Rap jako forma politického protestu: Případ muslimských rapperů ve Francii
Rap as a form of political protest: the case of Muslim rappers in France
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/176154Identifikátory
SIS: 249222
Kolekce
- Kvalifikační práce [17890]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šindelář, Jakub
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Teritoriální studia se specializací Teritoriální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra evropských studií
Datum obhajoby
12. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Hudba, politika, náboženství, propojení, rap conscient, islám, laïcité, Médine, Youssoupha, Kery JamesKlíčová slova (anglicky)
Hudba, politika, náboženství, propojení, rap conscient, islám, laïcité, Médine, Youssoupha, Kery JamesPráce se zabývá problematikou propojení sfér politiky a náboženství v současné sekulární Francii. Pro bádání v této oblasti byl vybrán případ tří muslimských interpretů hudebního žánru rap conscient. Nejprve se práce zaměřuje na obecnější otázku, za jakých okolností dochází k propojení politiky a náboženství v současné sekulární Francii. Brzy dochází k tomu, že klíčovou roli v tomto propojení hraje právě hudba. Dále se práce snaží zjistit, zda jsou obvinění z proselytismu a islámského fundamentalismu vůči vybraným rapperům pravicovými a radikálně pravicovými stranami opodstatněná. Tohoto zjištění se pokouší dosáhnout pomocí metody kvalitativní obsahové analýzy motivů, které se vyskytují v textech písní, se zaměřením na motiv islámu. Po této analýze a jejím podpoření průzkumem hlubšího kontextu, práce dochází k závěru, že ačkoliv se v textech písní motiv islámu vyskytuje, je to pouze ve formě boje proti islamofobii. Hlavní roli v tvorbě vybraných rapperů hraje spíše obecně boj proti diskriminaci. Polemiky tedy byly nejčastěji způsobeny chybnou interpretací těchto textů.
The thesis deals with the issue of the interconnection between the spheres of politics and religion in contemporary secular France. The case of three Muslim performers of the rap conscient music genre was chosen for research in this area. The thesis first focuses on the more general question of the circumstances under which politics and religion are linked in contemporary secular France. It soon becomes clear that music plays a key role in this interconnection. Furthermore, the thesis seeks to establish whether accusations of proselytism and Islamic fundamentalism against selected rappers by right-wing and radical-right parties are justified. It attempts to achieve this finding by using the method of qualitative content analysis of the motifs that appear in the lyrics of the songs, focusing on the motif of Islam. Following this analysis, and supporting it with research into deeper context, the thesis concludes that although the motif of Islam is present in the song lyrics, it is only in the form of fighting Islamophobia. Rather, the fight against discrimination in general plays a major role in the work of the selected rappers. The controversy was therefore most often caused by a misinterpretation of these lyrics.