Show simple item record

Vzestup robotických novinářů: Co si lidští novináři myslí o kreativitě svých AI kolegů
dc.contributor.advisorMacková, Veronika
dc.creatorEllekrog, Ole Bøgh
dc.date.accessioned2022-10-04T16:26:01Z
dc.date.available2022-10-04T16:26:01Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/176359
dc.description.abstractThe limits and potentials of robo-journalism and Artificial Intelligence (AI), which has entered journalism in recent years, are important to track and predict. To do this, this thesis interviewed and surveyed five top researchers and eight journalists from newsrooms across Europe, all working closely with AI. Specifically, the thesis focuses on creativity, a concept that has been suggested as a potential limit to AI. In the thesis, a list of places where AI is already in use and a list of tasks in journalism that require creativity are compiled and compared. Potential limits to AI and potential threats posed by AI are also identified. Further, a mini-Turing Test is conducted, suggesting that human texts may be preferable to readers, no matter its content. In the end, the thesis concludes that AI in journalism is on the verge of surpassing humans in certain tasks but that it may never be able to mimic "the human touch" of creative journalism. Keywords Artificial Intelligence, AI, robo-journalism, journalism, creativity, creative journalism, European journalism, the human touch, Turing Test,en_US
dc.description.abstractJe důležité sledovat a předvídat limity a potenciál robožurnalistiky a umělé inteligence (AI), které v posledních letech vstoupily do žurnalistiky. Za tímto účelem jsou v této práci provedeny rozhovory a průzkumy pěti špičkových výzkumníků a osmi novinářů z redakcí po celé Evropě, kteří všichni úzce spolupracovali s AI. Konkrétně se práce zaměřuje na kreativitu, koncept, který byl navržen jako potenciální limit pro AI. V práci je sestaven a porovnán seznam míst, kde se AI již používá, a seznam úkolů v žurnalistice, které vyžadují kreativitu. Jsou také identifikovány potenciální limity AI a potenciální hrozby, které AI představuje. Dále se provádí mini-Turingův test, který naznačuje, že lidské texty mohou být výhodnější než čtenáři, bez ohledu na jejich obsah. Na konci práce dochází k závěru, že umělá inteligence v žurnalistice je na pokraji překonání člověka v určitých úkolech, ale že nikdy nemusí být schopna napodobit "lidský dotek" kreativní žurnalistiky. Klíčová slova Umělá inteligence, AI, robožurnalistika, žurnalistika, kreativita, kreativní žurnalistika, evropská žurnalistika, lidský dotek, Turingův test,cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectArtificial Intelligenceen_US
dc.subjectAIen_US
dc.subjectrobo-journalismen_US
dc.subjectjournalismen_US
dc.subjectcreativityen_US
dc.subjectcreative journalismen_US
dc.subjectEuropean journalismen_US
dc.subjectthe human touchen_US
dc.subjectTuring Testen_US
dc.subjectUmělá inteligencecs_CZ
dc.subjectAIcs_CZ
dc.subjectrobožurnalistikacs_CZ
dc.subjectžurnalistikacs_CZ
dc.subjectkreativitacs_CZ
dc.subjectkreativní žurnalistikacs_CZ
dc.subjectevropská žurnalistikacs_CZ
dc.subjectlidský dotekcs_CZ
dc.subjectTuringův testcs_CZ
dc.titleThe rise of the robo-journalists: What human journalists think of the creativity of their AI colleaguesen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-09-13
dc.description.departmentDepartment of Journalismen_US
dc.description.departmentKatedra žurnalistikycs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId245246
dc.title.translatedVzestup robotických novinářů: Co si lidští novináři myslí o kreativitě svých AI kolegůcs_CZ
dc.contributor.refereeNěmcová Tejkalová, Alice
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineJournalism, Media and Globalisationen_US
thesis.degree.disciplineJournalism, Media and Globalisationcs_CZ
thesis.degree.programJournalism, Media and Globalisationen_US
thesis.degree.programJournalism, Media and Globalisationcs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra žurnalistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Journalismen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csJournalism, Media and Globalisationcs_CZ
uk.degree-discipline.enJournalism, Media and Globalisationen_US
uk.degree-program.csJournalism, Media and Globalisationcs_CZ
uk.degree-program.enJournalism, Media and Globalisationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csJe důležité sledovat a předvídat limity a potenciál robožurnalistiky a umělé inteligence (AI), které v posledních letech vstoupily do žurnalistiky. Za tímto účelem jsou v této práci provedeny rozhovory a průzkumy pěti špičkových výzkumníků a osmi novinářů z redakcí po celé Evropě, kteří všichni úzce spolupracovali s AI. Konkrétně se práce zaměřuje na kreativitu, koncept, který byl navržen jako potenciální limit pro AI. V práci je sestaven a porovnán seznam míst, kde se AI již používá, a seznam úkolů v žurnalistice, které vyžadují kreativitu. Jsou také identifikovány potenciální limity AI a potenciální hrozby, které AI představuje. Dále se provádí mini-Turingův test, který naznačuje, že lidské texty mohou být výhodnější než čtenáři, bez ohledu na jejich obsah. Na konci práce dochází k závěru, že umělá inteligence v žurnalistice je na pokraji překonání člověka v určitých úkolech, ale že nikdy nemusí být schopna napodobit "lidský dotek" kreativní žurnalistiky. Klíčová slova Umělá inteligence, AI, robožurnalistika, žurnalistika, kreativita, kreativní žurnalistika, evropská žurnalistika, lidský dotek, Turingův test,cs_CZ
uk.abstract.enThe limits and potentials of robo-journalism and Artificial Intelligence (AI), which has entered journalism in recent years, are important to track and predict. To do this, this thesis interviewed and surveyed five top researchers and eight journalists from newsrooms across Europe, all working closely with AI. Specifically, the thesis focuses on creativity, a concept that has been suggested as a potential limit to AI. In the thesis, a list of places where AI is already in use and a list of tasks in journalism that require creativity are compiled and compared. Potential limits to AI and potential threats posed by AI are also identified. Further, a mini-Turing Test is conducted, suggesting that human texts may be preferable to readers, no matter its content. In the end, the thesis concludes that AI in journalism is on the verge of surpassing humans in certain tasks but that it may never be able to mimic "the human touch" of creative journalism. Keywords Artificial Intelligence, AI, robo-journalism, journalism, creativity, creative journalism, European journalism, the human touch, Turing Test,en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra žurnalistikycs_CZ
thesis.grade.codeB
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV