dc.contributor.advisor | Syřiště, Ivo | |
dc.creator | Hrabánková, Lenka | |
dc.date.accessioned | 2022-10-04T15:28:16Z | |
dc.date.available | 2022-10-04T15:28:16Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/175943 | |
dc.description.abstract | Subject of this paper are possibilities of pedagogical impact on improvement of performance and social skills of apprentices at vocational school. The theoretical part describes a definition of social climate, specifies factors, which form social climate. Each subchapter focuses on the role of social climate and school class as an important group for school climate. It describes the role and tasks of class teacher and his/her significance for positive motivation of apprentices, creating positive social climate of the class and his/her possibilities of improving social skills and performance of apprentices. Another important factor for the climate are the apprentices. Next part draws conclusions about means, which a teacher may use to have an impact on apprentice performance, such as motivation, evaluations, forms and method of work with apprentices. This paper describes the relevance of key competences and functional literacy in education of vocational school apprentices. The practical part is focused on case studies of apprentices. It is carried out in a form of semi-structured interviews with selected apprentices and the results of their interviews are compared, after the beginning in the 1st year and at the end of the school year. The apprentices talk about their motivation for study,... | en_US |
dc.description.abstract | Předmětem práce jsou možnosti pedagogického působení na výkon a sociální dovednosti žáků SOU. Teoretická část se zabývá definicí co je sociální klima, vymezením činitelů, které spoluvytváří sociální klima. V jednotlivých podkapitolách se zabývá rolí sociálního klima školy a školní třídy, jako skupiny důležité pro pozitivní klima školy. Popisuje typologii učitele a jeho vliv na klima. Zabývá se rolí a úkoly třídního učitele a jeho význam při pozitivní motivaci žáků, vytvoření pozitivního sociálního klima třídy a jeho možnosti zlepšení sociálních dovedností a výkonů žáků. Důležitým prvkem pro sociální klima jsou žáci. V další části řeší prostředky, kterými může učitel působit na výkony žáka motivací, hodnocením, formami a metodami práce s žáky. Práce se zabývá významem klíčových kompetencí a funkční gramotností při vzdělávání žáků SOU. Praktická část je zaměřena na kazuistiky žáků. Je řešena formou polostrukturovaných rozhovorů s vybranými žáky a porovnává výsledky jejich rozhovorů, po příchodu žáků do I ročníku a na konci školního roku. Žáci se vyjadřují ke své motivaci ke studiu, sebehodnocením nejen z hlediska studijních výsledků, ale i z hlediska osobnostního rozvoje. Pro větší objektivitu, byly výsledky jejich sebehodnocení konzultovány s dalšími kolegy, kteří vybrané žáky znají. U některých... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | climate | en_US |
dc.subject | class | en_US |
dc.subject | teacher | en_US |
dc.subject | apprentice | en_US |
dc.subject | motivation | en_US |
dc.subject | assessment | en_US |
dc.subject | functional literacy | en_US |
dc.subject | klima | cs_CZ |
dc.subject | třída | cs_CZ |
dc.subject | učitel | cs_CZ |
dc.subject | učeň | cs_CZ |
dc.subject | motivace | cs_CZ |
dc.subject | hodnocení | cs_CZ |
dc.subject | funkční gramotnost | cs_CZ |
dc.title | Možnosti pedagogického působení na zlepšení výkonu a sociálních dovedností žáka SOU | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2022 | |
dcterms.dateAccepted | 2022-09-09 | |
dc.description.department | Katedra pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 238469 | |
dc.title.translated | Possibilities of Pedagogical Impact on Improvement of Performance and Social Skills of Apprentices at vocational school. | en_US |
dc.contributor.referee | Hanušová, Jaroslava | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of Education at Higher Secondary Schools and Colleges | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství pedagogiky pro střední školy a vyšší odborné školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra pedagogiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství pedagogiky pro střední školy a vyšší odborné školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of Education at Higher Secondary Schools and Colleges | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Good | en_US |
uk.abstract.cs | Předmětem práce jsou možnosti pedagogického působení na výkon a sociální dovednosti žáků SOU. Teoretická část se zabývá definicí co je sociální klima, vymezením činitelů, které spoluvytváří sociální klima. V jednotlivých podkapitolách se zabývá rolí sociálního klima školy a školní třídy, jako skupiny důležité pro pozitivní klima školy. Popisuje typologii učitele a jeho vliv na klima. Zabývá se rolí a úkoly třídního učitele a jeho význam při pozitivní motivaci žáků, vytvoření pozitivního sociálního klima třídy a jeho možnosti zlepšení sociálních dovedností a výkonů žáků. Důležitým prvkem pro sociální klima jsou žáci. V další části řeší prostředky, kterými může učitel působit na výkony žáka motivací, hodnocením, formami a metodami práce s žáky. Práce se zabývá významem klíčových kompetencí a funkční gramotností při vzdělávání žáků SOU. Praktická část je zaměřena na kazuistiky žáků. Je řešena formou polostrukturovaných rozhovorů s vybranými žáky a porovnává výsledky jejich rozhovorů, po příchodu žáků do I ročníku a na konci školního roku. Žáci se vyjadřují ke své motivaci ke studiu, sebehodnocením nejen z hlediska studijních výsledků, ale i z hlediska osobnostního rozvoje. Pro větší objektivitu, byly výsledky jejich sebehodnocení konzultovány s dalšími kolegy, kteří vybrané žáky znají. U některých... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Subject of this paper are possibilities of pedagogical impact on improvement of performance and social skills of apprentices at vocational school. The theoretical part describes a definition of social climate, specifies factors, which form social climate. Each subchapter focuses on the role of social climate and school class as an important group for school climate. It describes the role and tasks of class teacher and his/her significance for positive motivation of apprentices, creating positive social climate of the class and his/her possibilities of improving social skills and performance of apprentices. Another important factor for the climate are the apprentices. Next part draws conclusions about means, which a teacher may use to have an impact on apprentice performance, such as motivation, evaluations, forms and method of work with apprentices. This paper describes the relevance of key competences and functional literacy in education of vocational school apprentices. The practical part is focused on case studies of apprentices. It is carried out in a form of semi-structured interviews with selected apprentices and the results of their interviews are compared, after the beginning in the 1st year and at the end of the school year. The apprentices talk about their motivation for study,... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 3 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |