Vícesborový styl pozdní renesance a jeho dobová recepce v Čechách
Late Renaissance Polychoral Style and Its Contemporary Reception in Bohemia
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175611Identifikátory
SIS: 227987
Kolekce
- Kvalifikační práce [23976]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Maýrová, Kateřina
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Hudební věda
Katedra / ústav / klinika
Ústav hudební vědy
Datum obhajoby
5. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Čechy|vícesborový styl - recepce|pozdní renesanceKlíčová slova (anglicky)
Bohemia|polychoral style - reception|Late RenaissancePředmětem diplomové práce je recepce pozdněrenesančního vícesborového stylu v Čechách. Práce zprvu termín cori spezzati definuje a ukazuje, že tato kompoziční technika má svůj původ v prvním desetiletí 16. století ve Ferraře. Dále se již zaměřuje na skladatele působící v bazilice sv. Marka v Benátkách, analyzuje jejich skladby, charakterizuje benátský vícesborový styl a naznačuje, jak se vícesborovost šířila z Apeninského poloostrova za Alpy. Druhá část práce je věnována skladatelům v Čechách a jejich vícesborovým kompozicím. Analýzy skladeb ukázaly, že řada domácích skladatelů byla benátským stylem ovlivněna, někteří dokonce vícesborovostí gabrieliovského typu. Klíčová slova: Andrea Gabrieli, Giovanni Gabrieli, Adam Michna z Otradovic, cori spezzati, dvojsborový, renesance, duchovní hudba, basilika sv. Marka, Benátky, Ferrara, Praha
This diploma thesis deals with the reception of the late renaissance polychoral style in Bohemia. The thesis firstly defines the term of cori spezzati and shows that this compositional technique has its origin in the first decade of the 16th century in Ferrara. Furthermore, it focuses on the composers in the St. Mark's Basilica in Venice, it analyzes their works and characterizes the Venetian polychoral style; it also mentions how the cori spezzati spread from the Apennine Peninsula beyond the Alps. The second part of the thesis is dedicated to the composers in Bohemia and to their polychoral works. The analyses of these works showed that many of the domestic composers were influenced by the Venetian polychoral style and some of them even by its Gabrielian brand. Key words: Andrea Gabrieli, Giovanni Gabrieli, Adam Michna z Otradovic, cori spezzati, polychoral, renaissance, church music, St. Mark's Basilica, Venice, Ferrara, Prague