Role školního asistenta v mateřské a základní škole
School assistant's role in kindergarten and primary school
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/176221Identifikátory
SIS: 243789
Kolekce
- Kvalifikační práce [23976]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Burešová, Karolína
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
7. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
asistent pedagoga|speciálně vzdělávací potřeby|školní asistent|školní poradenské pracoviště|podpůrná opatření|poradenské služby|inkluzeKlíčová slova (anglicky)
teaching assistant|special educational needs|school assistant|supportive measures|school counselling center|advisory services|inclusion1 Abstrakt Diplomová práce je zaměřená na roli školních asistentů na vybrané mateřské a základní škole. Školní asistenti nejsou na rozdíl od asistentů pedagoga pedagogickými pracovníky školy. Hlavním cílem práce je zjistit, zda školní asistenti vykonávají požadovanou pracovní pozici danou projektovým programem. Dále zjišťuji, zda školní asistenti na vybraných školách mají stejnou práci a stejné podmínky jako asistenti pedagoga. Prostřednictvím poslední výzkumné otázky se snažím nalézt řešení, jak zlepšit současnou roli školních asistentů v mateřských a základních školách, aby byla jejich role efektivnější. V teoretické části se věnuji vedle pracovní pozice školního asistenta i jiným pracovním pozicím asistentů a pojmům, které souvisí s dnešním inkluzivním vzděláváním. Zabývám se speciálními vzdělávacími potřebami, podpůrnými opatřeními, poradenskými službami, ale také metodickým vedením asistentů a klimatem třídy. V praktické části zjišťuji skutečnou roli školních asistentů v porovnání s náplní činností vymezenou operačním programem a také práci porovnávám s asistenty pedagoga na vybraných školách. V diskuzi navrhuji, jak by bylo možné zlepšit práci školního asistenta, aby jeho pracovní pozice lépe podporovala zejména děti a žáky ohrožené školním neúspěchem. V empirické části jsem zvolila kvalitativní...
1 Abstract: The diploma thesis focuses on the role of school assistants in selected kindergarten and elementary school. Unlike teaching assistants, school assistants are not the pedagogical staff at the school. The main aim of the diploma thesis was to find out whether school assistants perform the required job position stated by the project program. Furthermore, I wanted to find out whether school assistants have the same job description and same working conditions as teaching assistants. The last research question helped me to find solutions for improving current role of school assistants in kindergarten and elementary schools and thus making their role more effective. In the theoretical part, I consider other job positions of an assistant besides the job position of a school assistant, and address terms related to today's inclusive education. I discussed special educational needs, support measures, advisory services, as well as methodical guidance of assistants and the classroom climate. In the practical part, I examine the true role of school assistants in comparison with the job descriptions set by the operation programme. I also compared their role with the role of teaching assistants at selected kindergarten and elementary school. In the discussion, I propose solutions how to improve the job position...