současné základní škole se následující text zabývá komunikací jako oblastí, v níž se vztahovost ve škole realizuje především. Podrobně je pojednána problematika sociální opory, která je velmi významným činitelem v práci učitele. Na to navazují možné způsoby práce s bezpečnou zpětnou vazbou. Zde jako příklad slouží uvedení do metody videotréninku interakcí a aplikace bálintovských skupin do práce učitele. V oblasti psychologických souvislostí a dopadu vztahové práce učitele se autorka zaměřuje na problematiku souvisejících zejména...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis introduces a rather unusual continual discussion concerning the context of social changes and their impact on school life, pre-gradual preparation, and professional achievement of teachers. The text surveys the connectedness between recent social changes and the development of professional institutions, especially schools. The author considers gradual weakening of primarily educational function of schools and their shift of social responsibility toward educative and socializing commitments. As a consequence of such changes special attention is paid to current teachers' position and modifications of their professional activities. The author attempts to state new teachers' competences and highlights of their work. She asks what new demands can be observed in the course of teachers' professional preparation. Regarding the key position of relationships at current schools, the text focuses on communication patterns at school, which are fulfilled via relationships. The author discusses social support problems in details as they represent a crucial factor of teachers' work. The text introduces various approaches to a safe feedback to teachers. Particular examples include methods of video- interaction guidance and Balint groups applied to teachers' work. Regarding psychological applications and the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.codeP


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV